Jejich aplikace zachraňuje životy v Česku. Brzy bude i v zahraničí

  9:20aktualizováno  9:20
Zmáčknutím jednoho tlačítka v telefonu vytočí linku 155 a zároveň odešle nouzovou zprávu a lokalizuje, kde se volající nachází. Denně si přes aplikaci Záchranka pomoc zavolá 20 až 50 lidí. Teď ji její autoři z jižní Moravy rozšiřují do zahraničí.

Aplikaci, kterou vymysleli Pavel Müller a Filip Maleňák (zleva), už využívá na půl milionu lidí. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Aplikace Záchranka pomáhá nejen pacientům, ale také zdravotníkům po celé republice. Ti mnohdy tápou, kde přesně mají pacienta, který potřebuje pomoct, najít.

„Nejhorší je pro nás jednoznačně volný terén. Aplikace se ale hodí třeba i na dálnici. Když má volající určit, jestli je na 110. nebo 115. kilometru a jestli právě minul červenou nebo zelenou benzinovou pumpu. Zkuste si to někdy, není to jednoduché,“ popisuje pilot záchranářského vrtulníku a jeden z autorů aplikace Pavel Müller. Spolu s dalším Jihomoravanem Filipem Maleňákem aplikaci neustále vylepšují a chtějí ji rozšířit i do zahraničí.

Aplikace Záchranka

  • Původní aplikace vznikla v rámci bakalářské práce Lokalizace volajícího v informačním systému urgentní medicíny Filipa Maleňáka, kterou před pěti lety obhájil na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT. „Chtěl jsem udělat něco, co nezapadne někde v koutě, ale bude pomáhat. Prostředí záchranky mě navíc fascinovalo,“ vysvětluje.
  • Spojení Maleňákova softwaru a Müllerovy znalosti záchranářského prostředí napomohly k tomu, že ji používá všech 14 krajských stanic a stala se oficiální aplikací Zdravotnické záchranné služby ČR.
  • V provozu je rok a půl, za tu dobu si ji stáhlo 460 tisíc lidí.
  • Tlačítko, které současně volá a odesílá nouzovou zprávu, pomohlo už více než 10 tisícům lidí. Navíc se nemůžeme zavázat, že na vlastní náklady vymyslíme další aplikaci. Stejně tak kdybychom chtěli po záchrankách peníze na její vývoj, nikdy by nevznikla.

V mobilu má aplikaci Záchranka staženou už téměř půl milionu lidí. Deseti tisícům z nich už pomohla. Co všechno umí?
Filip Maleňák: Při jejím vývoji jsme se nezaměřili jen na přivolání pomoci, ale chtěli jsme, aby měla i další funkce, které lidé v tísni využijí. Obsahuje seznam pohotovostí a spolu s odborníky jsme vytvořili kompletní obrázkovou encyklopedii první pomoci. Základní funkce má tři – samozřejmě přivolání první pomoci, interaktivní návod na první pomoc a lokátor nejbližších míst, která můžete v nouzi použít.

Pavel Müller: Inspirovali jsme se v Anglii a Švýcarsku, kde už obdobné aplikace fungují. Nekopírovali jsme, ale chtěli jsme se poučit ze zahraničních zkušeností a vyvarovat se chyb. Nevíme o žádné zemi, která by měla plošné pokrytí takto účinnou aplikací, jako máme teď u nás. Třeba Švýcarsko má aplikaci, ale jen pro leteckou záchrannou službu, ve Španělsku má zase každý kanton svoji.

Jaký má Záchranka ještě nevyužitý potenciál?
Filip Maleňák: Naším cílem je dosáhnout co nejvyššího počtu uživatelů. Po roce a půl si ji stáhlo 460 tisíc lidí. Do konce roku bychom chtěli půl milionu stažení. Chystáme grafické úpravy a přidáváme nové funkce. Na jaře jsme přidali funkci pro neslyšící a nevidomé a informace, kde se nachází nejbližší automatický defibrilátor. Nově taky nabídne možnost zadat adresu svého trvalého bydliště včetně patra, kde bydlíte. Lidé si často sanitku přivolávají z domu, kde je přesnost lokalizace pomocí GPS omezená. A od zimy přibude tlačítko pro přivolání horské služby, když se vám něco stane třeba na sjezdovce.

Pavel Müller: Snažíme se, aby počet těch, kterým aplikace může pomoct, byl co nejvyšší. Plánujeme náramek, pomocí kterého si přivoláte sanitku. Poslouží těm, kteří nemají nebo si nemohou dovolit chytrý telefon. Současně bude i pro sportovce, kteří při sportování nenosí telefon.

Vaši aplikaci používá všech 14 krajských stanic zdravotnické záchranné služby. Bylo těžké ji prosadit?
Filip Maleňák: Hned na začátku jsme do týmu chtěli přizvat i odborníky. Objížděli jsme všechny krajské stanice a každý k tomu mohl říct své.

Pavel Müller: Důležité bylo zařídit, aby aplikace uspěla mezi odbornou veřejností. Rychle jsme se shodli, že musí být jedna pro celou republiku a musí být nápomocná nejen pacientům, ale i pracovníkům dispečinku a zasahujícím zdravotníkům. Protože situace, kdy se nemůžou dopídit toho, kde se pacient nachází, je velice stresující. Létat třeba nad dálnicí D1 a nebýt schopen najít místo zásahu je velká psychická zátěž. Hlavní funkce aplikace je spravována z Brna. Každá nouzová zpráva přijde z telefonu sem do Brna a po zpracování se předá záchranné službě. Pro její zavedení byly finanční nároky na jednotlivé krajské stanice jen 20 tisíc korun. Musely totiž adaptovat svůj software, aby se jim zpráva zobrazila. Každé stanici jsme nabídli, že jim na to peníze dáme, a skutečně asi polovina z nich toho využila.

Jak vlastně Záchranka vznikla?
Filip Maleňák: Můj táta má firmu, která se stará o informační systémy záchranné služby. Když jsem při studiu hledal téma bakalářské práce, bavil jsem se se záchranáři, kteří mi řekli, že řeší problém s lokalizací volajících. Volající na linku 155 nejsou schopni popsat, kde jsou, což záchranářům dost komplikuje práci. Zkusil jsem tenkrát něco naprogramovat pro svůj chytrý telefon a vznikla aplikace, která dokázala na záchrannou službu odeslat SMS zprávu se souřadnicemi a nabídnout uživateli základní informace o tom, jak poskytnout první pomoc a kde jsou v Jihomoravském kraji pohotovosti.

Pavel Müller: Já prostředí záchranky dobře znám. Létám jako pilot záchranné služby a roky jsem vedl firmu Alfa Helicopter, která záchranářům poskytovala vrtulníky. Když jsem se pak dozvěděl o Filipově práci, hned jsem se s ním chtěl setkat a domluvili jsme se na spolupráci.

Vychytávka, která zrychlí příjezd pomoci

  • Aplikace Záchranka byla spuštěna 8. března 2016. Od té doby do 30. září 2017 přišlo na Zdravotnickou záchrannou službu Jihomoravského kraje 193 323 tísňových hovorů, z nichž 1 350 bylo přes aplikaci.
  • „Největším přínosem aplikace je její využití v situacích, kdy volající nedokáže popsat, kde přesně se nachází. Takováto volání výrazně zrychlí příjezd pomoci. Jde zejména o situace, kdy se volající nachází mimo dosah měst, v přírodě, kde je popis místa vždy obtížnější a zdlouhavější,“ vyzdvihla její přínos mluvčí záchranářů na jižní Moravě Barbora Truksová Zuchová.

Přes aplikaci se lidé dovolají přímo na linku 155. Přivolají si v budoucnu pomocí jednoho tlačítka i policisty nebo hasiče?
Filip Maleňák: Jsem přesvědčený, že tento způsob dává smysl právě pro záchranku, protože kromě polohy odešle i další, předem vyplněné údaje o zdravotním stavu, třeba pokud je někdo diabetik nebo kardiak, které mohou urychlit poskytnutí lékařské péče. Dokážu si představit, že by mohla fungovat i u policie. Jednak pro nahlášení místa, kde se něco stalo, pro vyfocení autonehody, případně jako mapa nebezpečných míst v kraji. Už před námi měla asi dva a půl roku svou aplikaci horská služba, už se ale nevyvíjí. Dosáhli jsme toho, že naše aplikace má za rok a půl skoro 500 tisíc stažení, horská služba se dostala jen na 80 tisíc. Proto jsme se s nimi domluvili, že půjdeme cestou jedné aplikace a spojíme je.

Pavel Müller: My jsme záchrankoví kluci, takže se držíme našeho kopyta.

Kolik ročně stojí její provoz?
Filip Maleňák: Aplikace je provozována neziskovou organizací a našla si vynikajícího partnera – Nadaci Vodafone. Roční provoz neziskovky stojí přibližně dva miliony korun. Je nám jasné, že aplikace bude úspěšná pouze tehdy, když ji lidé budou využívat, tedy o ní budou vědět. Téměř polovinu prostředků, které šly do jejího vývoje, jsme použili na marketing.

Zvažovali jste i povolení reklam přímo v aplikaci?
Pavel Müller: O tom jsme samozřejmě přemýšleli, ale nakonec to vyloučili. Opravdu jsme chtěli nechat běžet jen tu aplikaci, ať plní, co má. Dokonce i dnes, když uvažujeme, jestli přidávat další funkce, řešíme, jestli ji příliš nezahlcujeme. Věříme, že její užitek je právě v tom zmáčknutí tlačítka a poslání polohy.

Rýsuje se vám i nějaká zahraniční spolupráce?
Filip Maleňák: Uspěli jsme u rakouské společnosti, která se zabývá operačním řízením záchranky. Dodáme jim aplikaci, která Rakušanům umožní, aby se pomocí ní dovolali nejen u nich, ale také u nás. Máme uzavřenou smlouvu se spolkovou zemí Dolní Rakousko, poptávka je taky na Slovensku a v Tyrolsku.

Pavel Müller: Když si Čech pojede zalyžovat do Tyrolska, chceme, aby mu tam fungovala jeho česká aplikace. Líbilo by se nám prorazit i na Slovensko nebo do Polska. Jsme schopni to udělat, ale nemáme možnost zafinancovat vývoj z vlastních zdrojů, jako jsme to udělali u nás. Naše vize je taková, aby Záchranka sloužila českým občanům v České republice i v zahraničí i cizincům u nás. Množina lidí, jimž aplikace může pomoct, by měla být co nejširší a růst. Moc rádi bychom aplikaci rozmluvili cizími jazyky.

Nejčtenější

Staal gratuloval Nečasovi: Za rok budeme v Carolině slavit Stanley Cup

Martin Nečas (vpravo) slaví se spoluhráči ze Charlotte triumf v Calder Cupu.

Mise s názvem AHL 2018/19 došla v případě hokejisty Martina Nečase svého naplnění. Bývalý útočník Komety Brno pomohl...

Malý loft zaplnil industriální styl, který zjemnily prvky etna

Kovové schodiště, vyrobené na míru, vede do otevřené ložnice na galerii....

Pojďme se podívat do jednoho brněnského loftového bytu. Designérka Pavlína Lipková v něm zajímavě zkombinovala...

VIDEO: Zloděj vláčel prodavačku po zemi, chytili ho kolemjdoucí

Kolemjdoucí chytili zloděje, který vláčel prodavačku

Několik metrů vláčel zloděj v Brně po zemi prodavačku, která se mu snažila zabránit v krádeži kabelky. Násilníkovi se...

Pytle u kontejnerů bzučely, byly v nich plástve i se včelami

Ke kontejnerům v brněnských Žabovřeskách někdo pohodil pytle s plástvemi a...

Silné bzučení a velký počet poletujících včel vystrašil obyvatele, kteří šli v pondělí dopoledne vyhodit odpadky v...

Muž v Brně nahlásil řádění výrostků, byly to ženy halící stromy do deček

Ženy v kapucích zahalovaly stromky do deček

K zahalené dvojici, která se podezřele pohybovala kolem mladých stromků na náměstí, vyráželi brněnští strážníci. Obavy...

Další z rubriky

V Brně vůbec poprvé vystavují Muchův obraz z roku 1880 Trůn milosti

Další unikát od Alfonse Muchy je k vidění v Brně. Jde o obraz Trůn milosti,...

Půl roku poté, co si lidé v Brně mohli prohlédnout plátna Slovanské epopeje, mají možnost zhlédnout další unikát od...

Technologický park nebude „jen“ za půl miliardy. Miliony padnou na opravy

Technologický park pronajímá firmám i další řadu budov. Například v nich sídlí...

Akcie Technologického parku v Brně mají vyšší hodnotu, než za jakou je plánuje koupit kraj. Majitel ale musel slevit...

Ekofarem přibývá. Je třeba začít používat selský rozum, říkají statkáři

„Určitě to zvládne každý, kdo ekozemědělství bere jako poslání nebo životní...

Sehnat potraviny od zemědělců, kteří jsou ohleduplní k přírodě a nepoužívají například agresivní chemické prostředky,...

Najdete na iDNES.cz