Václav Král, designér

Václav Král, designér | foto: Archiv rodiny V. Krále

Zemřel Král českého automobilového designu

  • 58
S odchodem Václava Krále zhasl motor, který po tři desetiletí roztáčel kola českého designu. Zemřela nejvýraznější osobnost poválečného československého průmyslového návrhářství.

Václav Král se narodil v roce 1936 a žil v Roztokách u Prahy. Svou kariéru začínal v padesátých letech v boleslavské škodovce,  kde se stal členem Cechu konstruktérů.

Ve svém životě se kromě skicování věnoval i aktivnímu závodění a také odtud patrně pramení jeho mimořádný smysl pro funkčnost kloubící se s výborným vkusem.

Zůstalo po něm množství odvážných studií – mezi nejznámější patří bezesporu Supertatra MTX-01 z počátku devadesátých let, která s technikou Tatry 613 dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice, kterou pan Král – stejně jako ve všech ostatních případech – tvořil od oka.

Poslední rozloučení s Václavem Králem se koná ve středu 2. listopadu 2005 od 15:15 v krematoriu Motol. 

Pro příborskou tatrovku vznikl i návrh na modernizaci šestsettřináctky Prezident, před kterým později dostala přednost labutí Tatra 700. Mezi jeho špičkové kreace patří i supersporty Dioss Rebel a Innotech Mystero. Nevyhýbal se ani motocyklům – poslední realizovaná studie z března 2003 – klasická cestovní šestsetpadesátka s poněkud neobvyklými liniemi - nese symbolicky značku Jawa.

Hmatatelných výsledků dosáhl zejména jako spoluzakladatel legendární ladičské firmy Metalex, se kterou intenzivně spolupracoval po celou dobu její existence. Jeho kabát vozily formule Easter a Mondial, podobně jako Škoda Buggy a Spider. Sériové výroby se dočkal Favorit Roadster nebo Havel bugy. V poslední době se Král zaměřoval na vývoj malých městských vozidel.

Jeho rukopis nese úspěšný závodní tahač Buggyra. Avšak neomezoval se pouze na návrhy automobilové krásy – stvořil i neobvyklý výtah v malé dvoraně Veletržního Paláce, sídla Národní Galerie. Ve spolupráci s firmou Model Maker pak vytvořil repliku historického Porsche 356 v zakázce pro mnichovské muzeum.

Zdroj: autohistories

Jedno nejmilovanějších "dětí" Václava Krále:
Tatra MTX-01 V8 - SUPERTATRA

Václav Král je také tvůrcem vozu, který dosáhl historicky prvního českého národního rychlostního rekordu. S jeho Supertatrou ho vytvořil Stanislav Bold na bývalém letišti Hradčany u Ralska. Vůz s osmiválcovým motorem Tatra o objemu čtyři litry tehdy dával výkon 320 koní a na konci cílové rovinky jel rychlostí 260 kilometrů v hodině.

Pozornost zaslouží také jeho ilustrátorská činnost. Od padesátých let pravidelně uveřejňovaly jeho kresby závodních automobilů motoristické časopisy (první skicu pro Svět motorů nakreslil v 16 letech v roce roce 1952).

Václav Král se stal předsedou Asociace průmyslových designérů ČR, studenti pražského ČVUT si jej pamatují jako vedoucího ateliéru designu na strojní a dopravní fakultě, kde mu přirozený respekt zajišťovaly jeho nepopiratelné pracovní výsledky. Jeho studenti dostávali vždy dostatek šancí ke kvalitnímu uplatnění. Nevyhýbal se kontaktu s médii, o čemž svědčí jeho glosy pro auto.idnes.cz.

Ostravský rodák Václav Král absolvoval v roce 1956 Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi, kde se specializoval na stavbu automobilových karoserií. Do roku 1969 pracoval v konstrukci karoserií AZNP Mladá Boleslav, později ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl ve svobodném povolání. Od počátku 90. let spolupracoval se synem Jiřím, v roce 1994 začal vyučovat v rámci oboru Design dopravních prostředků na Českém vysokém učení technickém.