Dvě deci alkoholického nápoje, na který mnozí často na trhy vyráží, už na některých místech překročily psychologickou hranici sta korun, což znervózňuje i samotné organizátory.
Například za částku 105 korun totiž nově nabízí své míchané drinky stánky Turbomoštu. „Letos jsme zdražovali poprvé od roku 2020, většinou o deset korun. Ceny už opravdu nešlo držet na stejné úrovni,“ vysvětlil podnikatel a tvůrce zmíněného nápoje Jan Vlachynský.
Za tuto sumu lze koupit dražší míchané nápoje, například s absinthem. Klasický turbomošt, tedy jablečná šťáva s pálenkou ze stejného ovoce, ještě na tuto metu nedosáhl a lze jej pořídit za 85 korun.
Nápoje od týmu Vlachynského, který má na trzích osm okének, vždy patřily k těm dražším, což je patrné i na letošním brněnském adventu. Vyšší cenovky však návštěvník najde oproti loňsku i u jiných prodejců.
Největší „konkurent“ Turbomoštu Punčový bar se svými modrými logy zdražoval už druhý rok po sobě. Loni zvýšil cenu některých drinků o pět korun, nyní všechny o deset korun, a to včetně dětského punče, který vyjde na 60 korun. Klasický svařák je za 70, za dražší nápoje návštěvník zaplatí 90 korun.
„Jsou dražší zásoby, mošt také kvůli neúrodě jablek stojí více, i víno se zdražilo a samozřejmě musíme zaplatit brigádníky,“ vypočítal rostoucí náklady provozovatel osmi Punčových barů Ondřej Šibřina. Stejně jako Vlachynský si nemyslí, že vyšší ceny budou mít dopad na tržby.
Hledá se nové řešení
Některé trhovce ovšem k přepisování cenovek dotlačil systém, jakým se ke stánkům dostávají. Spolupořadatelé, jimiž jsou radnice městské části Brno-střed a Turistické informační centrum Brno (TIC), si oblíbili vybírání prodejců pomocí elektronických aukcí, kde jednotliví nájemci postupně přihazují.
Jenže tato snaha pronajmout stánky za co nejvyšší cenu žene částky rok od roku výš, což ve výsledku trhovci promítají právě i do cen zboží, zejména drinků, které se nabízí na nejvíce místech. Odhadem se před Vánoci na trzích v Brně prodá až milion nápojů, což z nich logicky dělá nejvýnosnější artikl.
„Po letošní zkušenosti jsme začali zvažovat, jak docílit toho, aby ceny (zboží i nájmů, pozn.red.) nerostly neúměrně. V rámci hodnocení Brněnských Vánoc 2024, které proběhne na začátku příštího roku, budeme toto téma znovu otvírat a hledat případné řešení jak s právníky, tak se samotnými stánkaři,“ prohlásila mluvčí TIC Hana Bánovská.
Tři kilometry řetězů, 26 tisíc světýlek. Vánoční strom v Brně rozsvítila dračice |
Zatímco loni na Zelném trhu museli provozovatelé stánků s nápoji zaplatit za nájem jednoho stánku na celou dobu trhů necelých 200 tisíc, letos se cena vyšplhala na více než dvojnásobek. Potvrzují to i samotní trhovci. „Loni jsme zaplatili za jeden stánek asi 300 tisíc, letos už zhruba půl milionu,“ vypočetl Ondřej Lang, provozující společně s otcem pětici stánků nazvanou Vozembouch. Zvažovali tak, o kolik své zboží zdražit, nakonec sáhli k pětikorunovému zaokrouhlení. Svařák tak u nich vyjde na 60 korun, což jej řadí k těm levnějším.
O deset korun více právě kvůli navýšení nájmů vytáhnou lidé z peněženky rovněž u stánků vinařství Michna z jihomoravských Čejkovic. „Víno přitom prodávám svému známému, který stánky provozuje, za stejnou cenu jako loni,“ přiblížil za vinařství Kamil Michna. Svařák vyjde letos nově na 70 korun, vylepšený o panáka rumu či třešňovice o dvacet korun víc.
Další ze stánkářů podle svých slov platí v Brně za prodejní místo dokonce více než na trzích v Praze, kde také nabízí své zboží.
Dopřejete si o adventu svařák, trdelník či další zboží i přesto, že zdražilo?
Za víc peněz lepší program
Místostarostka Brna-střed Ludmila Oulehlová (ANO) v reakci na dotaz ohledně rostoucích nájmů a zdražování nabízeného zboží poukazuje na to, že si výslednou sumu zkrátka aukcí určí sami trhovci. Politici s tím podle ní nic neudělají, ani do celého procesu nechtějí vstupovat.
„Na ceny nápojů a potravin jsem se trhovců s kolegy ptala, ale jejich reakce byla, ať se podíváme, kolik jsme platili za obědové menu nebo kávu před rokem a jaké jsou v restauracích ceny letos,“ uvedla.
Hlavní stánek na trzích v Brně stojí 3 miliony, dvakrát víc než před covidem |
Zároveň ovšem přiznala, že na trzích jsou stále ti stejní prodejci. Proč tedy šponují ceny výš? Možnost ovlivnění za pomoci spekulantů, kteří by jen uměle šroubovali ceny, odmítla. „Se stánkaři jsme se bavili celkově o trzích a složení programu. Možná i na něj chtěli více přispět, tak dali vyšší částky, protože pak bude na náměstí více lidí a budou mít více zákazníků,“ uvažuje.
To je skutečně pravda, zejména na Zelný trh lákají pořadatelé na velká jména. Ostatně trhy tu zahájil zpěvák a moderátor Leoš Mareš, za jehož vystoupení na zcela zaplněném náměstí dala radnice půl milionu korun. Skladbu programu si tu chválí i trhovci. Lepší je podle nich proti minulosti i na nedalekém náměstí Svobody, kde už dnes vystoupí kupříkladu zpěvák Michal Hrůza.
Minimálně u náměstí Svobody už se zároveň zdá, že některá prodejní místa začínají narážet na svůj strop, potažmo se i částky snižují. Vlachynský, který pro letošek získal do pronájmu hlavní zimní bar se třemi prodejními okénky, za něj zaplatí „jen“ 2,7 milionu. „Modrý“ Punčový bar, který tento stan provozoval loni, musel tehdy přihodit ještě 200 tisíc.
Jak rostly ceny za pronájem stánků v Brně
|