ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Jihomoravský kraj otočil. Dopravcům proplatí naftu, aby nezkrachovali

  • 0
Zatímco ještě v prosinci platili autobusoví dopravci za litr nafty 36 korun, dnes stojany u čerpacích stanic ukazují o dvanáct korun vyšší cenu. Společnosti, které zajišťují pro Jihomoravský kraj veřejnou dopravu, přitom dostávají od hejtmanství peníze, jako by pohonné hmoty stály pořád stejně. To se ale změní.

Kraj přitom na začátku války na Ukrajině, kdy během pár dní vystřelily cenu nahoru, tvrdil, že nemá možnost, jak dopravcům náklady na naftu kompenzovat.

Smlouvy sice umožňují zvýšit platby kvůli vyšším cenám pohonných hmot, ale jen jednou ročně. A to se pravidelně děje hned na začátku nového kalendáře. Krajský radní pro dopravu Jiří Crha (ODS) tak v březnu volal po celostátním zásahu, vládní opatření jako zrušení silniční daně nebo dočasné snížení té spotřební se však promítlo minimálně.

280 milionů navíc pro DPMB

Brněnský dopravní podnik dostane z městského rozpočtu kompenzaci 280 milionů korun za zvýšené náklady na energie. Celková výše provozní dotace tak letos činí téměř 2,5 miliardy. Vedení podniku zároveň pracuje na finančním modelu pro příští rok, do nějž se již promítá vyšší cena elektřiny. Městský dopravce však stále čeká, za kolik bude nakupovat pohon pro svých 160 autobusů na stlačený zemní plyn CNG. Do prvního tendru se nikdo nepřihlásil, teď běží nový.

Nakonec hejtmanství s řešením přece jen přišlo, protože jinak hrozilo, že se celý propracovaný integrovaný dopravní systém v regionu zhroutí kvůli tomu, že s autobusy nebude mít kdo jezdit. Jihomoravští radní v červnu schválili, že nabídnou dopravcům možnost upravit smlouvu tak, že se náklady na naftu budou přepočítávat každý měsíc, což doporučili právníci.

„Jednotlivé společnosti už oslovil odbor dopravy a probíhá komunikace. Zájem z jejich strany je jednoznačný,“ oznamuje Crha.

Dopravcům, kteří už nyní končí každý měsíc ve ztrátě, by jinak mohly dojít peníze a zkrachovali by.

„Aktuálně kvůli vysokým cenám pohonných hmot čerpáme i provozní úvěr,“ sděluje například Ladislav Studený, šéf Bítešské dopravní společnosti z Vysočiny, která zajišťuje část linek i na jihu Moravy.

Velký dopravce ICOM, který v regionu také jezdí, má spočítáno, že každý měsíc platí kvůli dražší naftě přibližně o patnáct milionů korun víc. „S tím se musíme umět vyrovnat, ale menší dopravci si v řadě případů větší zadlužení nemohou dovolit a současná situace pro ně může být likvidační,“ míní šéfka firmy Kateřina Kratochvílová.

Některé linky bez kompenzace

Hejtmanství odhaduje, že zájem o vyšší platby, které by se pravděpodobně srovnávaly s prosincovou cenou nafty, přijde letos krajskou kasu na zhruba 130 milionů korun. Původně bylo v rozpočtu schváleno, že si autobusoví dopravci rozdělí zhruba jednu miliardu.

„Nejsou to peníze navíc. Jen se jejich výplata posunula v čase, protože jinak bychom je vyplatili v doložce pro příští rok,“ vysvětluje Crha. Dopravcům však tyto „rychlé“ peníze pomohou se vyrovnat s aktuálním nedostatkem na účtech. „Krok kraje je zodpovědný a vážíme si toho. Bohužel je jeho přístup v tomto ohledu ojedinělý,“ srovnává Kratochvílová zkušenosti z jiných regionů.

Ladislav Sova ze společnosti ČSAD Tišnov je za toto rozhodnutí také rád, ale zároveň jej komentuje slovy „vlk se nažral a koza zůstala celá“. Kraj totiž nevydá peníze navíc na ty linky, kde dopravcům letos končí kontrakt a soutěží se nový. „Na kompenzaci pro tyto spoje nedostaneme ani halíř, i když na nich najedeme asi 35 tisíc kilometrů měsíčně,“ zlobí se Sova.

Podle Crhy by první dodatky ke smlouvám mohly být uzavřeny už od července v závislosti na tom, jak rychle se podaří s jednotlivými dopravci domluvit. Je však jasné, že měsíční přepočítávání bude platit až od okamžiku podpisu a zpětně se náklady za dražší naftu proplácet nebudou. Navíc pokud by cena nafty výrazně klesla, budou naopak dopravci peníze vracet.

„Měsíční indexace neplatí jen na přechodnou dobu, ale na celou dobu trvání smluv,“ podotýká radní pro dopravu s tím, že smlouvy mají délku deset let a právě loni a letos se uzavíraly pro velkou část linek v kraji.