Útrapy, které při cestování vlakem musí řešit lidé se zdravotním postižením, patří spolu s prosincovými změnami jízdních řádů a novými smlouvami s dopravci mezi hlavní železniční témata v Česku.
„Stát jako vlastník Českých drah se snaží situaci řešit a v porovnání s ostatními přepravci jsme napřed, ale stále je co zlepšovat. Vůči handicapovaným máme v Česku stále dluh a nemůžeme stále říct, že veřejná doprava je pro lidi se specifickými potřebami naprosto komfortní,“ prohlásil Andrej Babiš.
Spolu s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem a návštěvníky veletrhu přijel bezbariérovým vlakem přímo do areálu brněnského výstaviště.
„Chceme, aby dopravci měli více nízkopodlažních vozidel. Železniční doprava byla v minulosti pro handicapované prakticky nepřístupná, v posledních letech se udělalo hodně a při modernizaci železničních koridorů se všude budují bezbariérová nástupiště,“ dodal Babiš.
Předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása upozornil, že odstraňování bariér při cestování se netýká jen vozíčkářů, nevidomých a neslyšících.
„Bezbariérovost se týká širší skupiny lidí, kteří třeba nejsou na vozíčku, ale špatně chodí, nebo maminek s kočárky,“ upozornil Krása.
Podle něj se handicapovaní při cestování vlakem potýkají s tím, že nevědí, do kterého vagonu mají nastoupit, i když mají na nádraží asistenci. Problémem je taky absence plošin pro vozíčkáře.
„Když vlak nemá plošinu, vozíčkáře buď nevezme, nebo jej ručně vynášejí do vlaku, což je pro nás nepřijatelné,“ zdůraznil Krása.
Prosincové změny jízdních řádů podle ministra dopravy přinesou handicapovaným vylepšení.
„Na stávajících linkách máme sjednáno více vlaků a zavádíme některá nová přímá spojení. Přepravní výkon se navýší o osm procent. Důležité je také zajištění vyškoleného personálu a webové stránky přístupné pro zrakově postižené. Nákup jízdenky bude ve vlaku zdravotně postiženým umožněn bez přirážky,“ vyjmenoval Vladimír Kremlík chystané bonusy.
Počet nádraží, která jsou nyní snadno přístupná i pro zdravotně postižené se v posledních letech zvyšuje. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je na hlavních tratích v Česku nyní více než polovina nádraží s bezbariérovým přístupem na nástupiště. Díky projektu Euroklíč se na nádražích navíc zvyšuje i počet dostupných sociálních zařízení.
Veletrh Rehaprotex na brněnském výstavišti návštěvníkům nabídne přehlídku nejnovějších rehabilitačních, protetických i ortopedických pomůcek. Návštěvníci také uvidí klasické i elektrické vozíky a budou si moci vyzkoušet sporty, které provozují lidé se zdravotním omezením.
Veletrh trvá od úterý do pátku a kromě budoucnosti dopravy handicapovaných lidí na železnici se bude věnovat i tématu „šmejdů“, kteří se snaží z lidí vylákat peníze.