Zimní autoškola: jak nasadit řetězy

aktualizováno 
Nejlevnější řetězy vás mohou zradit. Pokud potřebujete sněhové řetězy, nekupujte ty nejlevnější za čtyři stovky ze supermarketu. Může se stát, že prasknou. Od 1 300 korun seženete kvalitní výrobky, u kterých máte jistotu, že vydrží.

V supermarketu není problém narazit na sněhové řetězy za 400 korun.

Stejně tak se dá koupit řetěz stejného rozměru za dva tisíce. V čem se liší?

"U levnějšího výrobku, který většinou pochází z Číny, je větší riziko, že buď praskne, nebo se povolí a poškodí podběh auta.

 Oprava pak vyjde i na několik tisíc korun. Samozřejmě se to nemusí stát u každého levného řetězu a hned při prvním použití," říká Radomil Petrovický z děčínské prodejny Autosport.

Ideální je proto poohlížet se v cenové hladině nad 1 300 korun.

"Jistotu kvality poskytují výrobky firem Weissenfels, Pewag KWB, RUD, König nebo Ottinger," radí Tomáš Vaněk ze společnosti Řetězárna.

Výhodou řetězů těchto značek je především to, že jsou vyrobeny z kvalitních materiálů. Navíc mají extrémně krátké články. Čím je hustota řetězové sítě větší, tím je větší i následný záběr kola.

Musíte znát rozměr kola
Když už se pro řetězy vypravíte, je potřeba znát přesný rozměr obuté pneumatiky.

Je dobré prodavači udat i typ vozu a informaci, kde s ním nejčastěji jezdíte.

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou.

"Je to tím, že autům se obecně zvětšují kola. To platí například pro značky Audi, BMW nebo Mercedes-Benz. Výrobci takových aut na to zákazníky upozorňují v manuálu,“ říká Radomil Petrovický.

Záleží i na stopě
Nejčastěji se dnes prodávají řetězy s H stopou. V nabídce jsou i s Y stopou, ale ty se hodí hlavně pro pracovní stroje. Například řetězy firmy Pewag mají H stopu ještě vylepšenou.

"Jde o takzvané šikmostopové řetězy. Ve srovnání s běžnou H stopou má jimi vybavené auto o 62 procent vyšší stoupavost, o 44 procent kratší brzdnou dráhu a o 21 procent lepší přilnavost,“ vysvětluje Pavel Dušek z firmy Řetězárna Česká Třebová.

Rozdíl mezi řetězy spočívá také v jejich montování. Všechny se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět.

U běžných modelů se však po nasazení a ujetí 30 až 50 metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout.

K dostání jsou však i modely, které se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou. Řidič se už o nic nestará. Jsou dražší.

"Na fabii nebo octavii se prodávají zhruba za tři a půl tisíce korun,“ říká Petrovický.

Důležité také je, abyste si koupili balení řetězů, které bude obsahovat dostatečně srozumitelný návod na nasazování v českém jazyce.

O řetězy je třeba se starat. Stačí je po použití opláchnout studenou vodou, aby se smyla sůl. Poté by se měly vytřít hadrem a nechat pořádně oschnout.

Je hloupost je hned dávat do plastové krabičky.

Když ji otevřete za rok, najdete v ní cosi rezavého, co sněhové řetězy bude připomínat jen vzdáleně.

Autor videa: pewag

Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí.

Řetěz zasuneme za kolo. Oba konce lanka potáhneme k sobě.

Oba konce lanka zvedneme nahoru na dezén a spojíme je.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené.

Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme a zaklesneme do drážky v průvlečné zarážce.

Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.


Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Najdete na iDNES.cz