„Řada 6 se stane novou vlajkovou lodí Zetoru a nastavuje nový směr vývoje a montáže našich budoucích produktů. Svým výkonovým rozsahem od 131 do 171 HP nahradí Řada 6 stávající modely Forterra a Crystal,“ uvádí Róbert Harman, výkonný ředitel Zetoru. „Nový model vyniká robustností a pokročilými technologiemi. Je navržen tak, aby splňoval nejnáročnější požadavky moderních zemědělců a stal se jejich spolehlivým pomocníkem při každodenní práci na poli i v dopravě.“
Označením Řada 6 se Zetor vrací ke svým kořenům, kdy traktory byly škatulkovány do číselných řad. „Chronologicky řazené číselné série modelů spojené s výkonem motoru zajistí přehledný systém kategorizace, který farmářům usnadní rozpoznání nejvhodnějšího stroje pro jejich potřeby,“ uvádí firma.
Traktory Řady 6 budou vybaveny čtyřválcovými motory Deutz 4.1 s maximálním výkonem 171 koní (při 1 900 ot./min). Zdvihový objem činí 4,1 litru, kvůli požadavkům na čistotu emisí (norma Stage V) je motor osazen systémy SCR, DPF a externí recirkulací spalin. Dieselové motory jsou osazeny přímým vstřikováním paliva (common-Rail), jedním turbodmychadlem a dvěma pamětmi otáček.
Převodovka od renomovaného dodavatele ZF umožňuje řazení pod zatížením. K základním pěti stupňům vpřed a třem vzad přidává šestistupňový násobič pro pohyb vpřed a třístupňový násobič pro couvání. „Se započtením plazivých rychlostí bude celkem k dispozici 54 převodových stupňů vpřed a 27 vzad, přičemž maximální rychlost traktoru dosáhne 40 km/h. Řazení hlavních převodových stupňů probíhá manuálně přes řadicí páku, zatímco násobič a reverzace jsou ovládány elektrohydraulicky. Robustnější konstrukce převodovky navíc umožní zvýšit zatížení zadní nápravy na 8,5 tuny a celková hmotnost traktoru bude 11,5 tuny,“ uvádí Zetor.
K dispozici bude také systém Smart Braking, který umožní ovládat rozjezd a zastavení traktoru pouhým sešlápnutím brzdového pedálu. Podle výrobce je tento systém obzvlášť efektivní při práci s čelním nakladačem.
Řada 6 nabídne výkonný hydraulický systém s axiálním pístovým čerpadlem o průtoku 120 l/min. Zadní tříbodový závěs bude mít nosnost až 7,2 tuny a přední zvládne 3,5 tuny. Traktor bude standardně vybaven čtyřmi mechanicky ovládanými zadními hydraulickými okruhy a v případě potřeby dvěma předními přídavnými okruhy. Novinkou je vývodový hřídel s volitelnými otáčkami, jehož elektrohydraulická spojka umožní nastavení podle aktuálního zatížení.
„Kabina stroje přinese řadu inovací. O její odpružení se postarají kapalinové tlumiče a vinuté pružiny. Připočteme-li k tomu odpruženou přední nápravu stroje, může se obsluha těšit na maximální pohodlí, které navíc umocní klimatizace, rádio, výklopná zadní boční okénka pro větrání a další prvky,“ popisuje Zetor. „Sloupek řízení je nastavitelný ve dvou směrech, k dispozici je nová loketní opěrka s ergonomicky uspořádanými ovládacími prvky a velký dotykový monitor, který slouží pro nastavení traktoru a ovládání funkcí. Přetlakové provedení kabiny minimalizuje průnik prachu a aerosolů, což umožňuje využití traktoru i při práci s postřikovačem.“
Testování u farmářů
Zetor uvádí, že zbrusu nový model byl navržen tak, aby obstál v extrémních klimatických podmínkách. Řada 6 prošla v roce 2024 intenzivním testováním přímo v zápřahu zemědělských závodů. Několik prototypů odpracovalo v různých podmínkách v České republice a Německu víc než 1 000 motohodin. V Česku prototyp traktor odpracoval za rok přes 800 motohodin při různých činnostech, od dopravy při žních a silážích, přes orbu, diskování, podrývání a další úpravu půdy, ale také v různých klimatických podmínkách, v mrazech i letních parnech.
