Zetor má nový traktor s 54 rychlostmi. Vyrábět se bude od léta v Brně

Slavná česká značka Zetor bude od léta vyrábět v Brně zcela nový traktor. Stroj s označením Řada 6 už několik měsíců znají odborníci a prochází testováním přímo u zemědělců. Oficiální česká premiéra ovšem ještě neproběhla. Šestkou startuje modernizace celé modelové řady značky.

„Řada 6 se stane novou vlajkovou lodí Zetoru a nastavuje nový směr vývoje a montáže našich budoucích produktů. Svým výkonovým rozsahem od 131 do 171 HP nahradí Řada 6 stávající modely Forterra a Crystal,“ uvádí Róbert Harman, výkonný ředitel Zetoru. „Nový model vyniká robustností a pokročilými technologiemi. Je navržen tak, aby splňoval nejnáročnější požadavky moderních zemědělců a stal se jejich spolehlivým pomocníkem při každodenní práci na poli i v dopravě.“

Zetor řady 6

Označením Řada 6 se Zetor vrací ke svým kořenům, kdy traktory byly škatulkovány do číselných řad. „Chronologicky řazené číselné série modelů spojené s výkonem motoru zajistí přehledný systém kategorizace, který farmářům usnadní rozpoznání nejvhodnějšího stroje pro jejich potřeby,“ uvádí firma.

Traktory Řady 6 budou vybaveny čtyřválcovými motory Deutz 4.1 s maximálním výkonem 171 koní (při 1 900 ot./min). Zdvihový objem činí 4,1 litru, kvůli požadavkům na čistotu emisí (norma Stage V) je motor osazen systémy SCR, DPF a externí recirkulací spalin. Dieselové motory jsou osazeny přímým vstřikováním paliva (common-Rail), jedním turbodmychadlem a dvěma pamětmi otáček.

Převodovka od renomovaného dodavatele ZF umožňuje řazení pod zatížením. K základním pěti stupňům vpřed a třem vzad přidává šestistupňový násobič pro pohyb vpřed a třístupňový násobič pro couvání. „Se započtením plazivých rychlostí bude celkem k dispozici 54 převodových stupňů vpřed a 27 vzad, přičemž maximální rychlost traktoru dosáhne 40 km/h. Řazení hlavních převodových stupňů probíhá manuálně přes řadicí páku, zatímco násobič a reverzace jsou ovládány elektrohydraulicky. Robustnější konstrukce převodovky navíc umožní zvýšit zatížení zadní nápravy na 8,5 tuny a celková hmotnost traktoru bude 11,5 tuny,“ uvádí Zetor.

K dispozici bude také systém Smart Braking, který umožní ovládat rozjezd a zastavení traktoru pouhým sešlápnutím brzdového pedálu. Podle výrobce je tento systém obzvlášť efektivní při práci s čelním nakladačem.

Řada 6 nabídne výkonný hydraulický systém s axiálním pístovým čerpadlem o průtoku 120 l/min. Zadní tříbodový závěs bude mít nosnost až 7,2 tuny a přední zvládne 3,5 tuny. Traktor bude standardně vybaven čtyřmi mechanicky ovládanými zadními hydraulickými okruhy a v případě potřeby dvěma předními přídavnými okruhy. Novinkou je vývodový hřídel s volitelnými otáčkami, jehož elektrohydraulická spojka umožní nastavení podle aktuálního zatížení.

„Kabina stroje přinese řadu inovací. O její odpružení se postarají kapalinové tlumiče a vinuté pružiny. Připočteme-li k tomu odpruženou přední nápravu stroje, může se obsluha těšit na maximální pohodlí, které navíc umocní klimatizace, rádio, výklopná zadní boční okénka pro větrání a další prvky,“ popisuje Zetor. „Sloupek řízení je nastavitelný ve dvou směrech, k dispozici je nová loketní opěrka s ergonomicky uspořádanými ovládacími prvky a velký dotykový monitor, který slouží pro nastavení traktoru a ovládání funkcí. Přetlakové provedení kabiny minimalizuje průnik prachu a aerosolů, což umožňuje využití traktoru i při práci s postřikovačem.“

Testování u farmářů

Zetor uvádí, že zbrusu nový model byl navržen tak, aby obstál v extrémních klimatických podmínkách. Řada 6 prošla v roce 2024 intenzivním testováním přímo v zápřahu zemědělských závodů. Několik prototypů odpracovalo v různých podmínkách v České republice a Německu víc než 1 000 motohodin. V Česku prototyp traktor odpracoval za rok přes 800 motohodin při různých činnostech, od dopravy při žních a silážích, přes orbu, diskování, podrývání a další úpravu půdy, ale také v různých klimatických podmínkách, v mrazech i letních parnech.

„Je to velký skok dopředu. Je to moderní stroj, který zvládá i ty nejnáročnější práce, ať už jde o diskování, podrývání nebo převoz úrody. Spotřeba paliva je nízká – například při mělké podmítce jsme dosáhli jen 7,5 l/ha, což je vynikající výsledek,“ popsal Tomáš Srnec, jeden z testovacích farmářů v České republice.

Rajhradská farma rodiny Srncových s tradicí, která sahá až do devatenáctého století, se na zetory spoléhá od svých novodobých začátků v devadesátých letech.

„Na zetorech jsme si vždy dokázali sami opravit vše, co bylo třeba. A když už byl třeba odborný servis, tak byl cenově přijatelný, což je velký rozdíl oproti konkurenci,“ vysvětluje farmář.

„Je to moderní stroj s řadou automatických režimů, do kterých člověk nemusí zasahovat, traktor se sám nastaví na konkrétní práci nebo pro konkrétní podmínky terénu. Za mě Řada 6 srovnala krok s prémiovou konkurencí,“ myslí si. „Ovládání je promyšlené, vše je po ruce. Velký monitor je přehledný, což ocenil i můj 70letý otec,“ říká Srnec. „Chladiče a mazací body jsou snadno přístupné, a regenerace DPF probíhá zcela automaticky. Pohodlí je na úplně jiné úrovni, odpružení kabiny i nápravy je perfektní,“ dodává.

Tomáš Srnec se svým otcem hospodaří na 130 hektarech půdy v ekologickém režimu. Na farmě chovají 100 kusů masného skotu plemene Charolaisa a pěstují plodiny jako pšenici, kukuřici, slunečnici či krmný ječmen.

Prodej Zetoru Řady 6 se rozbíhá, firma se novým strojem pochlubila v Polsku a Maďarsku, česká premiéra je naplánována na následující týdny. Sériová výroba má odstartovat v létě letošního roku v domovském závodě v Brně

Róbert Harman doplňuje, že aktuálně probíhají práce a testy na další novince, Řadě 5, která výkonem odpovídá stávající modelové řadě Proxima. „V rámci dlouhodobých produktových plánů uvedeme na trh i traktory odpovídající řadě Major a také zcela nový model s výkonem nad 200 koní,“ popisuje produktové plány na nejbližší roky ředitel firmy. Aktuálně Zetor nabízí škálu strojů s výkonem od 15 do 170 koní.

Zbrojovka byla založena v roce 1918 pod názvem Československé závody na výrobu zbraní. V roce 1945 tam spatřila světlo světa známá značka traktorů Zetor. V dobách největšího rozmachu jich brněnská továrna vyráběla kolem 30 tisíc ročně, z toho 95 procent šlo na vývoz, velká část z toho do západní Evropy. Zetor se vyráběl i na Slovensku, licenčně například i v Africe a Indii. Dnes už takové produkce jako dřív společnost nedosahuje. Dnes v Brně probíhá konečná montáž traktorů z dovezených dílů, výrobu vlastních komponent firma ukončila. Do podzimu 2024 v Brně probíhala výroba a vlastní vývoj převodovek a motorů pro traktory. Firma se dnes soustředí na obnovu modelových řad a výrobu v Indii, kde spolupracuje s partnerskou společností VST.

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

13. května 2025

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

12. května 2025

Lada Iskra SW je kombi na ruský způsob. Má menší kufr než výchozí sedan

Ruský automobilový trh připomíná jízdu na horské dráze. Jeho králem je stále značka Lada, která po dlouhých odkladech konečně začala vyrábět sedan a kombi Iskra. A má prý prvky dosud u této značky...

12. května 2025

Spaghetti western: Jeep vyrobí Compass v Itálii, prozkoumali jsme ho

Exkluzivně

Jeep v Evropě odhalil třetí generaci svého středního SUV Compass. Je prostornější a lépe vybavená, a i když prim hrají elektromotory, určité verze stále tankují benzín. Exkluzivní premiéry jsme se...

12. května 2025

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

11. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.