Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. ledna 2022 Milena

První 24hodinovka v Česku. Adrenalin vám nedovolí spát, těší se Enge

  7:20
Je jediným českým pilotem ve formuli 1. Jako první nakoukl do sérií, které jsou dodnes jeho krajanům zapovězeny. Cizí mu není ani rallye, o zážitcích ze slavného závodu v Le Mans by Tomáš Enge mohl dlouze vyprávět.

Tomáš Enge | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

První čtyřiadvacetihodinový závod v české historii odstartuje i v sobotu v Brně. A je až symbolické, že legendární Enge nebude u dalšího českého motoristického milníku chybět.

Fotogalerie

Na Masarykově okruhu bude univerzální závodník členem rakouského týmu True-Racing, který pojede s KTM X-BOW GT4. „Moc se těším. Bude to skvělý zážitek nejen pro jezdce, ale i pro fanoušky. Trošku se ale obávám studeného počasí,“ přiznává Enge, jenž minulý měsíc oslavil čtyřicátiny.

Čeho přesně se bojíte?
Obava je na místě už od doby, co se ohlásil termín závodu. Víme, že Epilog je v termínu, kdy už je opravdu mizerné počasí. Může být velká zima, teplota těsně nad nulou, vítr, déšť. Závod se může kvůli počasí přerušit nebo se může jet za safety carem. Jako jezdci s tím nic nenaděláme, nemůžeme nad takovými věcmi brečet a musíme se s tím poprat. Je mi to líto hlavně vůči divákům. Stačí v zimě koukat klidně jenom půl hodiny na závodní auta a jste zmrzlý až na kost. Ale právě na takové nepředvídatelné podmínky se těším a může to vyhovovat slabším autům, které nejedou v nejvyšší kategorii GT3.

Jak bojují s chladem samotní závodníci?
Když sedíte v závodním autě, je v něm teplo. Není tam sice topení, ale samotným řízením a jízdou na limitu se člověk zapotí, i když je venku nula. Když vylezeme z vozu, potřebujeme se chránit bundou, čepicí, eventuálně když máme zpocené závodní prádlo a kombinézu, je nejlepší se převléct do suchého. Ono by se to v průběhu závodu neprojevilo, ale až po něm. Je potřeba si to hlídat.

Brno jako Le Mans

Závod, který na Masarykově okruhu startuje v sobotu přesně v pravé poledne, nese oficiálně název Hankook 24H Epilog Brno.

Celkem se na start postaví víc jak padesát vozů, přihlášeny jsou i české posádky v čele s loňskými vítězi brněnského Epilogu z týmu Scuderia Praha.

Základní vstupenka stojí 300 korun, pořadatelé lákají i na doprovodný program.

Pro návštěvníky nabízejí organizátoři možnost přenocovat v improvizovaném kempu na tribuně C. Návštěvníci, kteří chtějí na závodě zůstat celých 24 hodin, mohou nocovat i ve svých autech přímo na tribuně.

Traťoví komisaři budou místo vlajek vybaveni světelnými LED tabulemi. Závodníkům lehce usnadní orientaci na trati reflexní polepy na metách označující vzdálenost do nejbližší zatáčky.

Součástí závodů je i výstava vytrvalostních speciálů v brněnské Galerii Vaňkovka. Speciály, které se proháněly na slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

U vytrvalostních závodů je specifické střídání pilotů. Mají týmy dopředu zvolenou strategii, nebo se vše odvíjí podle dění na trati?
Každý tým má připravený plán. Ví se, kdo bude startovat, kdo půjde druhý a třetí do auta a po jaké době se budeme zhruba střídat. V závodě se to ale může změnit. Někomu se udělá nevolno, nebude moct pokračovat nebo bude mít problém s jízdou v mlze a dešti, tak ho vystřídá zkušenější jezdec. Je to vždycky o přizpůsobení se daným podmínkám.

Která část závodu při čtyřiadvacetihodinovce vám vyhovuje nejvíce?
Profesionální jezdci mají nejraději ranní hodiny mezi pátou až sedmou ve druhém dni. Říkáme tomu happy hour. Je chladná trať i vzduch. Tím pádem je i řidčí a auto díky tomu jede rychleji na rovinkách. Za svítání je navíc nádherný východ slunce a je to hodně emotivní moment. Ale to se bavím spíš o čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, která se jede v polovině června. Epilog bude jiný, v chladu se pojede celou dobu. Předpověď počasí známe, ale je otázka, co se v závodě stane.

