Po víkendu pozor, po změně času se více bourá

aktualizováno 
Řidiči by měli být po víkendu dvakrát obezřetnější. Kvůli přechodu času z letního na zimní jsou lidé za volantem méně soustředění, přepadá je mikrospánek a více bourají. Statistiky pojišťovny Allianz vykazují v prvních pěti dnech po změně o čtvrtinu více nahlášených škod z dopravních nehod.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Je to jen jedna hodina, ručičky hodinek se posunou jen o šedesát minut a mnozí změnu ani nezaznamenají, říká se. Statistiky z pojišťovny Allianz však mluví jinak. Změna času z letního zpět na zimní ovlivňuje mnoho řidičů a po změně prudce narůstá počet nahlášených škod z dopravních nehod.

„I když si lidé v noci na neděli 28. října mohou o hodinu déle přispat, na některé jedince působí posun negativně. Mají problém se soustředěním, s ospalostí i zvýšenou únavou. Podle statistik Allianz pojišťovny je toho důkazem i nárůst počtu škod, na něž tyto faktory mohou mít vliv, a to více než o jednu čtvrtinu,“ upozornil mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Podle Allianz narůstá počet nahlášených událostí v prvních pěti dnech po nadcházející změně o přibližně pětadvacet procent. Statistici z pojišťovny srovnali tyto dny s pěti průměrnými dny v roce. Proč zrovna pět dnů? Je to průměrná doba, kdy se organismus na změnu adaptuje. Nejvyšší riziko nehod tedy platí zhruba do pátku.

„Statistiky pojišťovny se zaměřují na počty dopravních nehod, u kterých může hrát roli menší soustředěnost, vykolejení z biorytmu doprovázeného poruchami spánku, oslabenou koncentrací, zpomalenými, či naopak unáhlenými reakcemi, nebo dokonce malátností a dalšími zdravotními indispozicemi,“ říká analytička Allianz pojišťovny Martina Červenková.

A za pravdu tomu dávají i někteří klienti, kteří sami v hlášení po změně času přiznali, že se necítili ve své kůži. „Jedním z nich byl podle nahraného hovoru například řidič, kterého po změně času v poslední březnovou neděli v podvečer přepadl mikrospánek na trase mezi Olomoucí a Ostravou. Probudil jej až náraz vozu do svodidel,“ dodal Bálek.

Nezapomeňte na vodu a dospěte se

Jak nehodě nebo mikrospánku za volantem předejít? Experti radí využít volných dnů a během víkendu se především pořádně vyspat.

„Nedostatečný spánek nebo únava je jedním z nejvýznamnějších faktorů, které zapříčiňují dopravní nehody. Nejohroženější jsou v tomto ohledu skupiny mladých řidičů do 25 let, senioři, lidé pracující na směny a řidiči, kteří denně ujedou stovky kilometrů. Ať už řidiči kamionů nebo obchodní zástupci,“ uvedl expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Silná únava podle něj zvyšuje riziko nehody až sedmkrát a reakce takto unaveného řidiče se dají přirovnat k těm, které má řidič s jednou promile alkoholu v krvi - nesoustředěnost, nervozita, zkratovité jednání, nebo naopak velmi pomalé reakce, špatný odhad.

„Je tedy dobré se před jízdou dospat, udělat si dostatečnou časovou rezervu, během cesty dělat pauzy a cestu také plánovat. Měli bychom mít alternativy v případě nehody nebo kolon na naší trase. V pauzách pomáhá se projít kolem auta nebo protáhnout, dát si kávu a především hodně pít pramenitou vodu. Dehydratace totiž také velmi negativně ovlivňuje řidičovy schopnosti i agresivitu,“ dodal Budský.

Připomněl, že známé rady typu otevřené okénko nebo nahlas puštěné rádio, ale i decilitry kávy fungují jen krátce a jsou vhodné spíše na probrání řidiče před cílem cesty pro bezpečné dojetí.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Na Dakar míří poprvé hybridní kamion. Postavili ho v Česku

Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude mimořádný. Vůbec prvně stáj vyšle kvarteto svých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz