Neděle 17. ledna 2021, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. ledna 2021 Drahoslav

První 24hodinovka v Česku. Adrenalin vám nedovolí spát, těší se Enge

  7:20
Je jediným českým pilotem ve formuli 1. Jako první nakoukl do sérií, které jsou dodnes jeho krajanům zapovězeny. Cizí mu není ani rallye, o zážitcích ze slavného závodu v Le Mans by Tomáš Enge mohl dlouze vyprávět.

Tomáš Enge | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

První čtyřiadvacetihodinový závod v české historii odstartuje i v sobotu v Brně. A je až symbolické, že legendární Enge nebude u dalšího českého motoristického milníku chybět.

Fotogalerie

Na Masarykově okruhu bude univerzální závodník členem rakouského týmu True-Racing, který pojede s KTM X-BOW GT4. „Moc se těším. Bude to skvělý zážitek nejen pro jezdce, ale i pro fanoušky. Trošku se ale obávám studeného počasí,“ přiznává Enge, jenž minulý měsíc oslavil čtyřicátiny.

Čeho přesně se bojíte?
Obava je na místě už od doby, co se ohlásil termín závodu. Víme, že Epilog je v termínu, kdy už je opravdu mizerné počasí. Může být velká zima, teplota těsně nad nulou, vítr, déšť. Závod se může kvůli počasí přerušit nebo se může jet za safety carem. Jako jezdci s tím nic nenaděláme, nemůžeme nad takovými věcmi brečet a musíme se s tím poprat. Je mi to líto hlavně vůči divákům. Stačí v zimě koukat klidně jenom půl hodiny na závodní auta a jste zmrzlý až na kost. Ale právě na takové nepředvídatelné podmínky se těším a může to vyhovovat slabším autům, které nejedou v nejvyšší kategorii GT3.

Jak bojují s chladem samotní závodníci?
Když sedíte v závodním autě, je v něm teplo. Není tam sice topení, ale samotným řízením a jízdou na limitu se člověk zapotí, i když je venku nula. Když vylezeme z vozu, potřebujeme se chránit bundou, čepicí, eventuálně když máme zpocené závodní prádlo a kombinézu, je nejlepší se převléct do suchého. Ono by se to v průběhu závodu neprojevilo, ale až po něm. Je potřeba si to hlídat.

Brno jako Le Mans

Závod, který na Masarykově okruhu startuje v sobotu přesně v pravé poledne, nese oficiálně název Hankook 24H Epilog Brno.

Celkem se na start postaví víc jak padesát vozů, přihlášeny jsou i české posádky v čele s loňskými vítězi brněnského Epilogu z týmu Scuderia Praha.

Základní vstupenka stojí 300 korun, pořadatelé lákají i na doprovodný program.

Pro návštěvníky nabízejí organizátoři možnost přenocovat v improvizovaném kempu na tribuně C. Návštěvníci, kteří chtějí na závodě zůstat celých 24 hodin, mohou nocovat i ve svých autech přímo na tribuně.

Traťoví komisaři budou místo vlajek vybaveni světelnými LED tabulemi. Závodníkům lehce usnadní orientaci na trati reflexní polepy na metách označující vzdálenost do nejbližší zatáčky.

Součástí závodů je i výstava vytrvalostních speciálů v brněnské Galerii Vaňkovka. Speciály, které se proháněly na slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

U vytrvalostních závodů je specifické střídání pilotů. Mají týmy dopředu zvolenou strategii, nebo se vše odvíjí podle dění na trati?
Každý tým má připravený plán. Ví se, kdo bude startovat, kdo půjde druhý a třetí do auta a po jaké době se budeme zhruba střídat. V závodě se to ale může změnit. Někomu se udělá nevolno, nebude moct pokračovat nebo bude mít problém s jízdou v mlze a dešti, tak ho vystřídá zkušenější jezdec. Je to vždycky o přizpůsobení se daným podmínkám.

Která část závodu při čtyřiadvacetihodinovce vám vyhovuje nejvíce?
Profesionální jezdci mají nejraději ranní hodiny mezi pátou až sedmou ve druhém dni. Říkáme tomu happy hour. Je chladná trať i vzduch. Tím pádem je i řidčí a auto díky tomu jede rychleji na rovinkách. Za svítání je navíc nádherný východ slunce a je to hodně emotivní moment. Ale to se bavím spíš o čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, která se jede v polovině června. Epilog bude jiný, v chladu se pojede celou dobu. Předpověď počasí známe, ale je otázka, co se v závodě stane.

A co je pro jezdce při vytrvalostním závodě naopak noční můra?
Je to chvíle, kdy se jede za safety carem mezi druhou až pátou hodinou ranní. Při závodním tempu ve vás koluje adrenalin a o spánku nemůže být řeč. Když ale musíte v noci hodinu kroužit třeba šedesátkou za safety carem v koloně dalších aut, chce se vám spát. Je to to nejhorší, co se může jezdci stát. Padne na něj hrozná únava a je hrozně těžké vydržet jet pomalu. Safety car vyjede v situacích, kdy je nějaká nehoda, mlha nebo hustý déšť.

Může se jezdec se při takovém závodě vůbec prospat?
Je to takový polospánek. Mám zkušenosti, že většinou při čtyřiadvacetihodinovce v součtu naspím asi hodinu. Je ve vás pořád adrenalin a vy jste do závodu zapálený tak, že i po vystoupení z auta sledujete týmové kolegy nebo soupeře. Eventuálně jdete na masáž, dáte si něco k jídlu a pomalu se zase chystáte do auta. Musíte být připravený tři čtvrtě až hodinu předtím, než jdete do auta. Pokud se něco stane, jako může být defekt, závada pneumatiky, přihodit se může i něco jezdci.

Dají se vůbec srovnávat vytrvalostní a formulové závody?
Moc se to neliší. I čtyřiadvacetihodinové závody jsou v dnešní době sprintové záležitosti, jezdí se od začátku do konce naplno. Auto se šetří maximálně poslední čtyři hodiny, když se nebojuje o pódiové umístění nebo jinou dobrou příčku. Jediný velký rozdíl je, že nesedíte ve voze sám. Střídáte se se dvěma nebo třemi týmovými kolegy, a tím pádem i nastavení auta se musí dělat na všechny spolujezdce dohromady. Další věc je ta, že závody jsou delší a na to je potřeba myslet a vyvarovat se chyb, soubojům a zbytečným kontaktům se soupeři. To pak oslabujete celý tým i kolegy.

Prohlédněte si brněnskou trať za světla a za tmy:

Když jsem zmínil formule, sledujete pozorně závody F1 v současnosti?Funguje to na mě jako hezké uspávadlo při nedělním odpoledni. To si trochu dělám srandu, ale závody sleduji. (usměje se)

Proč podle vás klesá atraktivita formule 1?
V prvé řadě je to zvukem motorů. Co si budeme povídat, když byly osmi, deseti nebo tenkrát i dvanáctiválce, byl to úplně jiný zvuk. Teď jsou auta tichá jako elektromobily. Fanouškům chybí ten zvukový efekt, skřípění a řvaní motoru ve vysokých otáčkách. Když něco takového zažijete na vlastní kůži, postaví se vám chlupy na rukou, nohou a všude možně. Teď si můžete při kávičce na tribuně povídat se sousedem, nemusíte řvát a přitom z blízka vidíte závody. Jinak si myslím, že atraktivnost se neztratila co se týče závodění jako takového. Nějakým způsobem jde vývoj dopředu – aerodynamika, elektronika nebo celá technika. Za éry Schumachera nebyly závody atraktivnější z pohledu počtu předjížděcích manévrů. Co mě hodně mrzí a nejenom ve formuli 1 i dalších závodech je jiná věc.

Povídejte.
Za prvé to je agresivita na trati a neférové jednání některých jezdců vůči ostatním. Když se ale podíváme do minulosti, pár takových už bylo. A za druhé to jsou extrémním způsobem zasahující komisaři, kteří udělují různé tresty pro jezdce a týmy za jakýkoliv drobný prohřešek. Hlavně co se týče soubojů týmů nebo vozů na tratích mezi sebou.

Častý argument kritiků F1 je také zkostnatělý formát jednoho delšího závodu. Co vy na to?
Jak dlouho trvá fotbalový zápas? Jak dlouho trvá ten hokejový? A co baseballový zápas? Závody Nascar mají tři až čtyři hodiny. Nemyslím si, že to je tím, že závod F1 trvá hodinu a půl nebo hodinu a tři čtvrtě. Je to dáno i velkou nepřehledností, máte pět nebo šest druhů pneumatik – měkké, středně měkké, poloměkké, nanoměkké a nevím co všechno. Lidi v tom mají úplný hokej... Ano, něco na formátu bude, ale vždycky se jezdilo maximálně dvě hodiny.

