Pro motoristy, kteří jezdí hodně, to znamená, že budou nové pneumatiky kupovat už po dvou sezonách. Jedna sada třeba na Škodu Fabia vyjde zhruba na deset tisíc korun. Na novinku jako první upozornil deník Právo.
Změna se týká jen řidičů, kteří jezdí do hor. Ministerstvo dopravy totiž zpřísnilo pravidla pro zimní cesty. Jakmile se řidič ocitne na silnici označené novou značkou "zimní výbava", nejenom že bude muset mít na autě zimní pneumatiky, ale navíc s kvalitnějším vzorkem než nyní.
V současné době stačí, když hloubka vzorku na pneumatice je alespoň 1,6 milimetru. Nová vyhláška stanovuje jako minimum čtyři milimetry u osobních aut a šest u náklaďáků. U běžně prodávaných nových pneumatik je vzorek hluboký devět milimetrů. Odborníci přitom již dlouho volají po přijetí nového zákona, který by nařídil používání zimních pneumatik na všech silnicích.
"Než se zimní pneumatika ojede na nově stanovené čtyři milimetry, musí řidič ujet asi třicet tisíc kilometrů," řekl Jarmil Šorel z pneuservisu v pražské Libuši. V případě dražších a kvalitnějších pneumatik může být ale vzdálenost až dvojnásobná.
Rozdíl mezi současnou praxí a nařízením ministerstva je podle Šorela si 15 tisíc kilometrů. Právě o tolik kilometrů dříve budou muset řidiči zimní pneumatiky vyměnit.
Ministerstvo tak dalo za pravdu řadě výrobců, kteří již několik let doporučují jako bezpečnou hloubku dezénu zimních gum právě čtyři milimetry. Nařízení bude platit od začátku listopadu do konce dubna. Kde se značky vyžadující povinně zimní vzorek objeví, rozhodnou kraje a obce. Už nyní je jasné, že to nebudou jen horské silnice, ale také vybrané dálniční úseky.
Právě na nich se totiž každou zimu opakuje situace, která přivádí k zoufalství stovky řidičů. Za neuposlechnutí značky hrozí řidiči pokuta dva tisíce korun a ztráta bodu. Jarmil Šorel ale nával zákazníků kupujících zimní pneumatiky nečeká.
"Řidiči budou nařízení ignorovat. Jedni budou říkat, že jezdí stejně opatrně a nové gumy nepotřebují. Druhým to je jedno a přesvědčí je až první bouračka," poznamenal.
Zimní pneumatiky jsou označovány zkratkou M+S a začaly se využívat už v polovině dvacátého století. Při nízkých teplotách a na sněhu jsou mnohem spolehlivější a bezpečnější. Obsahují totiž více přírodního kaučuku, který udržuje pneumatiku pružnou.
Množství drobných zářezů v pneumatice zase způsobuje, že při jízdě se jednotlivé dílky vzorku pohybují a vytlačují sníh z drážek mezi jednotlivými bloky. Pneumatika je tak stále čistá a na sněhu neprokluzuje.