Zimní pneumatiky: dříve vyměnit!

  10:01aktualizováno  10:01
Dosud mohli řidiči najezdit se zimními pneumatikami na autě až 45 tisíc kilometrů a až pak je vyměnit za nové. Teď budou muset nově měnit zimní gumy dříve, už po třiceti tisících.

Zimní pneumatiky jsou označovány zkratkou M+S, poznáte je podle množství drobných zářezů | foto: Archiv

Pro motoristy, kteří jezdí hodně, to znamená, že budou nové pneumatiky kupovat už po dvou sezonách. Jedna sada třeba na Škodu Fabia vyjde zhruba na deset tisíc korun. Na novinku jako první upozornil deník Právo.

Změna se týká jen řidičů, kteří jezdí do hor. Ministerstvo dopravy totiž zpřísnilo pravidla pro zimní cesty. Jakmile se řidič ocitne na silnici označené novou značkou "zimní výbava", nejenom že bude muset mít na autě zimní pneumatiky, ale navíc s kvalitnějším vzorkem než nyní.

V současné době stačí, když hloubka vzorku na pneumatice je alespoň 1,6 milimetru. Nová vyhláška stanovuje jako minimum čtyři milimetry u osobních aut a šest u náklaďáků. U běžně prodávaných nových pneumatik je vzorek hluboký devět milimetrů. Odborníci přitom již dlouho volají po přijetí nového zákona, který by nařídil používání zimních pneumatik na všech silnicích.

"Než se zimní pneumatika ojede na nově stanovené čtyři milimetry, musí řidič ujet asi třicet tisíc kilometrů," řekl Jarmil Šorel z pneuservisu v pražské Libuši. V případě dražších a kvalitnějších pneumatik může být ale vzdálenost až dvojnásobná.

Rozdíl mezi současnou praxí a nařízením ministerstva je podle Šorela si 15 tisíc kilometrů. Právě o tolik kilometrů dříve budou muset řidiči zimní pneumatiky vyměnit.

Ministerstvo tak dalo za pravdu řadě výrobců, kteří již několik let doporučují jako bezpečnou hloubku dezénu zimních gum právě čtyři milimetry. Nařízení bude platit od začátku listopadu do konce dubna. Kde se značky vyžadující povinně zimní vzorek objeví, rozhodnou kraje a obce. Už nyní je jasné, že to nebudou jen horské silnice, ale také vybrané dálniční úseky.

Právě na nich se totiž každou zimu opakuje situace, která přivádí k zoufalství stovky řidičů. Za neuposlechnutí značky hrozí řidiči pokuta dva tisíce korun a ztráta bodu. Jarmil Šorel ale nával zákazníků kupujících zimní pneumatiky nečeká.

"Řidiči budou nařízení ignorovat. Jedni budou říkat, že jezdí stejně opatrně a nové gumy nepotřebují. Druhým to je jedno a přesvědčí je až první bouračka," poznamenal.

Zimní pneumatiky jsou označovány zkratkou M+S a začaly se využívat už v polovině dvacátého století. Při nízkých teplotách a na sněhu jsou mnohem spolehlivější a bezpečnější. Obsahují totiž více přírodního kaučuku, který udržuje pneumatiku pružnou.

Množství drobných zářezů v pneumatice zase způsobuje, že při jízdě se jednotlivé dílky vzorku pohybují a vytlačují sníh z drážek mezi jednotlivými bloky. Pneumatika je tak stále čistá a na sněhu neprokluzuje.  

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz