Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvOficiální česká premiéra ovšem ještě neproběhla. Šestkou startuje modernizace celé modelové řady značky.
„Řada 6 se stane novou vlajkovou lodí Zetoru a nastavuje nový směr vývoje a montáže našich budoucích produktů. Svým výkonovým rozsahem od 131 do 171 koní nahradí Řada 6 stávající modely Forterra a Crystal,“ uvádí Róbert Harman, výkonný ředitel Zetoru.
„Je to jak auto, na tom vůbec nic není,“ komentuje ovládání nového zetoru Michal Novotný. A pak začne popisovat speciality: 54 rychlostí vpřed, rozjezdy beze spojky, jen pokynem tlačítka, a další extra discipliny, které dnes umí moderní traktory. „Na poli umí jet plazivou rychlostí, třeba jen čtyři sta metrů za hodinu. Má i tempomat,“ popisuje.
Novotný potvrzuje, že dnes je nejnáročnější disciplinou vývoje naučit spolu komunikovat všechny komponenty od různých výrobců. Stejně jako v automobilkách dnes hrají ve vývoji Zetoru významnou roli „ajťáci“, kteří vyvíjejí, ladí a párují softwary řídicích jednotek komponent tak, aby traktor uměl všechno a bezchybně. Aktuálně ještě kupříkladu ladí odezvu plynoveho pedálu, který je moc citlivý, takže na něm traktorista pohupující se na odpružené sedačce „pumpuje“ nohou, a jízda by tak byla „neladná“. Michal Novotný ukazuje, že traktoristé na poli stejně radši použijí ruční plyn.
Na první pohled připomíná kabina trakoru kokpit raketoplánu. Michal Novotný ale zdůrazňuje, že to množství funkcí, ovladačů, pák a hejblátek je tu pro komfort řidiče. Spoustu věcí automatizuje, třeba pro otáčení na souvrati naučíte traktor sled úkonů a stroj je pak už umí opakovat sám. Technik, který u Zetoru působí dekády, zdůrazňuje, že komfort obsluhy a dobrá ergonomie je dnes u strojů, v nichž obsluha tráví celý den, naprosto stěžejní.