Myslíte, že zůstanete navždy jediným Čechem v F1?
Každý rok se mě na to někdo ptá a momentálně nástupce není vidět. Spíš se zeptejte ne za rok nebo za dva, ale za pět let. Dneska je konkurence stejně nabitá, ale je to o dvojnásobně větších penězích než tenkrát, když jsem si vyšlapával cestu do formule 1 já. I teď máme špičkové motokáristy, ale dostat se do formule 1 je o obrovských penězích. Motokárista může být extrémně dobrý, že si ho v juniorských kategoriích vybere automobilka, která se ho pak snaží prosadit do F1 a dává mu prostor a potřebné finance na vývoj. Může se ale stát, že na půlce cesty se jezdec ztratí ve smyslu, že si sedne do formule silnější třídy, která mu nebude vyhovovat a jeho talent se může zastavit.

A jak dlouho plánujete závodit vy?
Myslím, že můžu bez problémů do 50 nebo 55 let. Je otázka, jestli je ještě něco, čeho chci dosáhnout. Závodění mě ale pořád baví, je to vášeň a adrenalin. Nemám problém skočit do jakéhokoli auta a během chvíle s ním jezdit velice rychle. Moje kariéra se teď spíš ubírá k mladým závodníkům a na tom poslední dva roky pracuju.

Co to obnáší?
Většinu víkendů v roce trávím na závodních tratích s různými jezdci a týmy. S týmem Reiter Engineering jsme rozjeli projekt Reiter Young Stars. Pomáhám mladým jezdcům dostat se do vyšších pater. Jsem něco jako manažer, trenér nebo kouč. Prostě taková všeobecná práce s mladými lidmi, včetně hledání angažmá a určováním cesty, na kterou by se měli vydat. Předávám zkušenosti a chci rozvíjet mladé talenty.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Škoda Eynaq u nabíjecí stanice Ionity

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento...

Budoucnost jsou stanice s lokální výrobou elektřiny, říká expert na elektromobilitu

Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ

Elektromobilita vyvolává spoustu otázek, a to nejen ohledně elektrických aut, ale i jejich...

Hyundai Nexo je komfortní SUV, vodíkovým autům však chybí infrastruktura

Hyundai Nexo

K vodíkovým autům mnozí z nás upínají své naděje, že zbytek života neprostojíme ve frontách u...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Norsko je první zemí světa, kde se nejvíc prodávaly elektromobily

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Norsko se stalo první zemí světa, kde se prodalo víc elektromobilů než aut na benzinový, naftový či...

Fiat Chrysler investuje miliardy do továrny na elektromobily v Polsku

Fiat Chrysler Automobiles (logo)

Automobilka Fiat Chrysler investuje v Polsku 755 milionů zlotých (4,4 miliardy korun), uvedl polský...

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Nabíjecí stanice v ulicích Londýna

VIDEO Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím...

  • Nejčtenější

Vláda kývla na strategii očkování. Ministr Blatný prověří předbíhání při něm

Na pravidla pro očkování kývla vláda a ministr zdravotnictví Jan Blatný je vzápětí podepsal. Vláda nařídila...

Batole v mrazivé noci zamklo rodiče na balkóně, pomohl soused a strážníci

Perné chvíle připravil svým rodičům dvouletý chlapec v Brně, když je nešťastnou náhodou zamkl na balkóně. Pár se...

Kolemjedoucí našel auto převrácené na střeše, uvnitř byl mrtvý řidič

Policisté hledají svědky, kteří mohou pomoci objasnit okolnosti nehody poblíž Valtic na Břeclavsku. V neděli tam muž...

Nevyužité vakcíny rozdal starosta seniorům, dvanáct dávek rozpoutalo aféru

Premium Očkování proti covidu-19 provázejí rozjitřené emoce a zmatky. Ukazuje to příběh z Jevišovic na Znojemsku, kde se dvě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vaněk o změně trenéra: Čekal jsem, že to tak dopadne, proto jsem neodešel

Záložník Ondřej Vaněk přiznal, že loni v létě uvažoval o odchodu ze Zbrojovky Brno, kde má smlouvu do roku 2022....

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Spolek pořádající MotoGP zřejmě zanikne, peníze za vstupenky jsou nejisté

Závody MotoGP v Brně politici už odpískali, hádky o peníze ale pokračují dál. A hrozí, že prestiž, kterou díky zápolení...

Postavení, chůze, otočení. V domově cvičí se seniory, aby méně padali

Úrazy po pádu v pokročilém věku bývají jednou z častých příčin úmrtí. V centru SeneCura v Šanově na Znojemsku proto pro...

Před domem Blatného se sešli demonstranti, koně přivezli rakev a parte

Desítky lidí s transparenty, českými i černými vlajkami, koňmi a rakví se v sobotu odpoledne vydaly k domu ministra...

Vinice Šobes má na UNESCO, potvrdil výzkum Mendelovy univerzity

Znojmo dlouhodobě usiluje, aby se vinice Šobes dostala na seznam světového dědictví UNESCO. Její unikátnost nechalo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...