Ženy méně bourají. Řídí lépe než muži?

  11:00aktualizováno  11:00
Ženy zaviní téměř pětkrát méně dopravních nehod než muži. Během července, kdy začala platit v Česku nová silniční pravidla, zavinili muži přes 7200 nehod, ženy jen 1600. V případě řidiček to navíc byly především drobnější havárie.

Policisté i dopravní experti se shodují, že řidičky mnohem méně riskují | foto: Profimedia.cz

Ze statistik také vyplývá, že ženy zareagovaly na změnu pravidel úplně stejně jako jejich mužští protějškové.

"Pokles nehod u obou pohlaví je ve srovnání s loňským červencem téměř shodný. Muži loni zavinili téměř 11 tisíc nehod a ženy necelých 2,5 tisíce. Pohybuje se to tedy kolem třiceti procent,“ řekl Petr Sobotka z republikové dopravní policie.

popisek Ženy za volantem
Čím víc, tím líp

Ženy přitom nová pravidla přivítaly mnohem víc. Ukázal to průzkum, který si v červenci nechala MF DNES zpracovat od agentury Median. Zatímco za správný označilo zákon jen 52 procent řidičů, u řidiček to bylo 67 procent.

Vysvětlení, proč ženy zaviní méně nehod, je podle dopravních expertů několik. Částečně to lze vysvětlit tím, že ženy neřídí automobil tak často. V Česku je registrováno zhruba šest milionů řidičů, žen je z toho téměř 2,5 milionu.

Jenže těch, které aktivně jezdí, je méně. Policisté i dopravní experti se shodují, že ženy za volantem mnohem méně riskují.

"Jsou prostě odpovědnější než muži,“ míní Kamil Pavlíček, který vyučuje na policejní akademii dopravní bezpečnost.

"Ženy, které mají své auto a jezdí často, řídí stejně dobře jako muži,“ dodala dopravní psycholožka Dagmar Rehnová.

Na druhou stranu dopravní experti uznávají, že chování žen-řidiček se oproti mužům v některých věcech liší. Potřebují například mnohem delší zácvik než jejich protějškové, aby si za volantem zvykly a řízení si víc zažily.

Pro to, že se ženy chovají v autě zodpovědněji než muži, svědčí i to, jak jejich případné nehody končí. Řidičky většinou zaviní méně závažné havárie - často jde třeba o promáčknuté plechy při neopatrném couvání nebo otáčení.

Neplatí to ovšem vždy. Například v polovině srpna vyjela devatenáctiletá žena u Štětic u Písku se svým vozem mimo silnici a ve vysoké rychlosti narazila do stromu. Lékaři ji s těžkým zraněním převezli do nemocnice.

"I když se ženy za volantem chovají obecně zodpovědněji, neplatí to u všech,“ řekl dopravní expert Kamil Pavlíček. „Naše zkušenosti ukazují, že především mladší a bezdětné ženy jezdí mnohem rychleji než starší řidičky.“

Chystají policisté Kryštofa?
Policisté se při svých kontrolách nicméně zaměřují na všechny řidiče bez rozdílu pohlaví. Další velká kontrolní akce má začít na tuzemských silnicích už dnes a potrvá do čtvrtka. VÍCE ČTĚTE ZDE...

Ženy versus muži
Jsou ženy horší řidičky? "Vůbec tomu tak nemusí být. Ty, které mají své auto a jezdí často, řídí úplně stejně dobře jako muži,“ říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Problémy s řízením podle ní mívají ženy v případě, že je v rodině jen jedno auto, se kterým většinou jezdí muž, a ony se k řízení dostanou třeba jen jednou za měsíc, a nejsou tudíž vyježděné.

Je nicméně pravda, že chování žen řidiček se může v některých detailech i od chování řidičů mužů lišit.

- ženy někdy nebývají tak soustředěné jako muži, nosí totiž v hlavě více věcí
- potřebují delší zácvik, vyjezdit se, zvlášť když se nedostanou k volantu tak často; je důležité, aby měly dobrého učitele v autoškole
- nejezdí tak agresivně, lépe snášejí omezení rychlosti, jezdí opatrněji, zvlášť když už jsou matkami
- na tom, jak jezdí, se mohou projevit i hormonální výkyvy třeba v těhotenství či šestinedělí, kdy je tělo vyčerpané
- pro klid žen řidiček je potřeba, aby měly jistotu, že jsou děti v pořádku připoutané, a nemusely na to myslet; pokud to tak je, pak se stoprocentně soustředí na řízení

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Najdete na iDNES.cz