Ženeva se otevírá lidem: vládnou jí elektromobily

  14:39aktualizováno  14:39
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Na autosalonu v Ženevě, který dnes otevírá veřejnosti, se prezentuje na sto premiér, je to nejdůležitější automobilová událost Evropy a jeden z nejvýznamnějších autosalonů na světě. Potvrzuje, že se automobilky smířily s trendem elektroaut. Koncept SUV na elektřinu ukázala i Škoda Auto.

Autosalon Ženeva 2019 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Nový šéf Renaultu Thierry Bollore představil novou generaci modelu Clio. Obyčejné auto, které je druhým nejprodávanějším autem v Evropě.

Když se na clio ihned po odhalení vrhla smečka špionů z Asie, aby ho celé prostudovali, ohmatali, vyfotili a vše pečlivě zapsali do připravených formulářů, bylo to víc než symbolické. Ti špioni byli z Asie a přesto, že dnes už Evropa světovému autoprůmyslu nevládne, stále má co nabídnout.

Autosalon Ženeva 2019

Autosalon v Ženevě je nejdůležitější evropskou akcí svého druhu. Škoda zde představuje tři novinky, kromě sériových modelů Scala a Kamiq ještě zářivý koncept, který ukazuje, jak bude vypadat velké elektrické SUV, přichystané na příští rok.

Thierry Bolloré, který mluvil na úvod o autonomní dopravě a elektromobilitě, je novým generálem automobilky Renault. Vedení převzal letos v lednu po Carlosu Ghosnovi, kterého za dramatických okolností zavřeli v Japonsku na tři měsíce do vazby, a právě když Bolloré mluvil o elektromobilitě, pustili ho v Ženevě na kauci.

AUTOSALON OBRAZEM

Ženeva 2019

Noc před zahájením ženevského autosalonu 2019
Noc před zahájením ženevského autosalonu 2019
Noc před zahájením ženevského autosalonu 2019
Oficiální plakát autosalonu Ženeva 2019

Právě Ghosn nasměroval Renault s Nissanem, se kterým tvoří v alianci největšího výrobce osobních aut světa, k elektromobilitě. Dnes je tento vizionář a drsný manažer mimo hru. Těch změn na velitelských můstcích ukázala Ženeva víc: Nové mercedesy prezentoval publiku naposledy Dieter Zetsche, v květnu předá boss s tlustým knírem klíče od koncernu Daimler Švédovi Ole Källeniusovi. Zetsche je velkým milovníkem dieselových motorů, těch, které jsou dnes na pranýři, jejich podíl na prodejích v osobních autech klesá a mají je nahradit elektromotory.

Elektrických aut je v Ženevě hned několik, a už to nejsou jen nesmělé náznaky. Hromadná elektromobilita má začít právě letos. To slibuje i Škoda.

„Zahájením výroby našeho prvního vozu s plug-in hybridním pohonem (superb - pozn. red.) a prvního čistě elektricky poháněného automobilu (citigo) vstoupí značka v letošním roce do éry eMobility,“ uvedl Berhnard Maier, šéf značky Škoda v Ženevě poté, co přifrčel na pódium na elektrickém bicyklu a představil koncept elektromobilu, který do příštího roku Škoda přetaví do sériového vozu - velkého SUV s pohonem všech kol a dojezdem pět set kilometrů.

Takových aut - mířících do prodeje buď rovnou nebo v příštím roce - se prezentuje na břehu ženevského jezera hned několik, od Seatu, přes Kiu, Audi až po značku Polestar, kterou založilo Volvo právě pro výrobu elektromobilů. Luca De Meo, šéf Seatu, pro MF DNES prozradil, že se připravuje elektrické provedení modelu Mii (dvojčete Škody Citigo), které z nabídky vytlačí provedení se spalovacím motorem.

Autosalon Ženeva 2019

Koncept Centoventi, italsky sto dvacet si Fiat nadělil ke 120 výročí založení. Jeden z nejvýraznějších konceptů v Ženevě je přímo definicí autosalonového konceptu. Není jen designérskou exhibicí, která má ukázat um a fantazii designérů. Nabízí i řešení celékového konceptu vozu. Malinký 3,7 metru dlouhý elektromobil má obrovskou kabinu, elektrický pohon a na zádi obří displej, na kterém si třeba firma promítne reklamu.

Elektromobily pro všechny

„Jako koncern Volkswagen chceme zdemokratizovat elektrický pohon, ovšem stále budou dražší než tradiční vozy, alespoň zpočátku.“ De Meo zároveň dodává, že velké prosazování elektromobily je tlačeno regulacemi.

A Honda rovnou prohlásila, že chce za šest let prodávat v Evropě už jen auta na elektřinu, buď jen bateriových nebo hybridních. Původně počítala s tím, že bude mít elektrifikované dvě třetiny vozů. „Posun směrem k elektrifikaci nabral značné tempo. Technologie se vyvíjí stále dál a lidé začínají měnit svůj pohled na samotný automobil,“ uvedl výkonný viceprezident společnosti Honda Motor Europe Tom Gardner.

