Cílem břeclavské radnice je zvýšit bezpečnost, předejít nehodám, vyřešit sousedské spory o odstavení aut či umožnit bezproblémový průjezd záchranářů, hasičů a policie. Změny vycházejí z doporučení dopravních expertů, kteří se při nich prý řídili podněty místních. Ti ale o nic takového nežádali a proti novinkám se bouří.
„Ať nám předloží důkazy, které nutnost změn dokládají. O sousedských sporech nikdo nic neví, nepamatuji si, že by tu byla dopravní nehoda, a ještě se nestalo, že by tu neprojela vozidla integrovaného záchranného systému. Město lže a fabuluje,“ okomentovala situaci jedna z místních obyvatelek.
Podobné vzkazy nechala na facebookovém profilu města i řada dalších, nespokojenost vedla až k založení petice. „Podepsalo ji 400 lidí, což je většina obyvatel dotčených ulic. To jednoznačně odporuje tvrzení radnice, že vycházela z podnětů místních,“ říká její zakladatel Jakub Michlovský.
Největší kritiku schytává zavedená přednost zprava, která nově platí pro silnici v Lanžhotské, dosud označené jako hlavní. Značka však zmizela a nahradily ji bílé čáry na zemi, které na novinku upozorňují. „Drtivá většina řidičů jezdí stejně a nehlídá si boční uličky. Jezdí tudy důchodci, přičemž někteří z nich by už ani neměli mít řidičák, a obávám se, že do mě narazí, když povezu své dvě malé dcerky,“ kritizuje emotivně další obyvatelka.
Podobného ohlasu se dočkal i parkovací systém, jenž zakazuje odstavení aut mimo vyznačená místa. „Ta jsou ale rozvržena nevhodně a spousta lidí přijde o možnost nechat vůz před vlastním vjezdem,“ štve Michlovského. Někteří se domnívají, že skutečné spory o parkování přijdou právě s touto změnou.
Výtky město vezme v potaz
Jako problém lidé vnímají i fakt, že o plánované změně nebyli včas informováni. To však mluvčí radnice Ivana Solaříková popírá. „Záměr byl vyvěšen na úřední desce. Každý měl možnost se vyjádřit a vznést připomínky, k čemuž došlo, a veškeré podněty byly správním orgánem vypořádány. Před samotným zavedením nového dopravního značení byli občané opět v předstihu informováni prostřednictvím sociálních sítí města,“ konstatuje.
Aktivisté omezili provoz na dopravní tepně v centru Brna, žádají třicítku![]() |
Většina diskutujících se shoduje na tom, že až do samotného vyhlášení změn o nich neměli tušení, protože úřední desku zkrátka nesledují. „Navíc tu žije i mnoho starých lidí, kteří sociální sítě nepoužívají. Město prý novinku připravovalo dva roky a za tu dobu nám nic neřeklo. Mohli nám dát alespoň čas si třeba připravit parkování na vlastních pozemcích,“ zmiňuje Michlovský, který v minulosti figuroval v komunálních volbách na kandidátce ODS, jež je dnes v opozici.
Vlnu negativních reakcí město vnímá a na nedávné schůzi proto padla dohoda, že obyvatelé pošlou písemně své podněty a ty pak komise dopravy projedná. „Pokud žádost vyhodnotí jako relevantní a bude v souladu s legislativou, dojde k další úpravě provozu a parkovací místo může být doplněno,“ přibližuje mluvčí.
Loni v třicítce neviděli přínos, teď ji v Brně chválí. A přidávají další značky![]() |
Minulý týden radnice obdržela také zmíněnou petici a vedení města se jí začne zabývat.
„Nerýpejte do poklidných ulic“
Každopádně dopravní změna v lokalitě u hřbitova je zahrnutá i v Plánu udržitelné mobility, jenž město představilo loni na podzim. Jeho cílem je zlepšit dlouhodobě neúnosnou dopravní situaci, kterou je pětadvacetitisícová Břeclav známá.
„Autoři se taktéž přiklání k budování zklidněných zón mimo hlavní trasy. Je důležité si uvědomit, že doposud tam většina aut parkovala v rozporu se zákonem o silničním provozu. Úprava vše usměrní a legalizuje,“ odůvodňuje Solaříková.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Místní si ale stojí za tím, že nově pozměněná oblast nebyla tou, která změnu potřebovala. „Jsou jiné lokality ve městě, na nichž by se dalo pracovat, a ne rýpat do poklidných ulic, kde se slušní lidé vždy na všem domluvili. Proto bych zdvořile požádala experty, kteří o nás nic nevědí, aby uvedli tento nesmysl do původního stavu,“ vyzývá další z místních.
Jeden příklad uvádí i Michlovský. „Bydlím u křižovatky, kde sice platí zóna 30, ale i tak tu někteří jezdí sedmdesátkou. Sousedé na tento problém město už dlouhodobě upozorňují, protože se bojí o své děti, které se tam pohybují. Místo toho vedení řeší problém, který nikdo nemá, a ke všemu způsobem, jenž se nikomu nelíbí,“ kritizuje.
2. května 2023 |