Zemřel Král českého automobilového designu

  13:51aktualizováno  13:51
S odchodem Václava Krále zhasl motor, který po tři desetiletí roztáčel kola českého designu. Zemřela nejvýraznější osobnost poválečného československého průmyslového návrhářství.

Václav Král, designér | foto: Archiv rodiny V. Krále

Václav Král se narodil v roce 1936 a žil v Roztokách u Prahy. Svou kariéru začínal v padesátých letech v boleslavské škodovce,  kde se stal členem Cechu konstruktérů.

Ve svém životě se kromě skicování věnoval i aktivnímu závodění a také odtud patrně pramení jeho mimořádný smysl pro funkčnost kloubící se s výborným vkusem.

Zůstalo po něm množství odvážných studií – mezi nejznámější patří bezesporu Supertatra MTX-01 z počátku devadesátých let, která s technikou Tatry 613 dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice, kterou pan Král – stejně jako ve všech ostatních případech – tvořil od oka.

Poslední rozloučení s Václavem Králem se koná ve středu 2. listopadu 2005 od 15:15 v krematoriu Motol. 

Pro příborskou tatrovku vznikl i návrh na modernizaci šestsettřináctky Prezident, před kterým později dostala přednost labutí Tatra 700. Mezi jeho špičkové kreace patří i supersporty Dioss Rebel a Innotech Mystero. Nevyhýbal se ani motocyklům – poslední realizovaná studie z března 2003 – klasická cestovní šestsetpadesátka s poněkud neobvyklými liniemi - nese symbolicky značku Jawa.

Hmatatelných výsledků dosáhl zejména jako spoluzakladatel legendární ladičské firmy Metalex, se kterou intenzivně spolupracoval po celou dobu její existence. Jeho kabát vozily formule Easter a Mondial, podobně jako Škoda Buggy a Spider. Sériové výroby se dočkal Favorit Roadster nebo Havel bugy. V poslední době se Král zaměřoval na vývoj malých městských vozidel.

Jeho rukopis nese úspěšný závodní tahač Buggyra. Avšak neomezoval se pouze na návrhy automobilové krásy – stvořil i neobvyklý výtah v malé dvoraně Veletržního Paláce, sídla Národní Galerie. Ve spolupráci s firmou Model Maker pak vytvořil repliku historického Porsche 356 v zakázce pro mnichovské muzeum.

Zdroj: autohistories

Jedno nejmilovanějších "dětí" Václava Krále:
Tatra MTX-01 V8 - SUPERTATRA

Václav Král je také tvůrcem vozu, který dosáhl historicky prvního českého národního rychlostního rekordu. S jeho Supertatrou ho vytvořil Stanislav Bold na bývalém letišti Hradčany u Ralska. Vůz s osmiválcovým motorem Tatra o objemu čtyři litry tehdy dával výkon 320 koní a na konci cílové rovinky jel rychlostí 260 kilometrů v hodině.

Pozornost zaslouží také jeho ilustrátorská činnost. Od padesátých let pravidelně uveřejňovaly jeho kresby závodních automobilů motoristické časopisy (první skicu pro Svět motorů nakreslil v 16 letech v roce roce 1952).

Václav Král se stal předsedou Asociace průmyslových designérů ČR, studenti pražského ČVUT si jej pamatují jako vedoucího ateliéru designu na strojní a dopravní fakultě, kde mu přirozený respekt zajišťovaly jeho nepopiratelné pracovní výsledky. Jeho studenti dostávali vždy dostatek šancí ke kvalitnímu uplatnění. Nevyhýbal se kontaktu s médii, o čemž svědčí jeho glosy pro auto.idnes.cz.

Ostravský rodák Václav Král absolvoval v roce 1956 Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi, kde se specializoval na stavbu automobilových karoserií. Do roku 1969 pracoval v konstrukci karoserií AZNP Mladá Boleslav, později ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl ve svobodném povolání. Od počátku 90. let spolupracoval se synem Jiřím, v roce 1994 začal vyučovat v rámci oboru Design dopravních prostředků na Českém vysokém učení technickém.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz