Evropan Adolf Loos – slavného brněnského rodáka a jeho nejen místní stopy představuje letošní největší výstava na Špilberku. Věnována je 150. výročí jeho narození, potrvá do konce roku. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Architekt Loos proslul estetikou bez ozdob, ukazuje výstava na Špilberku

  • 0
Výstavou Evropan Adolf Loos, nejen brněnské stopy, odstartovala na Špilberku série velkých akcí věnovaná tomuto brněnskému rodákovi, který byl průkopníkem funkční čisté architektury bez ozdob. Jeho letošní 150. výročí narození se právem stalo celorepublikovou záležitostí.

Ačkoli s problémy dostudoval střední technickou školu, ovlivnil Adolf Loos světovou moderní architekturu stejně jako třeba slavný Švýcar Le Corbusier. Sám sebe považoval za „světoobčana“, ale na Brno nikdy nezapomněl a rád se do něj vracel. 

„Nesledujeme však jeho stopu jen v Brně, kde se narodil a prožil nejšťastnější chvíle svého dětství, ale i v dalších částech Moravy,“ říká Jindřich Chatrný, hlavní kurátor největší letošní výstavy Muzea města Brna.

Podle něj přináší řadu momentů a nových faktů z architektova života. Ve vztahu k Brnu jde například o Loosovu rodinu, spojení s cukrovarníkem Viktorem Bauerem nebo jeho spolupráci s brněnskými architekty a designéry 20. let minulého století.

Pavla Cenková z brněnského Národního památkového ústavu, která se právě Loosovou rodinou zabývala, upozorňuje, že vyrůstal v prostředí kamenické dílny svého otce. Zatímco komplikovaným vztahem procházel s přísnou matkou, jeho měl velmi rád. I tak byli rozdílní.

„Zatímco architekt Loos se jevil jako velký novátor, jeho otec byl typickým představitelem měšťanské německé kultury v Brně druhé poloviny 19. století a podílel se na podobě historického města,“ popisuje Cenková. 

Firma Loose staršího pracovala na významných stavbách – například na tehdejším Německém gymnáziu, dnešní JAMU, Besedním domě, Kounicově paláci nebo budově Moravského zemského parlamentu či současném sídlu Ústavního soudu v Joštově ulici.

Utajené snímky na zámku

Řadu nových informací přináší část věnovaná Viktoru Bauerovi. V konfiskátu jeho rodiny, který je zachovaný na zámku v Lysicích, objevili autoři výstavy dosud nepublikované snímky interiéru hrušovanské vily ředitele cukrovaru či vnitřních prostor Bauerova zámečku, který je dosud jediným realizovaným dílem Loose v Brně.

Adolf Loos

(1870 až 1933)

  • Architekt a designér, jeden z otců moderní architektury upřednostňující funkci na úkor zdobnosti. 
  • Zavedl termín raumplan, kdy vnitřní prostory domu nejsou rozděleny do pater, ale členěné do mezipater, schůdků či různých galerií. 
  • Narodil se v Brně v dnešní Kounicově ulici, usadil se ve Vídni, kde patřil k výkvětu intelektuálské společnosti. 
  • Loose v Brně připomíná deska na hotelu Continental, město mu chystá sochu. 
  • Výstava na Špilberku potrvá do 31. prosince, základní vstupenka vyjde na 120 korun.

„Potvrdily, že Loos nedělal jen reprezentativní prostory – mramorový sál v přízemí a ložnici manželky, ale upravil celý interiér včetně sídla hrušovanské rafinerie,“ upřesňuje badatelka Jana Kořínková z Fakulty architektury a výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně

Podle Kořínkové není dosud jasné, jestli byli Bauer a Loos jen obchodními partnery, nebo i přáteli.

„V korespondenci se oslovovali velmi uctivě a s odstupem, ale na druhou stranu víme, že na Loosovo doporučení půjčil Bauer docela velké peníze někomu v Paříži. A portrétoval ho Oskar Kokoschka, což byl Loosův přítel. Je však možné, že šlo o to, aby Kokoschkovi zajistil zakázku,“ přemítá Kořínková.

Právě replika monumentální reprezentativní haly Bauerova zámečku se zelenými mramorovými stěnami a zapuštěnými zrcadly vítá návštěvníky výstavy.

Jednou z novinek o Loosovi je například teze, že se kromě slavné vily pro ředitele cukrovaru podílel i na návrhu budovy dnešní hrušovanské nádražní restaurace.

„Doklady sice nemáme, ale vše na to ukazuje – rovná střecha, schodiště, navíc byla budova součástí areálu cukrovaru,“ podotýká Kořínková.

Světový skvost jen na papíře

Právě vila v Hrušovanech z roku 1914, která je historicky první stavbou s plochou střechou na území budoucího Československa, se nachází v bídném stavu. To se může změnit. Koncem loňského roku se objekt podařilo obci získat, nyní jej chce přestavět na Loosovo muzeum. 

Podle Kořínkové to ale s návratem do původní podoby nebude jednoduché. „Interiér byl necitlivě upravený a zatím neexistují žádné fotografie, kromě koupelny, vstupní haly a kousku jídelny,“ říká.

Mezi modely najdou zájemci první Loosův brněnský počin – Heroldův dům z roku 1910 v Jiráskově ulici. Nejde ale o celou budovu, ale o zadní přístavbu s pracovnou. 

„Pokud vstoupíte, potkáte se v interiéru s věcmi, například věšáky, úchyty na deštníky a dalšími designovými prvky pro Loose typickými ve Vídni nebo Plzni. Pak je tu spolupráce s generálním ředitelem Janem Vaňkem, jehož Uměleckoprůmyslové závody se také podílely na stavbě ložnice paní Bauerové v zámečku,“ vypráví Chatrný.

Právě Vaněk se snažil finančně pomoci Loosovi, který s nedostatkem peněz neustále zápasil. „Nakonec ho angažoval jako zástupce firmy v Paříži, čímž získal stabilní příjem. Loos tak propagoval nejen výrobky závodu, ale i své,“ tvrdí Chatrný.

A podle něj je velká škoda, že jen na papíře zůstal dům pro obchodníka s likéry Heinricha Jordana z roku 1931. Loos „posadil“ na jeho střechu zcela nezávislý byt s terasou v horní části. Likérník ale od záměru ustoupil.

„Brno mohlo mít další stavbu světového formátu, jako je vila Tugendhat,“ uzavírá Chatrný.