Firma ZF ukázala auto s „vykloubenými“ koly. Parkování bude hračka

aktualizováno 
Společnost ZF, jeden z velkých dodavatelů řešení pro autoprůmysl, ukázala světu vlastní koncept městského vozu. Je šetrný k životnímu prostředí a zaujme především nezvyklou konstrukcí přední nápravy. Kola se umí vytočit až o rekordních 75 stupňů, takže se auto snadno zapasuje do každé mezery.

ZF Advanced Urban Vehicle | foto: ZF

Koncept, který si koncern ZF vyvinul zcela sám, představuje řadu technických řešení pro městská vozidla blízké budoucnosti. Přední kola, která se umí na povel doslova vykloubit, aby tak vůz docílil co nejmenšího průměru otáčení, jsou jen jedním z nich. Ale určitě budí největší pozornost, a to nejen proto, že jsou ze všech řešení nejvíce vidět.

Koncept Advanced Urban Vehicle (AUV) se díky konstrukci přední nápravy pyšní průměrem otáčení pouhých sedm metrů, což je mimochodem ještě o metr méně, než jaký je požadavek na slavné londýnské taxíky. Jistě, koncept od ZF je menším vozem, ale ani ostatní malá městská auta často takový průměr otáčení nenabízejí. Aktuální generace Smart ForTwo je na tom z hlediska průměru skoro stejně jako AUV, a to jde o výrazně menší auto – otočí se na 6,95 metrech. A například koncept městské krabičky DaihatsuAi se v roce 2003 chlubil průměrem otáčení 6,8 metru. Ale i to je menší auto než studie od ZF.

Fotogalerie

S AUV se tak velmi snadno manévruje, řešení pomůže při pohybu ve stísněných místech a samozřejmě také při parkování. Autu přitom nepomáhá jen veliký úhel natočení předních kol, ale při manévrování spolupracuje i zadní elektromotory poháněná náprava. ZF nazývá její konstrukci jako Electric Twist Beam a jde v podstatě o klasickou nápravu s vlečnými rameny a torzní tyčí. Rozdíl je tu v tom, že blízko u náboje kola je tu vždy umístěn elektromotor, který se tak stává v podstatě součástí soustavy zavěšení a odpružení.

Každé zadní kolo má svůj elektromotor, jejich výkon je 40 kW a točivý moment až mohutných 1 400 Nm. Bleskové starty z křižovatek jsou tak zaručeny, koncept umí uhánět až 150 km/h. Při manévrování pomáhají elektromotory rozdílným chodem. Teoreticky se tak může stát, že při kolech zatočených vlevo bude síla přenášena pouze na pravé zadní kolo, čímž se oblouk ještě trochu „utáhne“. Právě díky kombinaci těchto dvou řešení auto zajede i do toho nejtěsnějšího parkovacího místa.

Parkovat navíc umí koncept zcela automaticky, bez řidiče. Ten si může vystoupit a parkovací manévr dokončit třeba na smartphonu nebo přes chytré hodinky. Auto si díky sadě senzorů při pomalé jízdě samo najde vhodnou mezeru a pak do ní zajede.

Kromě této techniky usnadňující proplétání městskými uličkami toho umí elektromobil AUV ještě více. Jeho navigační systém se nespoléhá jen na data z map a GPS, ale také na získané zkušenosti. Auto si jednoduše ukládá do cloudu projeté trasy a při opakované cestě řidiči navrhuje ideální tempo tak, aby jel co nejplynuleji, nejbezpečněji a nejúsporněji. Instrukce například k uvolnění pedálu akcelerátoru mu auto uděluje přes maličký OLED displej v horní části věnce volantu. Volant je navíc vybaven detekcí rukou řidiče, a auto tak může přizpůsobit chování asistenčních systémů situaci. V případě nepozornosti, kdy se řidič řízení nevěnuje, například zpomalí vůz dříve, než když se člověk za volantem věnuje tomu, čemu má.

ZF pochopitelně nehodlá svou studii vyrábět. Firma však zcela jistě bude komponenty na ní použité nabízet svým zákazníkům. Je tedy možné, že se s popisovanými řešeními setkáme v blízké budoucnosti u některých sériových vozů. Nemusí přitom nutně jít o elektromobily.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Kia Soul v Evropě už jen jako elektromobil. Do Česka zatím nespěchá

Kia e-Soul

VIDEO Kia Soul je nezaměnitelný originál. Charakteristickými tvary auta z komiksu zaujal publikum hlavně...

Stát začne vydávat speciální SPZ pro ekologická auta

Tesla, model X

Majitelé elektroaut a aut na hybridní nebo vodíkový pohon mohou od prvního dubna požádat o novou...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

Další z rubriky

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

Najdete na iDNES.cz