A co je pro jezdce při vytrvalostním závodě naopak noční můra?
Je to chvíle, kdy se jede za safety carem mezi druhou až pátou hodinou ranní. Při závodním tempu ve vás koluje adrenalin a o spánku nemůže být řeč. Když ale musíte v noci hodinu kroužit třeba šedesátkou za safety carem v koloně dalších aut, chce se vám spát. Je to to nejhorší, co se může jezdci stát. Padne na něj hrozná únava a je hrozně těžké vydržet jet pomalu. Safety car vyjede v situacích, kdy je nějaká nehoda, mlha nebo hustý déšť.

Může se jezdec se při takovém závodě vůbec prospat?
Je to takový polospánek. Mám zkušenosti, že většinou při čtyřiadvacetihodinovce v součtu naspím asi hodinu. Je ve vás pořád adrenalin a vy jste do závodu zapálený tak, že i po vystoupení z auta sledujete týmové kolegy nebo soupeře. Eventuálně jdete na masáž, dáte si něco k jídlu a pomalu se zase chystáte do auta. Musíte být připravený tři čtvrtě až hodinu předtím, než jdete do auta. Pokud se něco stane, jako může být defekt, závada pneumatiky, přihodit se může i něco jezdci.

Dají se vůbec srovnávat vytrvalostní a formulové závody?
Moc se to neliší. I čtyřiadvacetihodinové závody jsou v dnešní době sprintové záležitosti, jezdí se od začátku do konce naplno. Auto se šetří maximálně poslední čtyři hodiny, když se nebojuje o pódiové umístění nebo jinou dobrou příčku. Jediný velký rozdíl je, že nesedíte ve voze sám. Střídáte se se dvěma nebo třemi týmovými kolegy, a tím pádem i nastavení auta se musí dělat na všechny spolujezdce dohromady. Další věc je ta, že závody jsou delší a na to je potřeba myslet a vyvarovat se chyb, soubojům a zbytečným kontaktům se soupeři. To pak oslabujete celý tým i kolegy.

Prohlédněte si brněnskou trať za světla a za tmy:

Když jsem zmínil formule, sledujete pozorně závody F1 v současnosti?Funguje to na mě jako hezké uspávadlo při nedělním odpoledni. To si trochu dělám srandu, ale závody sleduji. (usměje se)

Proč podle vás klesá atraktivita formule 1?
V prvé řadě je to zvukem motorů. Co si budeme povídat, když byly osmi, deseti nebo tenkrát i dvanáctiválce, byl to úplně jiný zvuk. Teď jsou auta tichá jako elektromobily. Fanouškům chybí ten zvukový efekt, skřípění a řvaní motoru ve vysokých otáčkách. Když něco takového zažijete na vlastní kůži, postaví se vám chlupy na rukou, nohou a všude možně. Teď si můžete při kávičce na tribuně povídat se sousedem, nemusíte řvát a přitom z blízka vidíte závody. Jinak si myslím, že atraktivnost se neztratila co se týče závodění jako takového. Nějakým způsobem jde vývoj dopředu – aerodynamika, elektronika nebo celá technika. Za éry Schumachera nebyly závody atraktivnější z pohledu počtu předjížděcích manévrů. Co mě hodně mrzí a nejenom ve formuli 1 i dalších závodech je jiná věc.

Povídejte.
Za prvé to je agresivita na trati a neférové jednání některých jezdců vůči ostatním. Když se ale podíváme do minulosti, pár takových už bylo. A za druhé to jsou extrémním způsobem zasahující komisaři, kteří udělují různé tresty pro jezdce a týmy za jakýkoliv drobný prohřešek. Hlavně co se týče soubojů týmů nebo vozů na tratích mezi sebou.

Častý argument kritiků F1 je také zkostnatělý formát jednoho delšího závodu. Co vy na to?
Jak dlouho trvá fotbalový zápas? Jak dlouho trvá ten hokejový? A co baseballový zápas? Závody Nascar mají tři až čtyři hodiny. Nemyslím si, že to je tím, že závod F1 trvá hodinu a půl nebo hodinu a tři čtvrtě. Je to dáno i velkou nepřehledností, máte pět nebo šest druhů pneumatik – měkké, středně měkké, poloměkké, nanoměkké a nevím co všechno. Lidi v tom mají úplný hokej... Ano, něco na formátu bude, ale vždycky se jezdilo maximálně dvě hodiny.

Myslíte, že zůstanete navždy jediným Čechem v F1?
Každý rok se mě na to někdo ptá a momentálně nástupce není vidět. Spíš se zeptejte ne za rok nebo za dva, ale za pět let. Dneska je konkurence stejně nabitá, ale je to o dvojnásobně větších penězích než tenkrát, když jsem si vyšlapával cestu do formule 1 já. I teď máme špičkové motokáristy, ale dostat se do formule 1 je o obrovských penězích. Motokárista může být extrémně dobrý, že si ho v juniorských kategoriích vybere automobilka, která se ho pak snaží prosadit do F1 a dává mu prostor a potřebné finance na vývoj. Může se ale stát, že na půlce cesty se jezdec ztratí ve smyslu, že si sedne do formule silnější třídy, která mu nebude vyhovovat a jeho talent se může zastavit.

