Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

aktualizováno 
Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a kroutí nad ní hlavou. Značka však platí jako takzvaný jiný zákaz, na který pamatuje vyhláška. Nerespektování této značky vás může stát 1500 až 2500 korun.

Tato značka - s nápisem Objíždění vozidel MHD zakázáno - je dost možná jediná svého druhu. Stojí v pražské Michli a některé řidiče mate, jiné překvapuje, protože v autoškolách se s ní nepotkali. Přesto je platná a účastníci silničního provozu ji musí respektovat.

Značka na místo přibyla po rekonstrukci komunikace u supermarketu Kaufland, kde se rozšířila zastávka hromadné dopravy a došlo ke zúžení vozovky. Na vozovce je nyní mezi oběma směry plná čára. Předchozí úprava komunikace umožňovala objíždění autobusu MHD v zastávce, to nyní není možné, což zdůrazňuje právě netradiční značka.

„Značka sice může překvapit, protože se s ní nesetkáváme běžně, možná je dokonce v Česku jedinou. Nicméně je i přesto platná a řidiči se musí takovou značkou řídit,“ vzkázal odborník na dopravní předpisy Martin Bednář ze společnosti Dekra.

I když se s ní v autoškolách většina z řidičů nesetkala, značka spadá ve vyhlášce č. 294/2015 Sb. do přílohy č. 3, která stanovuje provedení zákazových značek. Pod číslem B 32 naleznete zákazovou značku „Jiný zákaz“.

„Taková značka stanoví jiný zákaz než ten, který je možno vyjádřit jinou zákazovou značkou uvedenou v této příloze. Zákaz se vyjadřuje vhodným nápisem nebo určeným symbolem uvedeným uvnitř červeného kruhu,“ upřesnil Bednář a radí ji dodržovat. Pokud totiž řidiči takový zákaz nebudou respektovat, hrozí jim pokuta od 1 500 do 2 500 korun příkazem na místě, případně ve správním řízení.

Značky na vratech i na stromech

Doplněná značka, namalovaná, přepsaná nebo třeba umístěná na stromě... řada řidičů tápe, kdy se podle plechových cedulí ještě musí řídit, a kde už značka pro své umístění nebo provedení prostě neplatí.

Podivné značky

Narazili jste ve svém okolí na podivnou dopravní značku? Nejste si jistí, zda platí a za její nerespektování vám hrozí pokuta? Vyfoťte ji a pošlete nám ji na auto@idnes.cz.

„Dopravní značky musí splňovat požadavky normy ČSN EN 12899-1 (737030) a být provedené a umístěné dle Oddílu 1 stejné Vyhlášky. Mimo jiné vyhláška stanovuje, že stálé dopravní značky se upevňují na sloupky, budovy nebo jiné konstrukce pevně spojené se zemí,“ upozornil odborník na dopravní předpisy.

Dopravní značka umístěná kdekoli jinde než uvádí norma či vyhláška, třeba na vratech nebo na stromě, není vlastně umístěna platně, a účastníci silničního provozu se podle ní řídit nemusí.

A co v případě, že značka leží u silnice na zemi, protože ji někdo porazil? „Pokud je značka poražená, nebo je její viditelnost jinak nemožná (což ale bude muset řidič dokázat), pochopitelně se jí řidič řídit nemohl a v takovém případě by neměl být potrestán,“ míní Bednář.

Rezavá i vyšisovaná platí, ale nahlaste ji

Naopak, pokud je značka poničená, vyšisovaná nebo prorezlá, ale stojí na svém místě, pro řidiče jasně platí. „Naší povinností ze zákona je řídit se dopravními značkami. Nikoliv rozhodovat o tom, kterými ano či ne, podle toho, jak vypadají. Doporučuji všem, kteří při jízdě objeví značku, u které je výrazně snížena viditelnost či čitelnost, aby to oznámili správci komunikace, případně Policii ČR,“ radí Bednář.

Změna českých pravidel silničního provozu přinesla s vyhláškou účinnou od 1. ledna 2016 ještě jednu zvláštnost. „Dopravní značky a dopravní zařízení umístěné přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, které svým provedením této vyhlášce neodpovídají, pozbývají platnosti uplynutím dne 31. prosince 2025,“ upozornil Martin Bednář.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Najdete na iDNES.cz