Bloudění vesničanky Prahou: škodovka Libuna na Žižkováky vyzrála

aktualizováno 
Stěhování postihne v životě nejednoho z nás. Obvykle bývá doprovázeno mnoha záhadami, například, kam se ztratil toustovač či starožitná váza, v kterém hrnci je zabalený papoušek, a hlavně, kde jsou asi tak všichni ti dobráci, co tvrdili, že pomůžou.

Škoda typ 742. Prodávala se provedení 105, 120, 125, 130, 135, 136, která se lišila motorem a úrovní výbavy. | foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Proběhne-li ovšem stěhování ke všemu do jiného, vám ne příliš známého města, hrozí riziko ztráty podstatně zásadnějšího charakteru – začnete se ztrácet sami.

Autofejeton

Zuzana Hubeňáková píše své automobilové fejetony exkluzivně pro Auto.iDNES.cz: „Zjistila jsem, že toho mám o řízení tolik co říct,“ komentuje s úsměvem. Další texty čtěte na jejím blogu hubenakova.blog.idnes.cz

Lidé, kteří získali řidičské oprávnění jako já v obci, která má stejný počet obyvatel jako Praha - Dejvice, a žili převážnou část života ve vesnici, která má počet obyvatel jako Praha – Hlavní nádraží, jistě pochopí, že se vesničan v Praze za volantem může zpočátku trápit. V mém případě se jedná možná o zbytečný eufemismus. Netrápila jsem se jen tak trošku, mě fyzicky bolela už jen představa, že bych měla vyjet. A tak jsem raději zvolila strategii „z nouze ctnost“ a stala se ekoložkou.

Můj zelený trik byl ovšem brzy odhalen a já byla nucena sbalit se i se svou karbonovou stopou a vyrazit našim zánovním automobilem domácí provenience, elegantního, avšak dráždivě atraktivního vzhledu, spolehlivé ač přiměřeně dravé povahy, moderní, i přesto však tradiční koncepce - Škodou 125 s „pětikvaltem“ jménem Libuna za hranice naší čtvrti (snad nikoho nepřekvapí, že se jednalo o Bohnice).

Jelikož jsem si Prahu skládala postupně jako puzzle (z metra znám Karlovo náměstí, z tramvaje Palackého náměstí a ejhle, po pár týdnech zjistím, že jsou sourozenci!) a celá skládačka zatím rozhodně nemohla být prohlášena za hotovou, bylo mi jasné, že si na výlet musím vyčlenit mnoho času a naplnit automobil dostatkem jídla a pití na celodenní výlet.

Jsem zodpovědný řidič, den předem jsem tudíž zalehla už v sedm, abych se důkladně vyspala, bylo přece jen možné, že ujedu stovky kilometrů na území Prahy a podaří-li se mi najet na dálnici, prohlédneme si s Libunou i krásy Středočeského kraje.

Nutno podotknout, že ač se to tak někomu může jevit, nejsem z těch, co by si pletli levou a pravou ruku, nedokázali v domě najít východ a při houbaření se zařadili na seznam hledaných mezi praváky a bedly. Jednou jsem se dokonce zúčastnila orientační soutěže automobilů a naše posádka vyhrála! A to jsem, prosím pěkně, nezastávala funkci svačinářky vozu, anobrž jsem vystupovala ten den v roli navigátorky. Jsou na to svědci. Poznáte je tak, že ještě dnes trochu kroutí hlavou a tváří se udiveně.

Můj muž zvolil velmi drastickou metodu výcviku. S kamarádem si dal schůzku v restauraci v centru Žižkova, zadal mi souřadnice a připojil nekompromisní větu: „Dokud si mě nevyzvedneš, nejdu domů!“ Náš vztah byl tenkrát ještě příliš mladý na to, abych mu odvětila: „Tak to doufám, že máš s sebou teplé spodní prádlo, noci jsou chladné.“ Případně jinou jedovatost. Zasedla jsem tudíž za volant a hnána láskou nakopla Libunu. Že je láska slepá a jedince dočista zblbne, mi došlo, když jsem potřetí míjela Národní muzeum.

Restauraci U Houdků, která žila přímým přenosem live reality show „Najde ho, nebo stihneme ještě jedno?“ jsem znala. Věděla jsem, že se nachází v ulici Bořivojova jen pár kroků od Vysoké školy ekonomické. Kdybych tam měla dojít pěšky, nezaváhala bych ani na okamžik. Ale Žižkováci byli vždycky záludní, prošpendlili to své výsostné území jednosměrkami tak důkladně, že ač jsem byla na dosah ruky, ne a ne se trefit do správné odbočky, která by mě s ďábelským smíchem nevyvrhla znova za hranice Žižkova.

V tu chvíli se ovšem ve mně probudily instinkty. Při třetím průjezdu kolem muzea jsem se rozhodla použít schopnosti nabyté životem na venkově. 

Bryskně jsem určila sever podle lišejníku na autech, která se o přejetí do jiného pruhu v nejhustší špičce pokoušela zřejmě už déle (podle značek a řidičů s očima navrch hlavy zřejmě taky nebyli zdejší), stáhla okénko, což je se systémem „švihadla“ slušné cvičení a jako zábava mi to vystačilo zase až zpátky na Žižkov, a do šumícího velkoměsta zařvala: „Toho bohdá nebude, aby můj muž propil výplatu, protože jsem mešuge!“

Soustředila jsem všechno své úsilí a energii na cíl a povedlo se, přeprala jsem žižkovské jednosměrky! Zaparkovala jsem přímo před cílovým místem a za nadšeného potlesku štamgastů si vylovila toho svého zpod stolu, nechala si ho odnést na zadní sedačku a odvezla ho vítězně domů. (Teď jsem si zapřeháněla. Seděl tam už lehce nervózní, protože mu bylo jasné, že to, co on propije a projí a já projedu, nám vytvoří mírný rozpočtový schodek.)

Nicméně zvítězila jsem. Vyrvala jsem Praze z chřtánu, co je mé. Ale jen tak pro jistotu doporučuju stěhování v co nejnižším věku. Existuje reálná hrozba, že vás totiž budou hledat čím dál později, pokud vůbec začnou.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Najdete na iDNES.cz