A jak dlouho plánujete závodit vy?
Myslím, že můžu bez problémů do 50 nebo 55 let. Je otázka, jestli je ještě něco, čeho chci dosáhnout. Závodění mě ale pořád baví, je to vášeň a adrenalin. Nemám problém skočit do jakéhokoli auta a během chvíle s ním jezdit velice rychle. Moje kariéra se teď spíš ubírá k mladým závodníkům a na tom poslední dva roky pracuju.

Co to obnáší?
Většinu víkendů v roce trávím na závodních tratích s různými jezdci a týmy. S týmem Reiter Engineering jsme rozjeli projekt Reiter Young Stars. Pomáhám mladým jezdcům dostat se do vyšších pater. Jsem něco jako manažer, trenér nebo kouč. Prostě taková všeobecná práce s mladými lidmi, včetně hledání angažmá a určováním cesty, na kterou by se měli vydat. Předávám zkušenosti a chci rozvíjet mladé talenty.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

KOMENTÁŘ: Neutrální bilance CO2 elektroaut je trik, skóre vylepšuje i mlok

Škoda Auto kompenzuje emise podporou různých aktivit, například výsadbou...

Častou výtkou směřovanou proti elektromobilům je fakt, že sice při samotné jízdě nevypouštějí žádné...

Toyota představuje elektrickou budoucnost. Do vývoje vrazí 800 miliard

Studie elektromobilů značek Toyota a  Lexus

Největší japonská automobilka Toyota Motor plánuje do roku 2030 investovat čtyři biliony jenů...

Biden nařídí zlevnit elektromobily a zbuduje půl milionu nabíječek

Americký prezident Joe Biden se krátce svezl s novým modelem GMC Hummer EV.

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena zveřejnila ambiciózní plán vybudovat 500 000...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Ceny nebudou vyšší, tvrdí podnikatelé, kteří chtějí rozvážet auty Tesla

Kateřina Plšková a Stanislav Chlup vidí budoucnost v městské ekologické...

To, že vám jídlo či nákup přivezou až domů, není nic nového. Dva mladí Brňané teď však zkoušejí...

Tesla byla v září nejprodávanější v Evropě, jako první elektroauto v historii

Tesla Model 3

VIDEO Nejprodávanějším novým vozem v Evropě byl v září Model 3 od Tesly. Dokázal to jako první...

  • Nejčtenější

Fialův kabinet slíbil jižní Moravě více peněz, teď ze slov couvá

Už roky představitelé jižní Moravy upozorňují, že právě jejich region dostává v přepočtu na obyvatele nejmenší podíl...

Klenot v rukavicích. Chtěla do armády, je neporažená v MMA: Nepiju a miluju řád

Premium V patnácti chtěla do armády mezi výsadkáře. V posilovnách se předháněla s chlapy, kdo na bench zvedne víc. Klidně přes...

Českem se přehnala sněhová vichřice. Teď hrozí náledí a sněhové jazyky

Českem přechází studená fronta, kterou dopoledne místy provázelo intenzivní sněžení a prudký vítr. Ojediněle se...

Nejužší hotel střední Evropy je oslavou funkcionalismu. Brzy znovu otevře

Brněnský hotel Avion získal zpět svou krásu z éry Bohuslava Fuchse. Brzy se zájemců nabídne ubytování v 37 pokojích,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Adamov je během výluky bez kolejí, tunely vyrazil čistit stroj Barbucha

Před šesti týdny zmizely ze železničního koridoru mezi Brnem a Blanskem vlaky, osiřelým místem však rozhodně není....

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Brno chystá lepší křižovatku, zatím nepracuje ani na slibovaném provizoriu

Na křižovatce na okraji brněnské městské části Bystrc se setkávají auta ze tří směrů, navíc ji protíná tramvajová trať....

Kryptobanka neuspěla, s nástrojem pro vývojáře oslnili Silicon Valley

Začínali v bankovním sektoru. Pak vylétly kryptoměny a Jiří Kobelka a Samuel Šramko se rozhodli, že naprogramují...

Chtěl se zalíbit spolužačce, a tak začal podnikat

Když studoval na gymnáziu, zakoukal se tehdy sedmnáctiletý Pavel Bortlík do jedné dívky, a tak na ni chtěl udělat dojem...

Adamov je během výluky bez kolejí, tunely vyrazil čistit stroj Barbucha

Před šesti týdny zmizely ze železničního koridoru mezi Brnem a Blanskem vlaky, osiřelým místem však rozhodně není....

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...