„Projektem jsme chtěli především podpořit cykloturistiku v oblasti a uspokojit poptávku občanů,“ říká Lukáš Volánek (za STAN), první místostarosta Rosic.
Na projektu se podílí obce přilehlé k loni elektrifikované železniční trati Brno – Zastávka, tedy například Zastávka, Rosice a Tetčice. Podle jejich zástupců sdílená kola lidem usnadní právě přepravu na nádraží.
Na kole zdarma. Brno cyklistům proplatí dvě půlhodinové jízdy denně![]() |
Sdílená kola je propojí také s Neslovicemi a Zbýšovem, protože na výše zmíněné obce navazují. Do bikesharingu se zapojily i Říčany, mimo jiné i proto, že disponují pouze jednou autobusovou zastávkou. Místní tak nebudou muset čekat na autobus a do Ostrovačic, což je poslední zapojená obec, se nově dostanou i po vlastní ose.
„Turisté ocení sdílená kola především u zbýšovského areálu Muzea průmyslových železnic,“ věří Halka Horká, která se stará o propagaci mikroregionu.
Přestože dosud jsou v některých případech do bikesharingu zapojené vesnice ležící v blízkosti větších měst (například vesnice u Frýdku-Místku nebo u Berouna), jde v Česku pro společnost Nextbike o ojedinělou událost.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
„Je to první projekt, do kterého se zapojilo více menších obcí, tady konkrétně sdružených v Mikroregionu Kahan. Uživatelé mohou mezi zapojenými obcemi na sdílených kolech bez omezení přejíždět,“ vysvětluje Jan Novosad, vedoucí externí komunikace společnosti Nextbike Czech Republic.
V oblasti kolem Zbýšova bude fungovat sedmdesát kol, která se dají vyzvednout a vrátit na více než pětadvaceti Nextbike stanicích.
S podporou radnic je při stažení aplikace první půlhodina jízdy denně zdarma, za každou další půlhodinu si pak firma účtuje 28 korun. Sdílená kola budou fungovat v testovacím režimu do 9. listopadu; pokud se osvědčí, je ve hře celoroční provoz.