Leskoun je kopec v katastru Olbramovic u Moravského Krumlova. Zmiňoval se o něm už historik Řehoř Volný narozený před 230 lety jako o révou osetém a dobře zalesněném, z jehož vrcholu se nabízí výhled až do Rakouska. V období 1 000 až 500 let před naším letopočtem se tady nacházelo opevněné hradisko.
Od druhé poloviny 20. století šlo o místo těžby kamene, ale i vyvřeliny s názvem granodiorit, kterou použili například na stavbu elektrárny v Dukovanech nebo hráze přehrady Dalešice. Těžba časem proměnila vrchol kopce v prohlubeň. Nyní se v prostoru skladovacích ploch kamenolomu chystá stavba areálu výrobny stavebních hmot.
„Jedná se o asfaltovnu, která má mít plánovanou maximální kapacitu výroby až 200 tisíc tun živičných směsí ročně. Součástí areálu bude také recyklační linka stavebních hmot, jejíž roční kapacita bude také ve vyšších desítkách tisíc tun ročně,“ informuje starosta Vedrovic Richard Janderka.
Lom chce zdvojnásobit rozlohu, náklaďáky z něj obtěžují okolí už teď |
Je jedním ze šesti starostů okolních obcí, kteří se podepsali pod petici proti stavbě. Ta má totiž vzniknout v blízkosti obytných domů v lokalitě Na Leskouně. A obce se obávají, že nejen jejich obyvatelé provoz negativně pocítí.
„Jsme přesvědčeni o tom, že tato výroba výrazně ovlivní kvalitu života nejen v rodinných domech na rakšickém nádraží sousedících s budoucím areálem, ale také ve všech obcích přilehlých ke katastrálnímu území Olbramovice a na dopravních trasách,“ uvádí Janderka.
Obcím chybějí obchvaty
Konkrétně se starostové obávají obrovské zátěže pro místní dopravu. „Jsme přesvědčeni, že provoz areálu výrobny by pro okolní obce znamenal zcela neúnosný nárůst dopravního zatížení, který s sebou přináší nejen nevyhnutelné zvýšení emisí CO2 a dalších škodlivých látek z těžkých vozidel, ale také snížení bezpečnosti dopravy, její zahuštění a snížení plynulosti provozu. Zejména však provoz tolika těžkých vozidel přinese dlouhodobé problémy v kvalitě dotčených cest, které budou těžkou dopravou poškozovány,“ píše se v petici.
Dotčené obce přitom nemají vybudované obchvaty, veškerá doprava materiálu do areálu výrobny i z něj tedy povede přímo přes jejich centra. A stávající silnice nejsou pro takovou dopravu přizpůsobeny.
Starostové jsou také přesvědčeni, že prachové, hlukové a pachové emise povedou ke snížení kvality prostředí pro obyvatele okolních obcí. Mají obavu, že dopad těchto vlivů se odrazí rovněž na jejich zdraví.
„Nemáme pochyby, že provoz areálu výrobny povede k dalšímu zatížení životního prostředí, zejména ovzduší, které je již nyní znečištěné více proti průměru v Česká republice,“ dodávají první muži Moravského Krumlova, Olbramovic, Branišovic, Vedrovic, Bohutic a Kubšic jako zástupci obcí mikroregionu Moravskokrumlovsko. Považují za zásadní, aby došlo k pečlivému prověření všech dodaných podkladů pro provedení výstavby areálu.
Svůj postoj už adresovali krajskému úřadu, Správě a údržbě silnic i Ředitelství silnic a dálnic. Petiční archy už také míří k lidem, podepisovat se bude do poloviny února.
Firma Firesta, jež za stavbou stojí, na otázky iDNES.cz ohledně samotného záměru i zmíněné petice a nedostatečného projednání s obcemi nereagovala a nevyjadřovala se ani jinde.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz