Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Žene se kalamita, na trénink je pozdě. Zkuste rychlokurz nasazování řetězů

aktualizováno 
Nasadit řetěz není tak složité a trénovaný řidič to na obě kola zvládne klidně za tři minuty. Jenže i do relativně jednoduché, byť dosti špinavé práce vstupuje hromada vedlejších okolností, která může ořetězování kol dokonale zkomplikovat a znechutit.

Záda vám ohazují sněhem ostatní auta, v autě řvou děti, u dveří manželka a ruce máte zmrzlé, že necítíte prsty. A to nepočítáme nervózní hledání řetězů na dně kufru pod nákladem na víkend na horách.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Pokud to jen trochu jde, vyzkoušejte si celou operaci v klidu a teple. Pokud nemáte vlastní garáž, zkuste to třeba na krytém parkovišti nákupního centra, než manželka před cestou na hory nakoupí. Určitě nezapomeňte na rukavice. Jednotlivé značky se liší v drobnostech, základy jsou u všech stejné. Všechny se na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. Oblékáme je na poháněná kola.

Je to hračka

Řetěz rozložíme, rozmotáme jednotlivá vlákna a urovnáme si obě symetrické části. Obvodové lanko zasuneme po zemi za kolem, oba konce zvedneme nahoru na běhoun pneumatiky, přitáhneme je k sobě a spojíme. Horní konce řetízků zachytíme k sobě, lanko sundáme z běhounu na zadní stranu pneumatiky a urovnáme oka řetězu tak, aby byla symetrická a nepřekroucená.

Ilustrační foto

Postupujeme po obou stranách po obvodu dolů až spojíme utahovacím řetězem obě části. Provlékneme řetízek kroužkem a volný konec uchytíme co nejpevněji za některé z oček na boku pneumatiky. Překontrolujeme, zda je řetěz rovnoměrně nasazený. Po třiceti až padesáti metrech jízdy se ještě ujistíme, zda řetězy drží, případně je ještě dotáhneme. K dostání jsou i dražší provedení, která se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou.

Správně mají řetězy "sedět" na pneumatice, nikoliv na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco málo větší, který vám zapůjčí spřátelený motorista. Je to lepší než nic. U plastových poklic se moc neděje, pokud ale máte hliníkové ráfky, může přesahující řetěz kolo poškrábat. Pro ty existují speciální řetězy pro litá kola, kde jsou články kryty plastem.

Ilustrační fotoSněhové řetězy

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou a vyžadují speciální provedení s tenčími články. Když se budete na velká kola, která se do podběhů taktak nacpou, snažit navléknout řetězy, hrozí nebezpečí, že poničí podběhy a blatníky vozu.

Až přijedete ze sněžné výpravy domů, mokré řetězy opláchněte od soli a nečistot, otřete hadrem a nechte dobře oschnout, ideálně je rozprostřete na noviny.

Vybírejte podle rozměru pneumatik

Řetězy po dědečkovi na jeho Škodu Favorit vám budou k ničemu, je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto. Když se pro řetězy vypravíte do prodejny, je potřeba znát přesný rozměr obuté pneumatiky. Pavel Urban, technický ředitel sítě servisů Halfords, radí zkontrolovat, zda mají řetězy schválení ministerstva dopravy. "Zjistěte, zda mají atest. Což zaručuje bezproblémový provoz a to, že je výrobek bezpečný."

Běžně seženete řetězy v několika cenových kategoriích. "Ty nejlevnější v cenách od 400 korun fungují, ale jsou méně komfortní." Obecně lze říci, že čím dražší, tím lepší materiál. Ty nejlevnější jsou méně odolné. "Dražší kategorie bývají legované třeba i titanem," vysvětluje Urban.

Sněhové řetězy s plastovými chrániči na litá kola

Sněhové řetězy s plastovými chrániči na litá kola

Ilustrační foto

Na balení najdete tabulku s rozměry pneumatik, pro které jsou řetězy určeny

"Následuje cenová kategorie asi od 1200 korun. Další od 4 a půl tisíce a pak různé speciální řetězy - třeba na vozy SUV, které stojí třeba 8 a půl tisíce korun i více."

Rozdíly jsou v jednoduchosti montáže. Některé dražší nabízejí různé samoutahovací systémy, jiné sundáte doslova jednou rukou. "Není třeba se bát ani nejlevnějších řetězů. Když budu bydlet na horách, vyplatí se ale investovat do dražších, komfortnějších řetězů, " uzavírá Pavel Urban z Halfords.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Látkové řetězy se neosvědčily

Klasické řetězy lze nyní nahradit látkovými. Prodávají se za 1 800 až 2 500 korun a jejich hlavní výhodou je snazší nandavání. Problémem je jejich trvanlivost. Prakticky vůbec se s nimi nesmí vyjet na asfalt, protože se ihned ničí. Čtěte test sněhových řetězů ZDE

KDY PŘIŠEL ČAS ŘETĚZŮ

Sněhové řetězy lze použít jen na silnicích se souvislou sněhovou vrstvou. Při jízdě s nimi se doporučuje čtyřiceti-, maximálně padesátikilometrová rychlost. Řetězy je třeba demontovat, jakmile se povrch zlepší.

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Zkontrolujte si řidičák, letos propadne přes 850 tisíc průkazů

V roce 2020 končí platnost více než 850 tisíc řidičských průkazů, informovalo ministerstvo dopravy. Navíc z loňského...

Nový Leon je frajer ve sportovním. Jede na benzin, naftu, plyn i elektřinu

Seat představil svůj nejdůležitější model. Leon čtvrté generace je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a...

Premium

Elegance za volantem: rady zkušených, jak být po cestě jako ze škatulky

Jednou za čas do divadla nebo na ples se to dá přežít. Ale představte si manažera velké banky, který jezdí dvakrát...

Zetor chce s Indy vyvinout nový traktor, nabídnou ho i v Africe

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors bude spolupracovat s indickou firmou VST Tillers Tractors na vývoji nového...

Najdete na iDNES.cz