Čtvrtek 28. září 2023, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. září 2023 Den české státnosti

Levný elektromobil bude, tvrdí ekologové. Čísla ale věští z koule

Slovo „levný“ je ve světě elektromobilů poněkud relativní pojem, ale většinou je tam vnímána hranice zhruba 25 tisíc euro či dolarů. Ekologové tvrdí, že taková auta můžou vyrábět i evropské automobilky a dosáhnout přitom i zisku. Problém je, že počítají z čísly, které neodpovídají realitě.

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii. | foto: Leapmotor

Evropa se děsí či radostně vyhlíží (záleží na tom, kdo se dívá) masivního přílivu levných čínských elektromobilů na evropský trh. Ceny tam jsou opravdu někde jinde. Jen namátkou – Volkswagen spustil začátkem září v Říši středu velkou slevovou akci, v rámci které lze elektrický Volkswagen ID.4, který se v Číně jmenuje ID.4 CROZZ, koupit už od 145 900 jüanů (cca 450 tisíc korun). V Česku VW ID.4 začíná na částce 1 390 900 Kč. Podobně nedávno Volkswagen snížil cenu modelu ID.3 v Číně na 119 900 jüanů (cca 370 tisíc korun), v Česku se prodává s cenovkou těsně pod milionem korun. A to nemluvíme o ryze čínských modelech.

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

Hranicí, která je vnímána jako levný elektromobil v Evropě, je zhruba 25 tisíc eur. Volkswagen například slibuje, že se na ni dostane s modelem ID.2. Podle studie ekologické lobbistické organizace Transport & Environment (T&E), která vychází z analýzy poradenské společnosti Syndex, by klesající výrobní náklady a ceny baterií měly do roku 2025 umožnit prodávat mnohem více elektromobilů s touto cenou.

T&E uvedla, že dostupnost menších a cenově dostupnějších elektromobilů by mohla změnit pravidla hry pro masové zavádění elektromobilů a bude mít zásadní význam, pokud chtějí evropské automobilky odolat výzvě čínských společností, které se derou do Evropy.

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Podle scénáře „příznivých tržních podmínek“ uvedeného ve zprávě mohou evropští výrobci v roce 2025 dosáhnout na malý bateriový elektromobil vyrobený v Evropě 4% ziskové marže. Vozidlo segmentu B by mělo baterii o kapacitě 40 kWh a dojezd 250-300 km.

Julia Poliscanova, vrchní ředitelka pro vozidla a dodavatelské řetězce emobility ve společnosti T&E, uvedla: „Průzkum za průzkumem ukazuje, že ceny jsou jednou z největších překážek, které brání řidičům v tom, aby se rozhodli pro elektrický pohon. Malý elektromobil BEV v ceně 25 tisíc eur bude pro veřejnost znamenat převrat v zavádění elektromobilů. Rychlé a masové uvedení těchto modelů na trh je pro evropské výrobce klíčové, aby mohli konkurovat čínským rivalům, kteří zde již nabízejí levné malé elektromobily.“

KOMENTÁŘ: Elektropokrytectví, centrální plány a hraběcí rady zelené fúrie

Podle průzkumu YouGov pro T&E ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Polsku a Velké Británii si již čtvrtina (25 %) kupujících nových automobilů hodlá v příštím roce koupit elektromobil. Když však dostanou na výběr malý elektromobil za 25 000 eur, podíl kupujících nových vozů, kteří jsou ochotni si koupit bateriový elektrický model, se zvýší na 35 %. To by znamenalo, že se v Evropě ročně prodá další milion elektromobilů.

Šest velkých evropských výrobců automobilů však podle T&E v „honbě za zisky, které rostou mnohem rychleji než inflace“, upustilo od malých cenově dostupných vozů. Mezi lety 2019 a 2022 jejich čistý zisk na jedno vozidlo vyskočil z –40 až 1 920 eur na 510 až 8 940 eur, po zohlednění inflace, uvádí zpráva. Toho bylo dosaženo upřednostněním prodeje větších a lukrativnějších SUV, které dnes tvoří více než polovinu (53 %) všech vozidel prodaných v Evropě. Elektrická SUV, která spotřebovávají více elektřiny a surovin, se v roce 2022 podílela na prodeji elektromobilů 51 %.

