Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Bloudění vesničanky Prahou: škodovka Libuna na Žižkováky vyzrála

aktualizováno 
Stěhování postihne v životě nejednoho z nás. Obvykle bývá doprovázeno mnoha záhadami, například, kam se ztratil toustovač či starožitná váza, v kterém hrnci je zabalený papoušek, a hlavně, kde jsou asi tak všichni ti dobráci, co tvrdili, že pomůžou.

Škoda typ 742. Prodávala se provedení 105, 120, 125, 130, 135, 136, která se lišila motorem a úrovní výbavy. | foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO

Proběhne-li ovšem stěhování ke všemu do jiného, vám ne příliš známého města, hrozí riziko ztráty podstatně zásadnějšího charakteru – začnete se ztrácet sami.

Autofejeton

Zuzana Hubeňáková píše své automobilové fejetony exkluzivně pro Auto.iDNES.cz: „Zjistila jsem, že toho mám o řízení tolik co říct,“ komentuje s úsměvem. Další texty čtěte na jejím blogu hubenakova.blog.idnes.cz

Lidé, kteří získali řidičské oprávnění jako já v obci, která má stejný počet obyvatel jako Praha - Dejvice, a žili převážnou část života ve vesnici, která má počet obyvatel jako Praha – Hlavní nádraží, jistě pochopí, že se vesničan v Praze za volantem může zpočátku trápit. V mém případě se jedná možná o zbytečný eufemismus. Netrápila jsem se jen tak trošku, mě fyzicky bolela už jen představa, že bych měla vyjet. A tak jsem raději zvolila strategii „z nouze ctnost“ a stala se ekoložkou.

Můj zelený trik byl ovšem brzy odhalen a já byla nucena sbalit se i se svou karbonovou stopou a vyrazit našim zánovním automobilem domácí provenience, elegantního, avšak dráždivě atraktivního vzhledu, spolehlivé ač přiměřeně dravé povahy, moderní, i přesto však tradiční koncepce - Škodou 125 s „pětikvaltem“ jménem Libuna za hranice naší čtvrti (snad nikoho nepřekvapí, že se jednalo o Bohnice).

Jelikož jsem si Prahu skládala postupně jako puzzle (z metra znám Karlovo náměstí, z tramvaje Palackého náměstí a ejhle, po pár týdnech zjistím, že jsou sourozenci!) a celá skládačka zatím rozhodně nemohla být prohlášena za hotovou, bylo mi jasné, že si na výlet musím vyčlenit mnoho času a naplnit automobil dostatkem jídla a pití na celodenní výlet.

Jsem zodpovědný řidič, den předem jsem tudíž zalehla už v sedm, abych se důkladně vyspala, bylo přece jen možné, že ujedu stovky kilometrů na území Prahy a podaří-li se mi najet na dálnici, prohlédneme si s Libunou i krásy Středočeského kraje.

Nutno podotknout, že ač se to tak někomu může jevit, nejsem z těch, co by si pletli levou a pravou ruku, nedokázali v domě najít východ a při houbaření se zařadili na seznam hledaných mezi praváky a bedly. Jednou jsem se dokonce zúčastnila orientační soutěže automobilů a naše posádka vyhrála! A to jsem, prosím pěkně, nezastávala funkci svačinářky vozu, anobrž jsem vystupovala ten den v roli navigátorky. Jsou na to svědci. Poznáte je tak, že ještě dnes trochu kroutí hlavou a tváří se udiveně.

Můj muž zvolil velmi drastickou metodu výcviku. S kamarádem si dal schůzku v restauraci v centru Žižkova, zadal mi souřadnice a připojil nekompromisní větu: „Dokud si mě nevyzvedneš, nejdu domů!“ Náš vztah byl tenkrát ještě příliš mladý na to, abych mu odvětila: „Tak to doufám, že máš s sebou teplé spodní prádlo, noci jsou chladné.“ Případně jinou jedovatost. Zasedla jsem tudíž za volant a hnána láskou nakopla Libunu. Že je láska slepá a jedince dočista zblbne, mi došlo, když jsem potřetí míjela Národní muzeum.

Restauraci U Houdků, která žila přímým přenosem live reality show „Najde ho, nebo stihneme ještě jedno?“ jsem znala. Věděla jsem, že se nachází v ulici Bořivojova jen pár kroků od Vysoké školy ekonomické. Kdybych tam měla dojít pěšky, nezaváhala bych ani na okamžik. Ale Žižkováci byli vždycky záludní, prošpendlili to své výsostné území jednosměrkami tak důkladně, že ač jsem byla na dosah ruky, ne a ne se trefit do správné odbočky, která by mě s ďábelským smíchem nevyvrhla znova za hranice Žižkova.

V tu chvíli se ovšem ve mně probudily instinkty. Při třetím průjezdu kolem muzea jsem se rozhodla použít schopnosti nabyté životem na venkově. 

Bryskně jsem určila sever podle lišejníku na autech, která se o přejetí do jiného pruhu v nejhustší špičce pokoušela zřejmě už déle (podle značek a řidičů s očima navrch hlavy zřejmě taky nebyli zdejší), stáhla okénko, což je se systémem „švihadla“ slušné cvičení a jako zábava mi to vystačilo zase až zpátky na Žižkov, a do šumícího velkoměsta zařvala: „Toho bohdá nebude, aby můj muž propil výplatu, protože jsem mešuge!“

Soustředila jsem všechno své úsilí a energii na cíl a povedlo se, přeprala jsem žižkovské jednosměrky! Zaparkovala jsem přímo před cílovým místem a za nadšeného potlesku štamgastů si vylovila toho svého zpod stolu, nechala si ho odnést na zadní sedačku a odvezla ho vítězně domů. (Teď jsem si zapřeháněla. Seděl tam už lehce nervózní, protože mu bylo jasné, že to, co on propije a projí a já projedu, nám vytvoří mírný rozpočtový schodek.)

Nicméně zvítězila jsem. Vyrvala jsem Praze z chřtánu, co je mé. Ale jen tak pro jistotu doporučuju stěhování v co nejnižším věku. Existuje reálná hrozba, že vás totiž budou hledat čím dál později, pokud vůbec začnou.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Dvěma vozům značek Jeep a Suzuki hrozí zákaz prodeje v Evropě

Automobily Jeep Grand Cherokee italsko-americké společnosti Fiat Chrysler a vozy Vitara japonské firmy Suzuki porušují...

Auta, která formovala dekádu: laciné SUV, elektromobily, zázraky pod kapotou

Jaká auta podle nás nejlépe charakterizují uplynulých deset let? Vybrali jsme desítku těch, o nichž si myslíme, že se...

Zetor chce s Indy vyvinout nový traktor, nabídnou ho i v Africe

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors bude spolupracovat s indickou firmou VST Tillers Tractors na vývoji nového...

Premium

Není to jen BMW. Přední český sběratel prozradil, do jakých aut investovat

Investování do starých aut je už nějakou dobu oblíbená možnost, jak lidé zhodnocují své finance. Ovšem pokud nejste...

TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?
TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?

Dvacet autosedaček pro děti různého věku podrobil německý autoklub testu bezpečnosti. Prošly všechny. U některých se ale objevily podstatné nedostatky.

Najdete na iDNES.cz