Zimní pneumatiky jsou nutnost

  17:08aktualizováno  17:08
Zimní pneumatiky rozhodně nejsou luxus. Jsou vstupenkou k bezpečné jízdě po zasněžené, posolené, zmrzlé a mokré vozovce. Odborníci upozorňují, že kdo své auto nepřezouvá, ohrožuje v zimě nejen své zdraví, ale také životy ostatních motoristů.

Už při teplotách kolem 7 °C jsou bezpečnější zimní pneumatiky.

Motoristům, jejichž vozy jsou zimními pneumatikami vybaveny, se nejen lépe brzdí, ale automobil se také lépe ovládá v zatáčkách a při náhlé změně směru jízdy.

Především profesionální řidiči a lidé, kteří denně najezdí mnoho kilometrů, by na zimních pneumatikách šetřit neměli.

Vlastnosti letních a zimních pneumatik
Letní pneumatiky při poklesu teploty pod zmiňovaných 7 °C ztrácejí svou obvyklou přilnavost a záběrové schopnosti, které mají během letních měsíců, kdy je hodně teplo. Zimní pneu naopak zůstávají i při nízkých teplotách mnohem elastičtější a poskytují lepší ovládání vozu na ledu, ujetém sněhu, v rozbředlém sněhu a na mokré vozovce. A tak se motorista, který jede na zimních pneu, vyhne mnohem lépe střetu s jiným autem, spadlým stromem, kamením, čímkoliv na silnici - zimní pneumatiky výrazně snižují riziko nehody.

Neobstojí ani tvrzení, že stačí ABS a ESP, a zimní pneumatiky už tím pádem nejsou potřeba. Pravdou je, že i to nejlepší elektronické vybavení selže, pokud nejsou pneumatiky přizpůsobeny podmínkám na komunikacích.

Je zimní obutí skutečně tak drahé?
Zimní pneumatiky přitom v dnešní době konkurence nejsou o nic dražší než letní pneu. Navíc, pokud motorista pravidelně přezouvá své auto, šetří jak letní, tak zimní pneumatiky, takže obojí vydrží v dobrém stavu déle.

Pokud chcete přesto ušetřit, můžete zvolit zimní protektory. Za ty zaplatíte zhruba šedesát procent ceny nového obutí, dbejte však na to, aby i protektory splňovaly všechny potřebné parametry. Celoročně se dají sice používat i takzvané univerzální pneumatiky, ale ty by měli volit jen motoristé, kteří za volant usedají spíše svátečně.

Zajeďte rozhodně do servisu
Obutí by si majitelé aut neměli měnit sami. Pneumatiky jsou dnes ve velké většině bezdušové a každá neodborná montáž je může poškodit natolik, že pak již dobře nedrží. Výhodné ale není jen vyměnit na zimu pneumatiky, ale také disky. Krásné kovově nablýskané disky, kterými řidiči zdobí svá auta v létě, totiž mohou na zimních prosolených cestách rychle zrezivět.

A kam uložit letní obutí? Nejlépe na tmavé, suché a chladné místo, kde nepřijdou do styku s ředidly, olejem nebo mazivy. Při uskladnění si označte jednotlivé pneu tak, abyste věděli, kde byly na voze namontovány. Pneumatiky by měly zůstat stále na jedné straně automobilu a pro vyrovnání ojetí běhounu je dobré je střídat na přední a zadní nápravě.

Tvrdíte, že nemáte na letní pneumatiky místo? Nevadí, v autoservisech a u prodejců automobilů je místa většinou dost a řada obchodníků dokonce přímo nabízí sezonní uskladnění letních (a pak zase zimních) pneumatik.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Najdete na iDNES.cz