Na brněnském nádraží se chystá obnova vstupní haly za dvě stě milionů

  7:02aktualizováno  7:02
Zatímco na výměně zabezpečovací signalizace na brněnském hlavním nádraží se usilovně pracuje, s historickou výpravní budovou se zatím na první pohled nic moc neděje. Nájemce čeká na povolení, aby začal s obnovou vstupní haly. Skončit s ní chce ještě letos.

K opravě chtěla společnost Brno new station development (BNSD), která má nádražní budovu v pronájmu, využít současnou roční výluku většiny vlaků. Podle šéfa společnosti Ivo Vrzala je rekonstrukce haly připravená a čeká se jen na stavební povolení.

„Žádost jsme poslali už loni v září. Jakmile povolení dostaneme, začneme,“ říká Vrzal.

Zatím dělníci opravili střechu, odstrojili suterén a vyvezli starou technologii, která tam zbyla po jídelních a lůžkových vozech. Osekali starou omítku a beton a zdi zbavili vlhkosti.

„Jen projekt nás stál patnáct milionů. Řešíme také nové připojení na teplovod a provoz v Benešově ulici, aby se výpravní budova dala lépe zásobovat,“ vysvětlil Vrzal.

Oprava poběží ve třech etapách. Nejprve přijde na řadu odjezdová hala, kterou chce nájemce dokončit ještě letos. „Místo chceme otevřít a zprostornit. Už teď tam ve špičce do sebe lidé málem vrážejí,“ poznamenal Vrzal.

Po letech se otevře i kavárna Secese

Vestibul dostane nové osvětlení, mramorové obložení, automatické otevírání vstupu na první nástupiště. Na místě kiosků budou nové pokladny a několik stánků s kávou nebo rychlým občerstvením se přesune k zádveří, kde budou mobilní přípojky.

Fotogalerie

Hlavní nabídka potravin se přesune z pohledu vchodu do budovy do levého křídla, které přijde při rekonstrukci na řadu v etapě druhé. Lidem se pak po letech otevře i kavárna Secese.

„Buď tam bude několik nájemců s fastfoodovou nabídkou, nebo najdeme jednoho. Secesi vyčistíme a dovedeme do ní sítě. Až budeme mít stavební povolení, můžeme jednat se zájemci,“ poznamenal Vrzal.

Sklady se přesunou do suterénu, aby zásobování neprobíhalo přes plochu, kudy proudí lidé. Terasa k Benešově ulici bude větší a bude z ní boční vstup do hlavní budovy.

A po opravě bude také víc místa k sezení. Do levého křídla nově přijdou lavičky a tabule s odjezdy vlaků. „Opravíme záchody v suterénu a další postavíme v levém křídle. Zatím ale není jasné, jestli budou jen pro zaměstnance, nebo i pro veřejnost,“ uvedl Vrzal.

Železničáři se stěhují, bude více místa pro služby cestujícím

Pravé křídlo, které nyní většinou využívají železničáři, přijde na řadu jako poslední. Jeho oprava souvisí s právě probíhající výměnou signalizace. Po jejím skončení se část lidí a techniky přesune do nové budovy, kterou staví Správa železniční dopravní cesty u šestého nástupiště.

Podle její mluvčí Kateřiny Šubové stavební část budovy pro zabezpečovací zařízení a řízení provozu finišuje. „K montáži technologií by měla být připravená příští měsíc a zprovozněná od poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád,“ říká Šubová.

„Do pravé části chceme pak umístit nepotravinové služby, například drogerii, lékárnu, směnárnu nebo banku a přesune se sem i VIP čekárna Českých drah,“ popsal Vrzal.

Opravy by podle předpokladů BNSD měly trvat půldruhého roku, ale jestli to tak opravdu bude, Vrzal slibovat nechce.

„Naší prioritou je zejména odjezdová hala, pokladny a zázemí Českých drah,“ podotkl Vrzal. Ten připouští, že se náklady mohou vyšplhat přes 200 milionů korun.

Další plány má BNSD s Malou Amerikou a pozemky na bývalém uhelném nádraží, které se po přesunu starého nádraží k řece ještě zatraktivní. Do budoucna by tak mohla vzniknout v oblasti Malé Ameriky tržnice s místem na společenské akce a podzemním parkovištěm, směrem k hale Rondo pak domy s byty.

„Studii už máme. Koncem měsíce chceme vizi představit vedení města,“ poznamenal Vrzal.

Proti tomu jde však řízení na zpamátnění obou lokalit, které nyní probíhá na ministerstvu kultury.

„Pokud se to stane, zastaví se rozvoj celé oblasti,“ tvrdí Vrzal. Problém vidí i Kancelář architekta města Brna. „Měla by tu být smíšená výstavba, včetně bytů. Pokud by ke zpamátnění došlo, výstavba by se v této lokalitě výrazně omezila,“ uvedla mluvčí kanceláře Jana Běhalová.

Nejčtenější

Staal gratuloval Nečasovi: Za rok budeme v Carolině slavit Stanley Cup

Martin Nečas (vpravo) slaví se spoluhráči ze Charlotte triumf v Calder Cupu.

Mise s názvem AHL 2018/19 došla v případě hokejisty Martina Nečase svého naplnění. Bývalý útočník Komety Brno pomohl...

Malý loft zaplnil industriální styl, který zjemnily prvky etna

Kovové schodiště, vyrobené na míru, vede do otevřené ložnice na galerii....

Pojďme se podívat do jednoho brněnského loftového bytu. Designérka Pavlína Lipková v něm zajímavě zkombinovala...

VIDEO: Zloděj vláčel prodavačku po zemi, chytili ho kolemjdoucí

Kolemjdoucí chytili zloděje, který vláčel prodavačku

Několik metrů vláčel zloděj v Brně po zemi prodavačku, která se mu snažila zabránit v krádeži kabelky. Násilníkovi se...

Pytle u kontejnerů bzučely, byly v nich plástve i se včelami

Ke kontejnerům v brněnských Žabovřeskách někdo pohodil pytle s plástvemi a...

Silné bzučení a velký počet poletujících včel vystrašil obyvatele, kteří šli v pondělí dopoledne vyhodit odpadky v...

Muž v Brně nahlásil řádění výrostků, byly to ženy halící stromy do deček

Ženy v kapucích zahalovaly stromky do deček

K zahalené dvojici, která se podezřele pohybovala kolem mladých stromků na náměstí, vyráželi brněnští strážníci. Obavy...

Další z rubriky

Do kanálů v Brně ročně dávají tuny nástrah, počty hlodavců neklesají

Samičky potkana při porodu přivedou na svět okolo deseti mláďat, březí jsou...

Na jednoho Brňana připadají nejméně tři potkani. Boj s nimi město svádí dvakrát do roka. Deratizační služby si platí...

Brněnská zoo získala dvě malé lišky, usídlily se vedle výběhu rysů

Novými sousedkami rysů kanadských v brněnské zoo jsou dvě samice korsaka.

Ze dvou nových přírůstků se raduje brněnská zoo. Z německého Heidelbergu totiž získali dvě samice korsaca, které mezi...

Snahou je, aby lékaři mohli operaci naplánovat v mobilu, říká biomechanik

Pětatřicetiletý Petr Marcián se biomechanikou na Fakultě strojního inženýrství...

Zkoumají lidské tělo, ale nejsou doktoři. Spíš strojaři, kteří pomocí výpočtového modelování tvoří detailní modely...

Najdete na iDNES.cz