VIDEO: Denní svícení je zrádné, auto není zezadu vidět

aktualizováno 
Zákon říká, že pokud panuje snížená viditelnost, musí mít řidič zapnutá obrysová a potkávací světla. Nestačí tedy jen denní svícení. Jenže i při sněžení či mlze potkáváme řidiče, kteří vzadu nejsou osvětlení vůbec. Aniž si to třeba uvědomují, mají zapnuté jen denní svícení.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

„V době od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště, v tunelu, zkrátka za všech situací snížené viditelnosti nestačí denní svícení. To je právě chyba, kterou řidiči často dělají,“ varuje pověřený vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.

Má-li řidič zapnutá obrysová a potkávací světla, je auto osvětlené jak vepředu, tak vzadu. Při denním svícení obvykle pouze vpředu. Potíž je v tom, že šoféři jsou často nepozorní a na řízení se nesoustředí. 

Řidiči zapomínají rozsvěcet hlavně večer ve městě. Denní světla svítí méně než klasická, ale rozhodně stále vcelku dobře, aby osvítila cestu. A protože řidič vidí, kam jede, často nezkoumá, zda je auto vzadu osvětlené. 

Světla pro denní svícení navíc často svítí dost silně na to, aby si řidič zvyklý na jiné hůře svítící auto neuvědomil, že je něco v nepořádku. Zvlášť v osvětlených městských ulicích je pak viditelnost dobrá, takže to, že auto v noci nedostatečně svítí, řidič často nevnímá.

Reportér iDNES.tv potkal na D1 auto, které jelo celou dobu jen s denním svícením. Pak si to najednou řidič uvědomil, rozsvítil obrysová a potkávací světla, a k tomu navíc i mlhovku. Stejně tak v Praze, když padla mlha, jelo na krátkém úseku několik aut bez zadního osvětlení.

Extrémní případ jsme pak potkali na dálnici D1 u Prahy. Řidič v noci svítil jen vepředu.

Systémem denního svícení musí být vybavena všechny vozy prodané v Evropské unii po 7. únoru 2011. Ten automaticky zapne přední světla ve chvíli, kdy nastartujete. Nově se objevuje také denní svícení v zadních světlech, povinné ovšem není. V koncových lampách ho mají zakomponované třeba Renaulty Talisman a Mégane.

„Nelze přesně časově definovat, od kdy do kdy musí mít řidič obrysová a potkávací světla. Ale je to tak, že snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu zřetelně nerozeznají jiná vozidla, chodce, zvířata a celkově předměty na komunikaci,“ informuje Neřold.

Fotogalerie

„V poslední době nám právě moderní technologie příliš nepomáhají. Na jedné straně je dobře, že všichni mají denní svícení automaticky zapnuté, tedy že to vlastně myslí za řidiče a samo se zapíná. Problém ale je, že řidič už to pak neřeší vůbec a právě v těch situacích, kdy je snížená viditelnost, nezapne potkávací světla. To znamená že pak vidíme auta v mlze nebo v podstatě za tmy, která jedou na denní svícení, protože řidič už to neřeší. Řidiči úplně zapomínají na to, že auta nesvítí dozadu v té situaci dostatečně, tím jsou velmi špatně viditelná a je to nebezpečné,“ dodává Tomáš Neřold.

Policie může za špatné svícení udělit pokutu dva tisíce korun na místě, ve správním řízení ještě o pět set korun víc.

Na mlhu denní světla nestačí

Když se zhorší světelné podmínky a je snížená viditelnost (nemusí to být jen mlha), je třeba „být viděn“, to znamená rozsvítit. Třeba s mlhou si systémy automatického rozsvícení světel neumí za dne poradit. Nespoléhejte se tedy na automatiku, a když vjíždíte do mlhy, zkontrolujte, jestli svítíte.

Dálková světla nechte v mlze zhasnutá, nepomůžete si, naopak spíš přihoršíte. „Dálkovky“ totiž způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe.

Předními mlhovkami v mlze svítit můžete, zadními musíte. Zadní světla do mlhy musí řidič užít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Blíže to specifikováno není. Odborníci radí zapnout zadní mlhovky, když špatně vidíte zadní koncová světla vepředu jedoucího auta.

Nikdy mlhovky nezapínejte předem, ani je nenechávejte svítit po vyjetí z mlhy nebo sněžení. Zadní světlo do mlhy má vyšší intenzitu svícení než zadní obrysová světla. Proto je bezpodmínečně nutné, aby řidiči dodržovali povinnost vypnutí mlhovek v případě, že nepříznivé povětrnostní podmínky pominou. Oslňují tím ostatní.

Když už opravdu není vidět na krok, není ostuda nasadit šnečí tempo. Ideální je orientovat se podle vodorovného značení, tedy bílých čar. V Česku však bývají často nezřetelné. Jsou-li viditelné, sledujte střední dělicí čáru, protože při jízdě těsně při pravém okraji silnice hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Najdete na iDNES.cz