AUTOSALON Ženeva 2019

To je další směr dnešního světa aut, který ženevský autosalon akcentuje. Výrobci se musí pouštět do nových disciplín a nabízet publiku komplexní řešení mobility. Doprava ode dveří domu k soustruhu, pokladně nebo pracovnímu stolu totiž neobnáší jen jízdu autem, ale také dopravu dalšími prostředky. Právě to je ta jednostopá škodovka jménem Klement, kterou představil v Ženevě Berhnard Maier.

Jeho kolega velící Seatu Luca de Meo představil čtyřmístnou karosovanou motorku elektrickým pohonem jménem Minimó. Takových konceptů městského autonomního vozidla budoucnosti je v Ženevě hned několik. Všechny jezdí na elektřinu a chtějí být součástí ekosystémů sdílených dopravních prostředků.

„Myslím, že se to trochu přeceňuje. Stále bude obrovské množství - spíš většina - těch, kdo budou chtít auto koupit a vlastnit ho. Ale technologie nám k tomu přidá další možnosti,“ myslí si de Meo. „Obrovsky se rozvinul trh autopůjčoven,“ říká a dodává, že alternativní způsoby mobility budou doménou velkých městských aglomerací. „Vše závisí na tom, zda se podaří najít profitabilní model. Zatím jsem žádný výdělečný neviděl,“ uzavřel.

Stěžejní tedy budou ještě dlouho normální auta. Kromě clia si v Ženevě odbývá premiéru, jeho největší konkurent - nový Peugeot 208. K tomu dvě novinky Škodovky - hatchback Scala a od něj odvozené SUV jménem Kamiq. Trend SUV a nich odvozených crossoverů, které dnes tvoří v rámci Evropy i celosvětově víc než 35 procent prodejů, je zřetelný i v Ženevě.

Autosalon Ženeva 2019

Renault Clio se představuje v páté generaci. Malý renault patří k nejprodávanějším autům své kategorie v Evropě. Je to jedno z mála nových sériových aut mířícíchj do prodeje, které má v Ženevě premiéru. V Česku bude v říjnu.

Milovníci aut si ovšem taky přijdou na své. Tolik konceptů, futuristických studií, sportovních aut pro radost a malosériových „garážových“ projektů Ženeva už dlouho neviděla. Od nového ferrari po zajímavého futuristického křížence motorky a supersportovního auta ze Slovenska jménem Engler.

Volvo, Ford i Jaguar chybí

Takže si ani nikdo nevšiml, kolik značek chybí. Poslední roky i do Ženevy doputoval trend, kdy automobilky, které nemají velkou novinku, se kterou by se aktuálně pochlubily, na autosalon nedorazí. Pro letošní ročník tak zrušily svou účast v Ženevě Hyundai, Volvo, Ford nebo Jaguar s Land Roverem.

Autosalon Ženeva 2019

Na neutrálním území země, která nemá žádnou automobilku, se obvykle značky prezentují svými novinkami a plány do budoucna. Letos vidí Ženeva také demonstraci politické síly. Aurus je vlastně ruskou státní automobilkou. Nová značka specializovaná na superluxusní vozy nejdřív naplní Putinovy a papalášské garáže, pak příjde řada i na obyčejné oligarchy a milionáře. I samotná expozice je přesně tak opuletní, jaký Aurus chce být.

Ženeva viděla také lahůdku v podobě asi nejdražšího nového auta všech dob. Za veterány jsou dnes sběratelé ochotní dát i miliardu. Bugatti La Voiture Noire, které vzniklo u příležitosti 110. výročí založení značky má cenu jedenáct milionů eur bez daně – to je v přepočtu 280 milionů korun, respektive 340 milionů s českou sazbou DPH. Podle zákulisních informací by měl být tím, kdo si auto objednal, 81letý Ferdinand Piëch - všemi mastmi mazaný vnuk Ferdinanda Porscheho, dlouholetý šéf Volkswagenu a také duchovní otec vzkříšení značky Bugatti.

Mimochodem, Piëchův vnuk Anton představil v Ženevě novou automobilku. Ve Švýcarsku sídlící Piëch Automotive AG chce vyrábět elektrické sporťáky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily jsou pro zámožné. 80 % se prodá v bohatých zemích Evropy

Ostravská firma Velor-X-Trike představila elektrické tříkolky a čtyřkolky,...

Paretovo pravidlo platí ve všech oblastech života. A i na evropském trhu s elektromobily pokřiveném...

Kia Soul v Evropě už jen jako elektromobil. Do Česka zatím nespěchá

Kia e-Soul

VIDEO Kia Soul je nezaměnitelný originál. Charakteristickými tvary auta z komiksu zaujal publikum hlavně...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Najdete na iDNES.cz