Zimní autoškola: jak nasadit řetězy

aktualizováno 
Nejlevnější řetězy vás mohou zradit. Pokud potřebujete sněhové řetězy, nekupujte ty nejlevnější za čtyři stovky ze supermarketu. Může se stát, že prasknou. Od 1 300 korun seženete kvalitní výrobky, u kterých máte jistotu, že vydrží.

V supermarketu není problém narazit na sněhové řetězy za 400 korun.

Stejně tak se dá koupit řetěz stejného rozměru za dva tisíce. V čem se liší?

"U levnějšího výrobku, který většinou pochází z Číny, je větší riziko, že buď praskne, nebo se povolí a poškodí podběh auta.

 Oprava pak vyjde i na několik tisíc korun. Samozřejmě se to nemusí stát u každého levného řetězu a hned při prvním použití," říká Radomil Petrovický z děčínské prodejny Autosport.

Ideální je proto poohlížet se v cenové hladině nad 1 300 korun.

"Jistotu kvality poskytují výrobky firem Weissenfels, Pewag KWB, RUD, König nebo Ottinger," radí Tomáš Vaněk ze společnosti Řetězárna.

Výhodou řetězů těchto značek je především to, že jsou vyrobeny z kvalitních materiálů. Navíc mají extrémně krátké články. Čím je hustota řetězové sítě větší, tím je větší i následný záběr kola.

Musíte znát rozměr kola
Když už se pro řetězy vypravíte, je potřeba znát přesný rozměr obuté pneumatiky.

Je dobré prodavači udat i typ vozu a informaci, kde s ním nejčastěji jezdíte.

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou.

"Je to tím, že autům se obecně zvětšují kola. To platí například pro značky Audi, BMW nebo Mercedes-Benz. Výrobci takových aut na to zákazníky upozorňují v manuálu,“ říká Radomil Petrovický.

Záleží i na stopě
Nejčastěji se dnes prodávají řetězy s H stopou. V nabídce jsou i s Y stopou, ale ty se hodí hlavně pro pracovní stroje. Například řetězy firmy Pewag mají H stopu ještě vylepšenou.

"Jde o takzvané šikmostopové řetězy. Ve srovnání s běžnou H stopou má jimi vybavené auto o 62 procent vyšší stoupavost, o 44 procent kratší brzdnou dráhu a o 21 procent lepší přilnavost,“ vysvětluje Pavel Dušek z firmy Řetězárna Česká Třebová.

Rozdíl mezi řetězy spočívá také v jejich montování. Všechny se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět.

U běžných modelů se však po nasazení a ujetí 30 až 50 metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout.

K dostání jsou však i modely, které se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou. Řidič se už o nic nestará. Jsou dražší.

"Na fabii nebo octavii se prodávají zhruba za tři a půl tisíce korun,“ říká Petrovický.

Důležité také je, abyste si koupili balení řetězů, které bude obsahovat dostatečně srozumitelný návod na nasazování v českém jazyce.

O řetězy je třeba se starat. Stačí je po použití opláchnout studenou vodou, aby se smyla sůl. Poté by se měly vytřít hadrem a nechat pořádně oschnout.

Je hloupost je hned dávat do plastové krabičky.

Když ji otevřete za rok, najdete v ní cosi rezavého, co sněhové řetězy bude připomínat jen vzdáleně.

Autor videa: pewag

Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí.

Řetěz zasuneme za kolo. Oba konce lanka potáhneme k sobě.

Oba konce lanka zvedneme nahoru na dezén a spojíme je.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené.

Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme a zaklesneme do drážky v průvlečné zarážce.

Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.


Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz