Auto plné snímačů zkoumá chování řidiče za jízdy, měří i svalovou aktivitu

  • 4
Nadupané auto, které je svou výbavou jediné na světě, mají k dispozici vědci na Vysokém učení technickém v Brně. V novém BMW řady 5 se skrývá mobilní laboratoř, která vědcům prozradí, jak se během jízdy chovají řidiči. Teď ho dolaďují a během několika dní vyjede na silnice.

Speciální auto má několik snímačů. Řidič má na sobě brýle, které zaznamenávají, kam se dívá. Jedna kamera je namířená dopředu, další dvě snímají jeho oči.

„Na ruce má řidič náramek, který měří tep, vodivost kůže a ukazuje, jak řidič hýbe volantem. Snímáme dech řidiče, pomocí elektrod měříme jeho svalovou aktivitu a měříme, jaký tlak vyvíjí při sešlápnutí pedálů,“ vyjmenoval Martin Bilík z Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.

Auto je svým vybavením ve světě jedinečné. „Dokážeme sledovat chování řidiče a jeho fyziologické funkce, co se děje v kabině vozu i před vozidlem. Tolik sjednocených snímačů nemá k dispozici nikdo jiný. Díky tomu můžeme lépe analyzovat chování řidiče, takže například víme, jak reaguje, když mu nenadále vstoupí chodec do vozovky,“ vysvětlil Bilíkův kolega Michal Belák. Oba se zabývají analýzami dopravních nehod a bezpečností na silnici

Díky autu teď lépe prozkoumají chování řidičů. „Lidský faktor je pro nás stále velká neznámá. Nedávno jsme se například setkali s případem, kdy řidič argumentoval pocitovou rychlostí. Měl pocit, že jede 50 kilometrů v hodině, ale bylo to samozřejmě mnohem víc,“ uvedl příklad Bilík.

Podobná měření se provádějí na simulátorech, získávat data ve skutečném provozu na silnici je novinkou. „Sice už jsme dělali nějaká měření na simulátoru, ale i kdyby byl sebelepší, pořád řidič sedí v místnosti, a to má s reálnými podmínkami v běžném provozu jen málo společného,“ naznačil výhody měření přímo v terénu Bilík.

Pozornost prověří i chodec na přechodu

Testovat budou chování napříč věkovými skupinami. Za volant si tak sednou začínající řidiči, senioři i ti, kteří autem dojíždějí denně do práce. „Auto bude jezdit v běžném provozu, ale řidiče vystavíme i krizovým situacím, kdy nebude dopředu tušit, že se na něj něco chystá. Třeba budeme zkoumat pozornost řidiče, když mu vstoupí chodec na přechod,“ prozradil Belák.

Další přínos je, že díky novému autu budou všechna data sbírat současně. „Jak informace z vozidla, tak z těla řidiče máme ve stejném čase. To je nesmírně důležité pro analýzu nehod i pro vývoj bezpečnosti systémů,“ upozornili technici.

Hodinovou jízdu dříve osmičlenný tým zpracovával týden. Teď výsledky získají během několika minut. Auto využijí i studenti při výuce. Snímací zařízení za tři miliony korun, instalované do vozu s částečně autonomním řízením v ceně zhruba dva miliony korun, nabídne gigabajty dat pro celou řadu seminárních a diplomových prací.

„Studenti mohou měřit jízdní dynamiku, akceleraci a asistenční vlastnosti vozidla. Ve výuce můžeme konečně prakticky ukázat, kde jsou ve vozidle umístěny jaké snímače. Naši absolventi totiž působí nejen jako dopravní znalci, ale například i v pojišťovnách při likvidaci nehod, kde budou podobné vědomosti potřebovat,“ uzavřel Bilík.