Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první cestu autem podnikla Bertha Benzová. Statistiky o nehodách mluví ve prospěch žen, přesto vůči nim panují předsudky. Co vzkazují řidičky řidičům, zjišťoval magazín ONA DNES.

Ženy řídí dobře, jen jinak než muži. Na snímku pražská taxikářka. Ilustrační foto | foto: Yan Renelt, MAFRA

MARKÉTA FIALOVÁ moderátorka televize Nova

Ženy neřídí hůř, ale jinak než muži: Je to stejné jako s vařením. Kdo tvrdí, že ženy vaří „od přírody líp“, ať to řekne do očí armádě nejlepších šéfkuchařů planety. To, že je jejich elita minoritní, na faktu nic nemění. Oproti tomu ženy s volantem v ruce adorovány nejsou. Kromě Elišky Junkové neznám v našich zeměpisných šířkách žádnou řidičku, kterou by její umění proslavilo.

Upřímně... nemyslím si, že bychom o to nějak zvlášť stály, sbírat frčky obdivu za běžné provozní činnosti života je pro většinu ženského pokolení pošetilost. Navíc je nad slunce jasné, že ženy neřídí hůř než muži, ale jinak než muži! Jsou ohleduplnější a dopravní předpisy berou minimálně stejně vážně jako lékařské. Se svým bodovým kontem zacházejí rozvážněji a jimi obhospodařované vozy obvykle uvnitř nepřipomínají vozy popelářské. I když mají k dispozici stejně kulatý volant, stejně vykloktanou převodovku nebo stejně sjeté brzdové destičky, umí být jejich jízda navíc velmi osobitá.

Markéta Fialová

Mám kamarádku, která je v autě nejgentlemanštější ze všech gentlemanů. Navzdory obecně platným dopravním předpisům na každé křižovatce se všemi vozy ve své blízkosti bohatou nonverbální komunikací řeší, kdo dá komu přednost. Přesněji, ona dává velkoryse přednost všem, takže stačí si ji jen pamatovat. Doporučuji... žluté Punto na zadku s výraznou celulitidou. Jiná má známá zvládá cestou do práce kompletní make-up. Nic není problém, dokonce ani řasenka nebo linky, které vyžadují pevnou ruku. V držáku na mobil mívá upevněné zvětšovací zrcátko a podle barvy rtěnky poznáte dopravní stupeň, kterým se ráno prodírala. Sytě rudou používá jen ve čtyřce a to pak není radno plést se jí do cesty. Oranžový Yaris.

A do třetice moje milovaná máma. Nazvala bych ji intuitivní řidičkou. Za volant si poprvé sedla až ve zralém věku a k autu přistupuje s přirozeností sobě vlastní. Rychlosti řadí pocitově... do kopce zvolní a dolů frčí jak namydlený blesk, vybrané zatáčky střihá jak Fittipaldi. Taky jí tak doma někdy říkáme. Naštěstí jezdí jen naučené trasy a má respekt před většími a silnějšími. Hnědý Peugeut 106.

Nákupy Ona DNES

už 16. října

Herečka Jana Stryková vnímá módu jako umění. Stala se tváří podzimních Nákupů...

V pondělí 16. října najdete v MF DNES knížku se 154 slevovými kupony na módu, doplňky i kosmetiku. Více informací na stránce Nákupů.

Mě učil řídit táta. Sám vyrostl v dědově autodílně, tuším, že řadicí pákou lomcoval dřív než chodil. Já mu zase jako malá seděla v autě na klíně a drandila po louce. 

S volantem bez posilovače jsem se solidně naučila zvládat rallye od kopretiny k jeteli. Asi dvacet let poté mi přišla nabídka jezdit závody na okruhu. Sice jen Fiesta Cup, ale i tak to byla jízda... jakože doslova! Táta mi fandil a zvládnul klidnit i mámu. 

Dodnes mu za to blahořečím. Vsadila bych sadu nových zimních na to, že kdyby bylo takových otců víc, bylo by na silnicích i víc sebevědomých řidiček. Tak jako umí máma, co nevyhání syna od sporáku, vychovat kulinárního mága, umí podpora mužského elementu v ženské probudit vášeň pilota formule 1. Chce to jen respekt.

BEATA RAJSKÁ módní návrhářka

Jezdím téměř jako vy, pánové: Tak nevím, jestli tento elaborát bude patřit manželovi, který komentuje mé garážové škrábance na mém autě, nebo klukovi, který minulý měsíc „zabrzdil“ na mém nárazníku na Malé Straně (stála jsem na červené a on řešil problém v telefonu), nebo pánům, kteří po ránu vytrubují na magistrále. Myslím si, že řízení je věcí zkušeností, tolerance, pohody a momentálního stavu mysli, samozřejmě především praxe. Vím, že já sama řídím, jak žiji: „Rychle a zběsile!“ Na pochvalu to není, ale Praha a D1 mě něco nacvičily. Je pravda, že mám skvělé auto, na které se přece jen můžu spolehnout (navigace mého Touarega nemá chybu).