Ekologové mají samozřejmě pravdu v tom, že manažeři v ústředí automobilek často při pohledu do excelových tabulek upřednostňují aktuální zisk, aby dosáhli co nejlepších výsledků, než půjdou v rámci rotace kádrů o štaci dál. Ale zapomínají na to, že jsou to v první řadě zákazníci, kteří chtějí SUV a pokud možno velká. Buď proto, že jsou v módě, nebo se jim prostě líbí. Část zákazníků si ovšem nemůže dovolit vlastnit víc aut a střídat je podle aktuální situace. Pořídí si zkrátka auto, kterým zvládnou ten „největší“ úkol, tedy například odvést celou rodinu na dovolenou na lyžích. Malá auta rovněž procentuálně zdražila nejvíc, protože jsou vázána stále přísnějšími ekologickými a bezpečnostními předpisy a na jejich ceně se nárůst projeví výrazněji, než u velkého dražšího auta, do jehož ceny se zdražení lépe „schová“.

Ziskovost automobilek se snižuje, je třeba škrtit náklady

Hlavní problém studie T&E je v tom, že věští z křišťálové koule čísla, která zatím neodpovídají realitě. To se týká hlavně baterií, které jsou nejdražší součástí elektromobilů. Studie počítá s poklesem nákladů na baterie na 100 dolarů za kWh. K tomu počítá s blíže nespecifikovaným „dalším snížením přímých nákladů“. Pokud jde o samotné baterie, tak podle portálu Statista cena za kWh klesla ze 732 dolarů v roce 2013 až na 141 dolarů v roce 2021, ovšem loni se trend otočil a cena poprvé stoupla na průměrných 151 dolarů. A to ještě agentura Bloomberg v komentáři k tomuto vývoji dodala, že v Číně je průměrná cena 127 dolarů, kdežto v Evropě až o 33 procent vyšší.

Elektromobily jsou drahé? Ať to dotují firmy a leasingovky, tvrdí ekologové

Ohnutá matematika

KOMENTÁŘ

Nic proti elektromobilům, snížení cen uvítají zákazníci u každého výrobku a v následujících letech se může stát cokoli včetně objevů ložisek snadno těžitelných vzácných kovů v Evropě nebo významného objevu v technologii baterií, ale snaha ekologických organizací typu T&E slibovat něco na základě nereálných údajů k tomu určitě nepovede.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Výroba nového Peugeotu 3008 v továrně v Sochaux se rozbíhá.

VIDEO Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla...

Méně fosilních paliv a sázka na elektromobily. Macron představil emisní plán

Francouzský prezident Emmanuel Macron hovoří při zahájení zvláštního zasedání o...

Francouzský prezident Emmanuel Macron v úterý představil plán na dosažení vytyčeného cíle snížit v...

Elektromobily už nejsou jen do města, ujedou až 700 kilometrů

Peugeot 3008

Auto s plně elektrickým pohonem je na popojíždění po městě. Na pendlování mezi kanceláří, školou,...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Klaus Zellmer, předseda představenstva Škody Auto

VIDEO Exkluzivně Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci...

Už není cesty zpět, vítězství elektra je jasné. Šéf Renaultu vysvětluje proč

Šéf automobilky Renault Luca de Meo představuje na autosalonu v Mnichově novou...

Opačný kurz? Teď už je pozdě. A ti, kdo doufají, že se v roce 2026 zařadí zpátečka, klamou sami...

Autozápisník: Musk ukradl záchod pro kočky, Toyotě došlo místo na serverech

Automobilky vymýšlejí, jak zabavit posádku elektromobilů při dobíjení. BMW ve...

Letošní srpen přinesl bohatou úrodu automobilových událostí. Automobilky vymýšlely, jak zabavit...

Levný elektromobil bude, tvrdí ekologové. Čísla ale věští z koule

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

Slovo „levný“ je ve světě elektromobilů poněkud relativní pojem, ale většinou je tam vnímána...

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Test aut, která přibzučí do Evropy. Většinu neznáte, seznamte se

Exkluzivně Již po 45. se do hotelu Tannishus v severním cípu Jutského poloostrova na pobřeží Severního moře sjeli členové odborné...

Karbon je strašák moderních motorů. Zažene ho správná péče a palivo

Kardiovaskulární nemoci u lidí si většinou každý dokáže představit, něco podobného ale trápí i automobilové motory....

Auto bez řidiče. Tatra Trucks vyvíjí vůz se systémem automatizovaného řízení

Advertorial Kopřivnická společnost Tatra Trucks se vedle vývoje a výroby standardních modelových řad nákladních vozů věnuje i...

Špinavá tajemství čisté Tesly. Superdobíječky plní baterky i z dieselagregátu

Když v Kalifornii chcete doplnit baterii své tesly, nemusíte zajíždět ke vzdálenější dobíječce jen proto, že stojí ve...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...