Brněnská pedagogická fakulta patří v republice ke špici, míní její děkan

  15:28aktualizováno  15:28
Hlavním cílem Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity bylo vždy vzdělávání učitelů základních a v některých oborech i středních škol. Tomuto úkolu se profesoři a vyučující z budovy na Poříčí věnují už od založení fakulty v roce 1946.

Děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Josef Trna | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Fakulta oplývá třiadvaceti katedrami zaměřenými na jednotlivé předměty vyučované na základních školách.

Pedagogická fakulta MU

Pedagogická fakulta zahájila činnost roku 1946, a stala se tak v pořadí pátou fakultou Masarykovy univerzity.
Na fakultě působí celkem 393 zaměstnanců, z toho 12 profesorů a 53 docentů.

V prosinci 2009 bylo na fakultě zapsáno 6 882 studentů a studentek, z toho ovšem drtivá většina žen: celkem 5 621.
Na pedagogické fakultě se vzdělává také 43 těžce zdravotně postižených studentů, což je nejvíce ze všech fakult univerzity.
Škola má 23 kateder.

Absolventi fakulty mají velmi široké možnosti uplatnění, a to nejen ve školství. Podle děkana Josefa Trny je to dáno jejich zaměřením na práci s lidmi. "Naše absolventy najdete téměř všude. Jejich zaměstnavatelé oceňují především jejich schopnost rychle se adaptovat, empatii, improvizaci, komunikativnost a organizační schopnosti," říká Trna.

"Výjimečně dobře se pak uplatňují absolventi učitelství cizích jazyků, kteří jsou mimo školství vysoce mzdově ohodnoceni. Bohužel pak chybějí na školách," dodává Trna.

V roce 1994 byla založena i katedra speciální pedagogiky. Ta podle děkanových slov patří ve svém oboru ke špičce. Katedra se zaměřuje na přípravu učitelů pro práci s dětmi se zdravotním postižením.
Dalším cílem katedry je i lepší uplatnění handicapovaných osob a absolventů speciálních škol na trhu práce.

Za posledních deset let se tým okolo vedoucí katedry Marie Vítkové podílel v tomto směru na několika významných mezinárodních projektech.

I tato aktivita je příčinou faktu, že na pedagogické fakultě studuje třiačtyřicet těžce zdravotně postižených studentů. "Je to patrně dáno jejich zájmem o studium speciální pedagogiky, které je jim díky jejich handicapu velmi blízké. Ale důvodem je určitě i to, že jsme zlepšili podmínky pro studenty se specifickými nároky, čímž se také zabýval jeden náš projekt," myslí si Marie Vítková.

Pracovníci fakulty se zasazují nejen o zlepšení podmínek pro handicapované studenty, ale i o zvýšení zdravotního uvědomění dětí ve školách.

Projekt Škola a zdraví pro 21. století patří v tomto směru k nejvýznamnějším. "Chceme, aby škola plnila úkoly primární prevence, aby žáci přijali péči o své zdraví jako reálný úkol a uvědomili si, že za své zdraví z velké části odpovídají sami. Zároveň se snažíme, aby měli dostatek praktických poznatků, které by jim to umožňovaly," říká o ambicích projektu jeho vedoucí Evžen Řehulka z katedry psychologie.

Společnost učitele dlouhodobě nedoceňuje

Děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Josef Trna Děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Josef Trna začínal jako středoškolský učitel fyziky a matematiky. V teoretické sféře se didaktice těchto předmětů věnuje dodnes. Fakultu vede od února 2007. Jak se dívá na její činnost a co si myslí o současném školství?

Co považujete za svůj největší úspěch za dobu, co jste děkanem fakulty?
Nemám právo hodnotit svoji práci. Se svým týmem se snažím, abychom i přes komplikující se situaci udrželi a zkvalitnili výuku a vědecké bádání. Podařilo se nám například výrazně modernizovat všechny učebny fakulty.

A co považujete za největší úspěch fakulty vůbec?
Při komplexním hodnocení pedagogických fakult pravidelně zaujímáme přední místo v republice. Řešíme dva velké výzkumné záměry, které zkoumají vztahy školy a zdraví a zejména problematiku vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, tedy hendikepovaných a nadaných. Realizujeme rozšíření a zkvalitnění kvalifikace učitelů v praxi. Těsně spolupracujeme se školským terénem, zejména se svými fakultními školami a výchovnými zařízeními.

Jak si stojí brněnská fakulta v mezinárodním srovnání?
V Evropě jsou podmínky i výsledky práce partnerských fakult i jejich problémy velmi podobné. Co můžeme některým zahraničním kolegům jen závidět, jsou lepší mzdy, které jako děkan fakulty nemohu svým učitelům zajistit. Rozhodně se ale nemáme za co stydět, v některých oborech jsme na evropské špičce. Například naše speciální pedagogika má vynikající jméno.

Jak je to s uplatněním absolventů vaší fakulty? Často zaznívá kritika, že mladí učitelé krátce po nástupu do škol rychle odcházejí do soukromého sektoru.
S uplatněním ve školství obvykle náš absolvent problém nemá. Samozřejmě se situace liší podle místa školy. Kritika odchodu našich absolventů mimo školství nepatří jim, ale společnosti, která učitele a další pedagogy dlouhodobě nedoceňuje. Naši absolventi pochopitelně nejsou výjimkou.

Akademické senáty pedagogických fakult společně vyzvaly ministerstvo školství k udržení kvality vzdělávání. Proč jste se k tomuto kroku odhodlali?
Posledních několik let vyvíjí ministerstvo a někteří poslanci enormní snahu o snížení kvality učitelů, a to tím, že stále umožňují na školách pracovat nekvalifikovaným lidem. S tímto trendem pedagogické fakulty zásadně nesouhlasí. Akademické senáty také vyjádřily oprávněný nesouhlas s navrhovaným omezením své demokratické role při řízení fakult a se zaváděním negativního politického vlivu do nezávislého akademického prostředí.

Co si myslíte o kvalitě současného českého školství? Je podle vás nutné je reformovat? A jakým způsobem?
Dovolím si konstatovat, že zatím máme školství poměrně kvalitní. Největším problémem je neodbornost a nekoncepčnost centrálního řízení, spjatá s finančním i morálním podhodnocením rezortu. Jsem zastánce evoluce, nikoliv revoluce, a to i ve školství. České školské reformy mají navíc specialitu, že nejsou dostatečně odborně připraveny a finančně zabezpečeny, což je předurčuje k neúspěchu.

Nejčtenější

Učitelkám se na procházce ztratil dvouletý hoch, zjistili to až rodiče

Učitelkám v Brně se zatoulal dvouletý chlapec

Policie vyšetřuje incident v brněnské soukromé školce, kde se při procházce ztratil teprve dvouletý chlapec. Ukázalo se...

Kometa srazila Spartu, v derby slaví Hradec. Kladno má první bod

Sparťanský brankář Jakub Sedláček (uprostřed) kapituluje v utkání s Kometou...

Karlovy Vary ve 4. kole Tipsport extraligy poprvé prohrály - v Olomouci 2:3 - a na prvním místě tabulky je vystřídal...

Při srážce autobusu s nákladním autem zemřela v Brně jedna cestující

V Brně se srazil autobus s nákladním autem. Zranilo se osm lidí.

Ve Vídeňské ulici v Brně se ve směru z centra před polednem srazilo nákladní auto s autobusem. Zranilo se osm lidí...

Plekancův vynález na buly teď pomáhá Kometě

Mistr vhazování v akci. Tomáš Plekanec zlepšuje buly Komety svými radami i...

Často přehlížené, přesto mimořádně důležité jsou v hokeji souboje na buly. V Kometě mají na jejich pilování unikátního...

Spor o větrání v MHD skončil potyčkou, cestující si lehl do uličky

Ilustrační snímek

Kvůli otevřenému okénku v brněnském autobusu MHD se pohádali cestující tak, že musela zasahovat záchranná služba. Do...

Další z rubriky

Tetuje šest let, dostal se až do New Yorku a klienty má na dva roky dopředu

Třicetiletý Igor Mitrenga tetuje necelých šest let, ale už uspěl ve světě....

Deset let kreslil graffiti po zdech, než si uvědomil, že jeho tvorba brzy opadá nebo ji někdo přemaluje. Třicetiletý...

Spor o větrání v MHD skončil potyčkou, cestující si lehl do uličky

Ilustrační snímek

Kvůli otevřenému okénku v brněnském autobusu MHD se pohádali cestující tak, že musela zasahovat záchranná služba. Do...

Kraj nekoupí akcie Technologického parku, teď ho chce získat Brno

Krajský zastupitel Petr Vokřál (vpravo) debatoval s náměstkem Janem Vitulou....

Jihomoravští zastupitelé definitivně odmítli půlmiliardový nákup akcií Technologického parku v Brně. Do jednání se nyní...

Olympia slaví dvacet let. Teď cílíme na gastronomii, říká ředitel Pazour

Jan Pazour šéfuje od roku 2011 brněnské Olympii za provozovatelskou firmu ECE...

Už dvě dekády chodí zákazníci za nákupy i zábavou do obřího obchodního centra Olympia. Od otevření se drží na špici...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz