Fakulta oplývá třiadvaceti katedrami zaměřenými na jednotlivé předměty vyučované na základních školách.
Pedagogická fakulta MUPedagogická fakulta zahájila činnost roku 1946, a stala se tak v pořadí pátou fakultou Masarykovy univerzity. V prosinci 2009 bylo na fakultě zapsáno 6 882 studentů a studentek, z toho ovšem drtivá většina žen: celkem 5 621. |
"Výjimečně dobře se pak uplatňují absolventi učitelství cizích jazyků, kteří jsou mimo školství vysoce mzdově ohodnoceni. Bohužel pak chybějí na školách," dodává Trna.
V roce 1994 byla založena i katedra speciální pedagogiky. Ta podle děkanových slov patří ve svém oboru ke špičce. Katedra se zaměřuje na přípravu učitelů pro práci s dětmi se zdravotním postižením.
Dalším cílem katedry je i lepší uplatnění handicapovaných osob a absolventů speciálních škol na trhu práce.
Za posledních deset let se tým okolo vedoucí katedry Marie Vítkové podílel v tomto směru na několika významných mezinárodních projektech.
I tato aktivita je příčinou faktu, že na pedagogické fakultě studuje třiačtyřicet těžce zdravotně postižených studentů. "Je to patrně dáno jejich zájmem o studium speciální pedagogiky, které je jim díky jejich handicapu velmi blízké. Ale důvodem je určitě i to, že jsme zlepšili podmínky pro studenty se specifickými nároky, čímž se také zabýval jeden náš projekt," myslí si Marie Vítková.
Pracovníci fakulty se zasazují nejen o zlepšení podmínek pro handicapované studenty, ale i o zvýšení zdravotního uvědomění dětí ve školách.
Projekt Škola a zdraví pro 21. století patří v tomto směru k nejvýznamnějším. "Chceme, aby škola plnila úkoly primární prevence, aby žáci přijali péči o své zdraví jako reálný úkol a uvědomili si, že za své zdraví z velké části odpovídají sami. Zároveň se snažíme, aby měli dostatek praktických poznatků, které by jim to umožňovaly," říká o ambicích projektu jeho vedoucí Evžen Řehulka z katedry psychologie.
Společnost učitele dlouhodobě nedoceňujeDěkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Josef Trna začínal jako středoškolský učitel fyziky a matematiky. V teoretické sféře se didaktice těchto předmětů věnuje dodnes. Fakultu vede od února 2007. Jak se dívá na její činnost a co si myslí o současném školství? Co považujete za svůj největší úspěch za dobu, co jste děkanem fakulty? A co považujete za největší úspěch fakulty vůbec? Jak si stojí brněnská fakulta v mezinárodním srovnání? Jak je to s uplatněním absolventů vaší fakulty? Často zaznívá kritika, že mladí učitelé krátce po nástupu do škol rychle odcházejí do soukromého sektoru. Akademické senáty pedagogických fakult společně vyzvaly ministerstvo školství k udržení kvality vzdělávání. Proč jste se k tomuto kroku odhodlali? Co si myslíte o kvalitě současného českého školství? Je podle vás nutné je reformovat? A jakým způsobem? |