VIDEO: Denní svícení je zrádné, auto není zezadu vidět

aktualizováno 
Zákon říká, že pokud panuje snížená viditelnost, musí mít řidič zapnutá obrysová a potkávací světla. Nestačí tedy jen denní svícení. Jenže i při sněžení či mlze potkáváme řidiče, kteří vzadu nejsou osvětlení vůbec. Aniž si to třeba uvědomují, mají zapnuté jen denní svícení.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

„V době od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště, v tunelu, zkrátka za všech situací snížené viditelnosti nestačí denní svícení. To je právě chyba, kterou řidiči často dělají,“ varuje pověřený vedoucí BESIPu Tomáš Neřold.

Má-li řidič zapnutá obrysová a potkávací světla, je auto osvětlené jak vepředu, tak vzadu. Při denním svícení obvykle pouze vpředu. Potíž je v tom, že šoféři jsou často nepozorní a na řízení se nesoustředí. 

Řidiči zapomínají rozsvěcet hlavně večer ve městě. Denní světla svítí méně než klasická, ale rozhodně stále vcelku dobře, aby osvítila cestu. A protože řidič vidí, kam jede, často nezkoumá, zda je auto vzadu osvětlené. 

Světla pro denní svícení navíc často svítí dost silně na to, aby si řidič zvyklý na jiné hůře svítící auto neuvědomil, že je něco v nepořádku. Zvlášť v osvětlených městských ulicích je pak viditelnost dobrá, takže to, že auto v noci nedostatečně svítí, řidič často nevnímá.

Reportér iDNES.tv potkal na D1 auto, které jelo celou dobu jen s denním svícením. Pak si to najednou řidič uvědomil, rozsvítil obrysová a potkávací světla, a k tomu navíc i mlhovku. Stejně tak v Praze, když padla mlha, jelo na krátkém úseku několik aut bez zadního osvětlení.

Extrémní případ jsme pak potkali na dálnici D1 u Prahy. Řidič v noci svítil jen vepředu.

Systémem denního svícení musí být vybavena všechny vozy prodané v Evropské unii po 7. únoru 2011. Ten automaticky zapne přední světla ve chvíli, kdy nastartujete. Nově se objevuje také denní svícení v zadních světlech, povinné ovšem není. V koncových lampách ho mají zakomponované třeba Renaulty Talisman a Mégane.

„Nelze přesně časově definovat, od kdy do kdy musí mít řidič obrysová a potkávací světla. Ale je to tak, že snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu zřetelně nerozeznají jiná vozidla, chodce, zvířata a celkově předměty na komunikaci,“ informuje Neřold.

Fotogalerie

„V poslední době nám právě moderní technologie příliš nepomáhají. Na jedné straně je dobře, že všichni mají denní svícení automaticky zapnuté, tedy že to vlastně myslí za řidiče a samo se zapíná. Problém ale je, že řidič už to pak neřeší vůbec a právě v těch situacích, kdy je snížená viditelnost, nezapne potkávací světla. To znamená že pak vidíme auta v mlze nebo v podstatě za tmy, která jedou na denní svícení, protože řidič už to neřeší. Řidiči úplně zapomínají na to, že auta nesvítí dozadu v té situaci dostatečně, tím jsou velmi špatně viditelná a je to nebezpečné,“ dodává Tomáš Neřold.

Policie může za špatné svícení udělit pokutu dva tisíce korun na místě, ve správním řízení ještě o pět set korun víc.

Na mlhu denní světla nestačí

Když se zhorší světelné podmínky a je snížená viditelnost (nemusí to být jen mlha), je třeba „být viděn“, to znamená rozsvítit. Třeba s mlhou si systémy automatického rozsvícení světel neumí za dne poradit. Nespoléhejte se tedy na automatiku, a když vjíždíte do mlhy, zkontrolujte, jestli svítíte.

Dálková světla nechte v mlze zhasnutá, nepomůžete si, naopak spíš přihoršíte. „Dálkovky“ totiž způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe.

Předními mlhovkami v mlze svítit můžete, zadními musíte. Zadní světla do mlhy musí řidič užít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Blíže to specifikováno není. Odborníci radí zapnout zadní mlhovky, když špatně vidíte zadní koncová světla vepředu jedoucího auta.

Nikdy mlhovky nezapínejte předem, ani je nenechávejte svítit po vyjetí z mlhy nebo sněžení. Zadní světlo do mlhy má vyšší intenzitu svícení než zadní obrysová světla. Proto je bezpodmínečně nutné, aby řidiči dodržovali povinnost vypnutí mlhovek v případě, že nepříznivé povětrnostní podmínky pominou. Oslňují tím ostatní.

Když už opravdu není vidět na krok, není ostuda nasadit šnečí tempo. Ideální je orientovat se podle vodorovného značení, tedy bílých čar. V Česku však bývají často nezřetelné. Jsou-li viditelné, sledujte střední dělicí čáru, protože při jízdě těsně při pravém okraji silnice hrozí nebezpečí, že tam bude chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka.

Autoři: ,

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
15. 1. (San Juan - Pisco )
16. 1. (Pisco)
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Česko jde do Bruselu na kobereček kvůli ovzduší. Evropa bojuje s prachem

Smogová situace v Plzni.

Zítra, 11. ledna, jedou do Bruselu zástupci českého ministerstva životního prostředí. Musí tam prezentovat, jak se...

Další z rubriky

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

Ghosna ve vazbě zastrašují a trápí zimou a hladem, tvrdí jeho manželka

Carlos Ghosn

Manželka bývalého předsedy správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlose Ghosna si v dopise adresovaném...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Najdete na iDNES.cz