Beata Rajská

Nemám ráda řidiče-pány, kteří si autem a volantem „něco dokazují“. (Panebože, to bude komentářů, ale vždyť víme, že to tak je!) Stejně tak špatně nesu sváteční řidiče, kteří vytáhnou auto z garáže na Velikonoce a zazimují ho po Dušičkách (dělá to i můj tatínek). Zatímco ty pány z první skupiny potkávám v Praze a na dálnicích, u nás na venkově potkávám ty druhé. Z koho já jsem nejvíc vyděšená, jsou pánové z kamionů, kterým bliká na dálnici za sklem obrazovka a oni plují do stran vozovky. Mám z nich hrůzu.

No ale abych trochu okomentovala sebe - ano, jezdím rychle, ale jen když se na to cítím - to znamená, že za „občasného šera“ a za tmy se plazím. Na dálnici jedu vedle kamionu v zúžení, ale to mě naučila Praha. Pokud mám pocit, že se tam „nenacpu“, nebo jsem unavená - klidně se zařadím do pravého pruhu. V pátek, když všichni jedou po D1 v předjížděcím pruhu, se rozčiluji, že pravý pruh je prázdný a všichni předjíždějí. A když je někdo z pánů na mě arogantní - klidně si řeknu „že ho má ma....!“ No prostě, až na ty garážové oděrky (které pánové určitě nedělají), předjíždět, řadit se, dělat myšky, být tolerantní či nadávat mě určitě naučili pánové. A tak já vám, pánové, vlastně děkuji, že jezdím téměř jako vy.

P.S.: A dokonce mě naučili číst i v mapách!

GALINA MIKLÍNOVÁ ilustrátorka

Blběna za volantem z minulého století: Jak to jedeš, ty blběno? Takhle za mého dětství tituloval nejmenovaný strýc všechny ženy za volantem. Mimo auto s ním bývala i legrace, ovšem slovo gender by tenkrát možná považoval za neslušné a nadávat řidičkám se tak nějak nosilo. Ale to bylo v minulém století.

Galina Miklínová.

Milí kolegové za volantem, vím, že jste si na nás ženy, cituji, „už zvykli“, takže narážek ubylo, ale respekt pořád nikde. Prostě na vás vidím, že byste jeli tak nějak lépe: „Už tam měla být spojka“, „teď si přeřaď“, „“nalep se víc za něj“, „už jsi ho měla předjet“ atd... Nevím, kde se to ve vás bere, běžně takoví puntičkáři nebýváte. Je s vámi zábava, dokud se neposadíme za volant. To najednou ztuhnete a veškeré vaše kouzlo je pryč. A pohoda z cesty taky. A přitom my tak rády jezdíme, nemyslete si.

Neznám žádnou ženu, která by svému muži řekla, že špatně zaparkoval. Většinou od auta táhne nákup a děti, hlavou jí táhne dlouhatánský seznam všeho, co musí ještě udělat, a nemám na mysli večeři a úkoly s dětmi, to je samozřejmost. Prostě a jednoduše nemá čas řešit, že auto mělo stát o deset centimetrů vepředu či vzadu, když je to vážně jedno. Ve svém životě jsem zažila jen jednoho muže, se kterým jezdím ráda, a to je básník Pavel Šrut. Projeli jsme autem pár zemí a vždycky si to pochvaloval, uměl si tu jízdu užít a přenesl na mě takový klid, že bych ho za to klidně odvezla až na konec světa. Jsem mu za to vděčná, protože, a to mějte prosím na mysli, jela jsem a jezdím tak, jak nejlépe umím! A tak to děláme všechny, stejně jako vy.

LUCIE VÝBORNÁ moderátorka Českého rozhlasu

Marie Antoinetta na popravišti: Měla jsem neuvěřitelně zábavný týden. V pondělí jsme se v Legerově ulici střetli auty s neznámým pánem. Výhled mi zaclonila ohrada s výkopem, ale to není omluva. „To jsem ale blbá, viďte,“ povídám mu, neboť byl vyloženě nastartovaný na monolog o ženách za volantem. Cudně sklopil oči k zemi a proměnil se v docela milé stvoření.

Lucie Výborná

S pošramoceným blatníkem bych konec týdne dojezdila, ale auto už dva dny poté jako by odmítalo přeřazovat z trojky na čtyřku.

„To je blbý, odešlo vám turbo...“ povídá automechanik. „Je to skoro nový, co jste s tím proboha dělala?“
"Jezdila, ty debile,“ chtělo se mi říct, ale pokrčila jsem rameny.
“To bude drahý,“ povídá ten chlap. „Ale půjčím vám náhradní auto, jestli chcete.“ Chtěla jsem.

Následujícího dne, tedy v pátek, jsem apokalyptický moto-hattrick završila.V obci Pihelse mi povedlo zacouvat a narazit pravé přední dveře na dřevěnou lavičku. Člověk by neřekl, jakou taková ručně vyrobená lavička dokáže ve dveřích udělat díru. Mechanik na to jen nevěřícně zíral. Když jsem mu to ukazovala, připadala jsem si jak Marie Antoinetta na popravišti. Ta prý šlápla katovi na nohu a s úsměvem mu povídala: „Promiňte, pane, neudělala jsem to schválně...“

Maníka po té větě málem trefilo a vypadal, jako že má všechny nadávky o slepicích v autě za jazyku. Zbrunátněl a vážně to skoro vypadalo na infarkt. Jako satisfakci jsem si představovala, jak ho „rychlá“ přiveze k doktorovi a ten mu řekne: “Odešlo vám turbo, milej pane. Je to skoro nový, co jste s tím proboha dělal?“ A to je vzkaz ode mě mužům za volantem: „Na ženy buďte vždy laskaví. Není dobré, když vám odejde turbo.“

RENATA FÍKOVÁ advokátka

Potlesk za parkování vždycky potěší: Ke mně, jako řidičce, se pánové za volanty chovají naprosto příkladně a galantně. Troubí na mě na křižovatkách, aby mi dali najevo své sympatie. Blikají na mě na dálnicích, aby mě pochválili za bezpečnou jízdu.

Renata Fíková

Někteří z nich dokonce riskují životy a předjíždí mě zprava, aby mě potěšili siláckými nápisy na zadcích svých žihadel. Když jsem před pár týdny po dvaceti minutách konečně zaparkovala na miniaturním parkovacím místě před Globusem a notně zpocená za dětského řevu vystoupila z auta, trojice postávajících mužů mi dokonce spontánně zatleskala. To potěší.

Děkuji také touto cestou řidiči dodávky Milanovi, který mi tuhle pomáhal na benzínce najít a posléze otevřít nádrž, i mladému policistovi, který mi laskavě, a nakonec i zcela zdarma, objasnil některé zajímavosti v dopravním značení. Pánové, mám na vás jen jedinou prosbu. Neukazujte na mě ta gesta, když mě předjíždíte. Vím, že to myslíte hezky, ale já vám vůbec nerozumím. Řekneme si to někdy osobně, dobře?

MARCELA AUGUSTOVÁ moderátorka ČT

Stereotypy naštěstí mizí: Představa, že ženy řídí hůř než muži, podle mě zvolna mizí. Jestli v ní někdo setrvává, je to jeho problém. Dřív se taky říkalo, že muž nemá co dělat v kuchyni, a kolik se jich dneska pyšní kulinářskými kvalitami.

Marcela Augustová

 Ročně ujedu kolem 70 tisíc kilometrů a vídám šoférky autobusů, které se na cestující hezky usmívají, řidičky kamionů, vlající culíky na silných motorkách. Já řidiče rozděluji na ohleduplné a sebestředné, svižné a zpomalené, předvídatelné a nevyzpytatelné. Ty první potkávám radši než ty druhé. Jestli je to ženská, nebo chlap, je úplně jedno.

Autor:

Princezna Kate se poprvé po operaci břicha ukázala na veřejnosti

Princezna Kate (Windsor, 10. září 2022)

VIDEO Princeznu Kate (42) po více než dvou měsících poprvé vyfotili na veřejnosti. V pondělí ji matka...

Pitva odhalila příčinu smrti manžela lady Gabrielly Windsorové

Thomas Kingston a lady Gabriella Windsorová se vzali ve Windsoru 18. května...

VIDEO Koroner v pátek oznámil výsledky pitvy, kterou úřady nařídili po smrti finančníka Thomase...

Královská rodina truchlí. V pouhých 45 letech zemřel manžel lady Windsorové

Lady Gabriella Windsorová a její snoubenec Thomas Kingston na zásnubním...

VIDEO Britskou královskou rodinu zasáhla šokující zpráva. Ve věku 45 let náhle zemřel finančník Thomas...

Princ William zrušil na poslední chvíli z osobních důvodů účast na akci

Princ William a princezna Kate (Londýn, 21. listopadu 2023)

VIDEO Britský princ William (41) odřekl svou účast na úterní vzpomínkové slavnosti na hradě Windsor. Na...

Krále Karla III. rozesmálo přání k uzdravení, další ho rozplakala

Král Karel III. dostává denně výběr z tisíců přání, které chodí do...

Od zveřejnění diagnózy rakoviny přichází do Buckinghamského paláce tisíce přání brzkého uzdravení...

Ať následuje dánský příklad a řekne, kdy abdikuje, vyzývá Karla III. britský tisk

Britský král Karel III.

VIDEO Nečekaná abdikace, kterou dánská královna Margrethe II. ohlásila koncem roku, by mohla naznačit...

Zkazky o abdikaci a tlak na Williama. Král na čas zmizí, bulvár čeká dilema

Karel III. s královskou rodinou na sklonku roku 2023.

VIDEO Britskou královskou rodinu čekají změny. Král Karel III. se po diagnóze rakoviny bude soustředit na...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...