„Je to velký skok dopředu. Je to moderní stroj, který zvládá i ty nejnáročnější práce, ať už jde o diskování, podrývání nebo převoz úrody. Spotřeba paliva je nízká – například při mělké podmítce jsme dosáhli jen 7,5 l/ha, což je vynikající výsledek,“ popsal Tomáš Srnec, jeden z testovacích farmářů v České republice.
Rajhradská farma rodiny Srncových s tradicí, která sahá až do devatenáctého století, se na zetory spoléhá od svých novodobých začátků v devadesátých letech.
„Na zetorech jsme si vždy dokázali sami opravit vše, co bylo třeba. A když už byl třeba odborný servis, tak byl cenově přijatelný, což je velký rozdíl oproti konkurenci,“ vysvětluje farmář.
„Je to moderní stroj s řadou automatických režimů, do kterých člověk nemusí zasahovat, traktor se sám nastaví na konkrétní práci nebo pro konkrétní podmínky terénu. Za mě Řada 6 srovnala krok s prémiovou konkurencí,“ myslí si. „Ovládání je promyšlené, vše je po ruce. Velký monitor je přehledný, což ocenil i můj 70letý otec,“ říká Srnec. „Chladiče a mazací body jsou snadno přístupné, a regenerace DPF probíhá zcela automaticky. Pohodlí je na úplně jiné úrovni, odpružení kabiny i nápravy je perfektní,“ dodává.
Tomáš Srnec se svým otcem hospodaří na 130 hektarech půdy v ekologickém režimu. Na farmě chovají 100 kusů masného skotu plemene Charolaisa a pěstují plodiny jako pšenici, kukuřici, slunečnici či krmný ječmen.
Prodej Zetoru Řady 6 se rozbíhá, firma se novým strojem pochlubila v Polsku a Maďarsku, česká premiéra je naplánována na následující týdny. Sériová výroba má odstartovat v létě letošního roku v domovském závodě v Brně
Róbert Harman doplňuje, že aktuálně probíhají práce a testy na další novince, Řadě 5, která výkonem odpovídá stávající modelové řadě Proxima. „V rámci dlouhodobých produktových plánů uvedeme na trh i traktory odpovídající řadě Major a také zcela nový model s výkonem nad 200 koní,“ popisuje produktové plány na nejbližší roky ředitel firmy. Aktuálně Zetor nabízí škálu strojů s výkonem od 15 do 170 koní.
Zbrojovka byla založena v roce 1918 pod názvem Československé závody na výrobu zbraní. V roce 1945 tam spatřila světlo světa známá značka traktorů Zetor. V dobách největšího rozmachu jich brněnská továrna vyráběla kolem 30 tisíc ročně, z toho 95 procent šlo na vývoz, velká část z toho do západní Evropy. Zetor se vyráběl i na Slovensku, licenčně například i v Africe a Indii. Dnes už takové produkce jako dřív společnost nedosahuje. Dnes v Brně probíhá konečná montáž traktorů z dovezených dílů, výrobu vlastních komponent firma ukončila. Do podzimu 2024 v Brně probíhala výroba a vlastní vývoj převodovek a motorů pro traktory. Firma se dnes soustředí na obnovu modelových řad a výrobu v Indii, kde spolupracuje s partnerskou společností VST.

-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa 1+1 na nápoje Coffizz.
-
-20 %Získat slevuDodatečný bonus při platbě kartou Visa.
-
-30 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 20 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-33 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevu
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 15 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa na prodejně sleva +3 %.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 10 % na další nákup.
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa sleva 15 % na další nákup.