Zimní pneumatiky jsou nutnost

  17:08aktualizováno  17:08
Zimní pneumatiky rozhodně nejsou luxus. Jsou vstupenkou k bezpečné jízdě po zasněžené, posolené, zmrzlé a mokré vozovce. Odborníci upozorňují, že kdo své auto nepřezouvá, ohrožuje v zimě nejen své zdraví, ale také životy ostatních motoristů.

Už při teplotách kolem 7 °C jsou bezpečnější zimní pneumatiky.

Motoristům, jejichž vozy jsou zimními pneumatikami vybaveny, se nejen lépe brzdí, ale automobil se také lépe ovládá v zatáčkách a při náhlé změně směru jízdy.

Především profesionální řidiči a lidé, kteří denně najezdí mnoho kilometrů, by na zimních pneumatikách šetřit neměli.

Vlastnosti letních a zimních pneumatik
Letní pneumatiky při poklesu teploty pod zmiňovaných 7 °C ztrácejí svou obvyklou přilnavost a záběrové schopnosti, které mají během letních měsíců, kdy je hodně teplo. Zimní pneu naopak zůstávají i při nízkých teplotách mnohem elastičtější a poskytují lepší ovládání vozu na ledu, ujetém sněhu, v rozbředlém sněhu a na mokré vozovce. A tak se motorista, který jede na zimních pneu, vyhne mnohem lépe střetu s jiným autem, spadlým stromem, kamením, čímkoliv na silnici - zimní pneumatiky výrazně snižují riziko nehody.

Neobstojí ani tvrzení, že stačí ABS a ESP, a zimní pneumatiky už tím pádem nejsou potřeba. Pravdou je, že i to nejlepší elektronické vybavení selže, pokud nejsou pneumatiky přizpůsobeny podmínkám na komunikacích.

Je zimní obutí skutečně tak drahé?
Zimní pneumatiky přitom v dnešní době konkurence nejsou o nic dražší než letní pneu. Navíc, pokud motorista pravidelně přezouvá své auto, šetří jak letní, tak zimní pneumatiky, takže obojí vydrží v dobrém stavu déle.

Pokud chcete přesto ušetřit, můžete zvolit zimní protektory. Za ty zaplatíte zhruba šedesát procent ceny nového obutí, dbejte však na to, aby i protektory splňovaly všechny potřebné parametry. Celoročně se dají sice používat i takzvané univerzální pneumatiky, ale ty by měli volit jen motoristé, kteří za volant usedají spíše svátečně.

Zajeďte rozhodně do servisu
Obutí by si majitelé aut neměli měnit sami. Pneumatiky jsou dnes ve velké většině bezdušové a každá neodborná montáž je může poškodit natolik, že pak již dobře nedrží. Výhodné ale není jen vyměnit na zimu pneumatiky, ale také disky. Krásné kovově nablýskané disky, kterými řidiči zdobí svá auta v létě, totiž mohou na zimních prosolených cestách rychle zrezivět.

A kam uložit letní obutí? Nejlépe na tmavé, suché a chladné místo, kde nepřijdou do styku s ředidly, olejem nebo mazivy. Při uskladnění si označte jednotlivé pneu tak, abyste věděli, kde byly na voze namontovány. Pneumatiky by měly zůstat stále na jedné straně automobilu a pro vyrovnání ojetí běhounu je dobré je střídat na přední a zadní nápravě.

Tvrdíte, že nemáte na letní pneumatiky místo? Nevadí, v autoservisech a u prodejců automobilů je místa většinou dost a řada obchodníků dokonce přímo nabízí sezonní uskladnění letních (a pak zase zimních) pneumatik.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Najdete na iDNES.cz