Redakce MF DNES si vyžádala z brněnského magistrátu data o třech největších hříšnících, tedy kolik neoprávněných vjezdů do historického centra je zdokumentováno u konkrétní espézetky za letošní a minulý rok. Čísla jsou alarmující.
Letos do poloviny listopadu už jeden šofér, respektive jeho auto, stihl nastřádat více než devět stovek porušení vjezdu. Tedy bez povolenky, kterou si přitom může bezplatně vyřídit kdokoliv, kdo v centru bydlí nebo podniká.
Ve výsledku to znamená, že předpis porušil v průměru třikrát denně. V tomto čísle navíc nejsou zahrnuty přestupky za parkování, což je v centru v pěší zóně rovněž častý prohřešek, ale odhalí ho jen namátkové kontroly strážníků.
Brno chtělo náklaďákům zpoplatnit vjezd do centra. Zjistilo, že by prodělalo |
Problém se navíc zhoršuje. Za celý minulý rok měl „rekordman“ nepovolených vjezdů nižší číslo než nyní k první polovině listopadu. Tehdejší maximum činilo 821 porušení, letos toto číslo brzy překoná i druhý nejčastější porušovatel předpisů, který měl v první polovině tohoto měsíce na kontě už osm stovek neoprávněných vjezdů. Jestli vévodí v obou letech žebříčku stejné vozy, tedy pravděpodobně i stejní řidiči, není jasné. Konkrétní espézetky totiž úřad nesdělil.
„Na ulici Masarykova je sice pěší zóna, ale člověk se tu proplétá mezi auty stejně jako kolem hlavního nádraží. Proč je pořád v Brně tak preferována individuální automobilová doprava?“ zazněl z publika na jedné z nedávných debat naštvaný dotaz na dopravu ve středu města.
Chronické porušovatele zastaví podle radního jen „zeď“
Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) už tehdy přiznal, že nerespektovaní pravidel, zejména v historickém centru, je nadmíru vysoké. Nemyslí tím jen zmíněné „rekordmany“, ale celkový počet vozů, které do oblasti vjedou. „O mně je známé, že jsem ortodoxní nepřítel aut v centru,“ prohlásil radní.
Nejvyšší počty přestupků na jednu SPZ
Zdroj: Magistrát města Brna |
Podle něj proti těmto šoférům nepomůže nic jiného než „zeď“, tedy fyzická překážka v cestě. Nedávno se tak s odborníky shodl, že do Rašínovy a Masarykovy ulice vedoucí k náměstí Svobody nechají nainstalovat výsuvné sloupky.
Takové už znají Brňané i návštěvníci města z okolních ulic, na hlavním „průtahu“ skrz centrální náměstí však dosud nejsou. Důvod je jednoduchý, projíždí tudy tramvaje. „Došli jsme k technickému řešení, jak to provést, aby tramvajová doprava zůstala zachována,“ sdělil radní.
Kvituje to i dopravní podnik. „S principem opatření jsme byli seznámeni a souhlasíme s ním,“ uvedla mluvčí Hana Tomaštíková. Jak přesně bude systém fungovat, Kratochvíl blíže nespecifikoval. Doufá však, že se podaří sloupky do ulic dát už v příštím roce.
Maximální sankce letos vzrostla, do loňska byla směšná
Pokuty za dopravní přestupky včetně neoprávněných vjezdů se přitom od letošního roku novelou zákona zvedly. Za jedno porušení takového předpisu hrozí ve správním řízení sankce dva až pět tisíc korun, za vysoké stovky prohřešků by tak měl dotyčný jednoduchými počty zaplatit i milionové sumy.
Jenže realita je jiná. Minimálně někteří šoféři ignorující pravidla spoléhají na institut takzvaného sloučeného řízení, který je v zákoně zastropovaný maximální sankcí 25 tisíc korun. Jestli člověk vjede do centra bez oprávnění během měsíce desetkrát, nebo stokrát, už pak nehraje roli. Víc než zmíněnou částku nezaplatí.
„Limit pro počet přestupků projednávaných správním orgánem ve společném řízení je pouze časový, nikoliv množstevní,“ přiblížil mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.
Zákazy nestačí, proti parkování v centru Brna poslouží rozměrné květináče |
Podle vysvětlení úřadu je teoreticky možné, že těchto společných řízení může být dvanáct v jednom roce. Zjednodušeně řečeno se totiž slučují totožné přestupky vždy za jeden měsíc. Dotyčný tak může zaplatit až 300 tisíc korun. To už je větší obnos peněz, ale pořád menší než za součet jednotlivých porušení předpisů.
„Podle našeho názoru jsou stávající pravidla provozu na pozemních komunikacích včetně dané skutkové podstaty a zákonného rozpětí správních trestů nastavena s ohledem na bezpečnost všech účastníků provozu co nejvhodněji, jak je možné,“ reagovala Alena Mühl z tiskového oddělení ministerstva dopravy na dotaz, jestli je pro takto bezohledné šoféry stanovená sankce dostatečným trestem.
Radní Kratochvíl, jenž na letos zavedené zpřísnění tlačil, aktuální sazby považuje za stále nízké, když dotyční pravidla dál ignorují a přestupky páchají ve velkém. Letos je nicméně provinilci aspoň trochu pocítí. Ještě loni totiž nebyl v zákoně časový úsek pro sloučené řízení jasně stanoven jedním měsícem a zároveň byla nejvyšší pokuta desetkrát nižší. Ve výsledku se tak rovnala tehdejší jednorázové sankci 2 500 korun.
10. dubna 2024 |