Sny o budoucnosti aut: elektřina vládne, supersport ji vyrobí z alkoholu

  • 11
Tradiční ženevský autosalon je i místem společenských setkání. Především nejmenší a velmi exkluzivní automobilky se tu setkávají se svými potenciálními klienty a ti zase zvládnou obejít víc firem najednou. Jenže letos musely i tyto malé manufaktury sáhnout po premiérách na internetu nebo zvolit jinou alternativu.

Czinger 21C

Nový supersport amerického startupu Czinger se představil v Londýně. Zakladatel a snílek Kevin Czinger hrstce nadšenců předvedl hned dvě provedení nového vozu, který má vzniknout v sérii pouhých 80 kusů.

Supersport Czinger 21C pak má být opravdu fascinujícím kouskem. Nezvyklé je na něm už uspořádání dvoumístného interiéru: sedadla tu nejsou vedle sebe, ale za sebou, takže spolujezdec doslova dýchá řidiči za krk. Czinger 21C ovšem fascinuje především deklarovanými výkony.

Existovat budou dvě verze, silniční s pohotovostní hmotností 1 250 kilogramů a okruhová Lightweight track s hmotností 1 218 kilogramů. Obě mají celkový výkon 1 250 kW a tedy dosahují ikonického poměru výkonu k hmotnosti nejméně jednoho koně na kilogram. Okruhová verze má výraznější spoilery a mnohem víc přítlaku (790 oproti 250 kilogramům při rychlosti 250 km/h), takže maximální rychlost této varianty je „jen“ 380 km/h, zatímco silniční konfigurace dosahuje maxima 432 km/h.

Stovku má Czinger 21C zvládnout za dechberoucí 1,9 sekundy, čtvrt míle s pevným startem za 8,1 sekundy, z nuly na 300 km/h a zase na nulu to 21C zvládne za 15 sekund a na 400 km/h zrychlí auto za 29 sekund. Těchto výkonů dosahuje auto díky hybridnímu pohonnému ústrojí. Jeho základem je vidlicový osmiválec s dvojitým přeplňováním a objemem 2,88 litru s litrovým výkonem 329 koní a schopností točit až 11 tisíc otáček za minutu. K tomu tu jsou dva elektromotory, každý o výkonu 204 koní, které se starají o pohon předních kol.

Gumpert Nathalie

Neobvyklé GT německé značky Gumpert, kterou podporuje čínská Aiways Group, zaujalo již na loňském ženevském autosalonu. Letos se tamtéž měla odehrát premiéra sériové verze, namísto toho se ale Nathalie 1st Edition veřejnosti představil 18. března. Nathalie není na první pohled nejkrásnější GT a trochu připomíná legendární Nissan GT-R, co však na autě fascinuje, je jeho technika.

Nathalie je totiž elektromobil, ale ne dobíjený z běžné elektrické sítě. Netankuje ani vodík, který je podle mnohých budoucností motorismu. Nathalie totiž do nádrží nabere metanol, tedy čistý alkohol. Ve speciálních palivových článcích je právě metanol rozkládán na vodík a CO2 (a nějaký ten oxid dusíku), takže na druhou stranu není provoz auta zcela bez emisí. Vodík je pak v článcích za vzniku vody využit k výrobě elektrické energie.

Vůz od Rolanda Gumperta tak nabízí provozní vlastnosti elektromobilů a zároveň komfort využívání běžného vozu. Nádrž lze totiž dotankovat asi za 3 minuty, následně zásoba energie vystačí na 820 kilometrů jízdy ustálenou rychlostí 120 km/h, nebo dokonce téměř 1 200 kilometrů v Eco módu. Přitom čtveřice elektromotorů, kdy každý pohání jedno kolo, dává dohromady výkon 400 kW a díky tomu zrychlí Gumpert Nathalie na stovku za 2,5 sekundy a může pokračovat až na 304 km/h.

Otázkou bude, jak dlouho umí auto tyto působivé výkony podávat. Pro výkonové špičky totiž bere energii z „vyrovnávací“ baterie, samotný palivový článek má stabilní výkon 15 kW, takže při opravdu ostré jízdě nestíhá zásobovací baterii dobíjet a rekuperace z brzdění zbytek asi nedorovná.

Genesis G80

Luxusní odnož korejské automobilky Hyundai, značka Genesis, původně chtěla na začátku jara představovat svůj nový sedan vyšší střední třídy G80. Atletický automobil s až futuristickými hi-tech tvary se ovšem také prezentuje jen na internetu. Korejská konkurence pro BMW 5 a další zavedené vozy této kategorie i přesto dovede zaujmout.

Nebudeme zapírat, že jedním z hlavních důvodů, proč se tak stalo, byl vzhled. Vcelku klasické tvary ve stylu velkého pětidveřového kupé totiž G80 mísí s mohutnou maskou chladiče a futuristicky vyhlížejícími LED světlomety, jejichž dvojitá linka pokračuje i za blatníkem a následně se objevuje i u zadních světlometů. Tyto designové prvky nejsou zvoleny vůbec náhodně: ona maska chladiče ve spojení právě s dvojitou linkou světlometů jsou vlastně výraznou interpretací loga automobilky.

Genesis G80
Genesis G80

„Design začíná u značky a design je samotnou značkou,“ komentuje tuto interpretaci Luc Donckerwolke, výkonný viceprezident Hyundai a šéf designu skupiny. Celkově vyznává G80 nový designový jazyk značky nazvaný Athletic Elegance. Ten se výrazně projevuje i v interiéru, který opět vyznává kombinaci ladných a minimalistických linek s lehce futuristickými řešeními.

Palubní deska vozu je tak téměř zcela čistá jen s minimem ovládacích prvků na středové konzole, nad tím vším pak trůní veliký displej infotainmentu s úhlopříčkou 14,5 palce. Samozřejmostí je řada moderních jízdních asistentů a auto stojí na zbrusu nové platformě.

GFG Style Vision 2030 Desert Raid

Když slavný Giorgetto Giugiaro se synem Fabriziem odstoupili z vedení společnosti Italdesign, kterou kdysi Giorgetto zakládal, ale před lety ji před krachem zachránil koncern Volkswagen, bylo jen otázkou času, kdy se slavné designérské jméno objeví u nějakého nového projektu.

GFG Style Vision 2030 Desert Raid

Nakonec vznikla společnost GFG Style, která pokračuje v navrhování velmi nápaditých automobilů tak, jak to Giugiaro dělal už při učení u Bertoneho a následně ve svém Italdesignu. Nová designérská značka opět na internetu představila trojici konceptů exkluzivních elektromobilů. Jedním je roadster Bandini Dora, dva další modely jsou si blízce příbuzné: koncept Vision 2030, který již firma ukázala dříve a na něj navazující Vision 2030 Desert Raid.

Oba tyto vozy o sobě tvrdí, že jsou automobily kategorie Hyper-SUV, tedy že jde o kombinaci supersportovního automobilu a SUV. Desert Raid tuto myšlenku rozvíjí intenzivněji a klade větší důraz na offroadové prvky a schopnosti, a to nejen v konstrukci, ale také v designu. Podle slov svých tvůrců bylo provedení Vision 2030 Desert Raid stvořeno právě s ohledem na výkony mimo zpevněné cesty a hlavní zábavu si s ním má řidič užít především v pouštních dunách. Extrémní dvoumístná super-bugyna do dun má i speciální pneumatiky pro jízdu v rozpáleném písku.

Jak je dnes již téměř povinností, koncept má být poháněn elektřinou z baterií o kapacitě 90 kWh, které mají autu dodat (za běžných podmínek) dojezd přes 450 kilometrů. Samozřejmostí je tu pohon všech kol, elektrické supersportovní SUV pak zrychlí na stovku za 3,8 sekundy a jede maximálně 250 km/h.

Aiways U6

Čínský elektromobil Aiways U6 Ion by se možná mohl stát symbolem letošního zrušeného ženevského autosalonu. Právě čínská automobilka byla totiž první, která ohlásila, že se kvůli epidemii koronaviru autosalonu nezúčastní, respektive nezvládne přivézt právě svůj chystaný koncept U6 Ion. Teprve pak následovalo oficiální zrušení autosalonu, kde měli Číňané uvést také sériové provedení chystaného SUV.

Aiways U6
Aiways U6

Jak sériová U5, tak koncept U6 Ion toho mají hodně společného. Jde o čínské elektromobily, které jsou však zaměřeny na evropského zákazníka a Aiways má ambice stát se první čínskou automobilkou, která v Evropě konečně prorazí. Zatímco model U5 je klasické rodinné SUV, koncept U6 Ion rozvíjí myšlenku SUV-kupé a přináší tedy emotivnější design. Až na pár detailů vypadá koncept realisticky, takže můžeme očekávat, že pokud se značka Aiways v Evropě uchytí, měl by toto být druhý model, který dorazí do prodeje.

Co se techniky týče, byla zatím automobilka na detaily skoupá, ale můžeme předpokládat, že U6 Ion stojí na stejné platformě, jako typ U5. Určitá modularita by pak možná mohla přinést třeba výkonnější pohon. Model U5 má totiž dostat elektromotor s výkonem 140 kW na přední nápravě, U6 Ion by například aplikací stejného elektromotoru na nápravu zadní mohl získat jak pohon všech kol, tak hned dvojnásobný výkon. Baterie typu U5 mají kapacitu 63 kWh a slibují dojezd 460 kilometrů v cyklu NEDC, asi 400 ve WLTP.

Za pozornost stojí i to, jak chce čínská značka začít v Evropě své vozy prodávat. Nebude budovat dealerskou síť, ale spolehne se na partnery. V Německu například elektromobily Aiways nabídne řetězec s elektronikou Euronics. Zpočátku budou auta k mání jen na operativní leasing či jinou formou pronájmu. A jedinečně má být řešený i servis: opět se o něj postarají nasmlouvaní partneři (v Německu síť ATU), servisní interval elektromobilu má být hodně protažený, a to na 100 tisíc kilometrů.

IED Tracy

Jednou z neobvyklých ženevských novinek měl být koncept malého elektromobilu IED Tracy, který vytvořili studenti italské designérské školy IED a byl postaven ve spolupráci se studiem EDAG Italia. Ani turínská škola, která v Ženevě vystavuje už po sedmnáct let, ale svůj nezvyklý šestimístný vůz nakonec veřejnosti ukázat nemohla.

Na malém půdorysu vznikl koncept neobvyklého elektromobilu určeného do každého terénu, který právě díky využití elektromotorů a výraznému zjednodušení celkové konstrukce nabídne místo pro šest pasažérů v neobvykle uspořádaném interiéru. Sedadla jsou po něm totiž rozmístěna jako gauče podél stěn a cestující tu tak nesedí ve dvou řadách, jak by se dalo očekávat.

IED Tracy

Vozítko Tracy by mělo dle představ designérů sloužit jak k individuální soukromé přepravě, tak především v rámci různých sdílených flotil. Tracy prý má podpořit myšlenku nekonvenčních způsobů sdílené mobility a takzvané mikromobility. Nejspíš to znamená, že auto by se nemělo při svých cestách omezovat jen na krátké trasy ve vymezených oblastech ve městě, jako je tomu často u různých carsharingových platforem dnes.

Výrazné a asymetrické prosklení a neobvyklý design s jakýmsi náznakem vnější kostry dodávají autu neobvyklý vzhled, velmi neobvyklé je také řešení převozu zavazadel: ta jsou jednoduše „přikurtována“ na karoserii z vnějšku za pomoci gumových lan, a to jak vpředu, tak vzadu.

Hispano Suiza Carmen Boulogne

Slavná španělská luxusní značka Hispano Suiza, která se snaží o svůj návrat na trh, chystá další velmi exkluzivní auto: elektromobil Carmen Boulogne, který navazuje na již představený typ Carmen, ale ještě více se zaměřuje na špičkové jízdní výkony. Hispano Suiza má v plánu oba typy vyrábět a půjde o velmi exkluzivní sérii: zatímco „obyčejného“ modelu Carmen vznikne 14 kusů, odlehčená a výkonnější Carmen Boulogne vznikne jen v pěti kusech. První zákazníci se svých vozů dočkají (pokud vůbec) v roce 2022.

Hispano Suiza Carmen Boulogne
Hispano Suiza Carmen Boulogne

Za Carmen Boulogne si katalánská automobilka sídlící v Barceloně žádá nejméně 1,65 milionu eur bez daně, tedy v přepočtu přes 43 milionů korun bez DPH. Zákazník za to dostane elektromobil opravdu velmi výrazného designu, u kterého se v konstrukci nešetří uhlíkovými vlákny a v interiéru prémiovými materiály a hi-tech řešeními. Téměř vše si navíc bude moci u svého auta zákazník přizpůsobit svému vkusu, takže zveřejněná kombinace karoserie v čistě karbonovém provedení a měděnými detaily, která má tak trochu steampunkový nádech, rozhodně nemusí být jedinou volbou.

Pod tou bohatě tvarovanou karoserií z uhlíkových vláken se skrývají akumulátory s kapacitou 80 kWh a u zadních kol dva elektromotory, každý s výkonem 410 kW. To znamená, že Carmen Boulogne má dohromady 820 kW (1 114 koní) o 70 kW víc, než „běžná“ Carmen. Hmotnost se zase podařilo srazit o 60 kilogramů na konečných 1 630, což je na výkonný a luxusní elektromobil slibující dojezd asi 400 kilometrů na jedno nabití velmi solidní hodnota.

Výsledkem je maximální rychlost 290 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h za 2,6 sekundy. To vše ve velkém pohodlí, o kterém vypovídají třeba i sedadla: ta sice mají výrazné tvarování, ale nezapomínají na nastavování v šesti směrech, vyhřívání, ani bederní opěrku. Čalouněna jsou samozřejmě kůží a alcantarou.


Elektromobil