Zemřel Král českého automobilového designu

  13:51aktualizováno  13:51
S odchodem Václava Krále zhasl motor, který po tři desetiletí roztáčel kola českého designu. Zemřela nejvýraznější osobnost poválečného československého průmyslového návrhářství.

Václav Král, designér | foto: Archiv rodiny V. Krále

Václav Král se narodil v roce 1936 a žil v Roztokách u Prahy. Svou kariéru začínal v padesátých letech v boleslavské škodovce,  kde se stal členem Cechu konstruktérů.

Ve svém životě se kromě skicování věnoval i aktivnímu závodění a také odtud patrně pramení jeho mimořádný smysl pro funkčnost kloubící se s výborným vkusem.

Zůstalo po něm množství odvážných studií – mezi nejznámější patří bezesporu Supertatra MTX-01 z počátku devadesátých let, která s technikou Tatry 613 dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice, kterou pan Král – stejně jako ve všech ostatních případech – tvořil od oka.

Poslední rozloučení s Václavem Králem se koná ve středu 2. listopadu 2005 od 15:15 v krematoriu Motol. 

Pro příborskou tatrovku vznikl i návrh na modernizaci šestsettřináctky Prezident, před kterým později dostala přednost labutí Tatra 700. Mezi jeho špičkové kreace patří i supersporty Dioss Rebel a Innotech Mystero. Nevyhýbal se ani motocyklům – poslední realizovaná studie z března 2003 – klasická cestovní šestsetpadesátka s poněkud neobvyklými liniemi - nese symbolicky značku Jawa.

Hmatatelných výsledků dosáhl zejména jako spoluzakladatel legendární ladičské firmy Metalex, se kterou intenzivně spolupracoval po celou dobu její existence. Jeho kabát vozily formule Easter a Mondial, podobně jako Škoda Buggy a Spider. Sériové výroby se dočkal Favorit Roadster nebo Havel bugy. V poslední době se Král zaměřoval na vývoj malých městských vozidel.

Jeho rukopis nese úspěšný závodní tahač Buggyra. Avšak neomezoval se pouze na návrhy automobilové krásy – stvořil i neobvyklý výtah v malé dvoraně Veletržního Paláce, sídla Národní Galerie. Ve spolupráci s firmou Model Maker pak vytvořil repliku historického Porsche 356 v zakázce pro mnichovské muzeum.

Zdroj: autohistories

Jedno nejmilovanějších "dětí" Václava Krále:
Tatra MTX-01 V8 - SUPERTATRA

Václav Král je také tvůrcem vozu, který dosáhl historicky prvního českého národního rychlostního rekordu. S jeho Supertatrou ho vytvořil Stanislav Bold na bývalém letišti Hradčany u Ralska. Vůz s osmiválcovým motorem Tatra o objemu čtyři litry tehdy dával výkon 320 koní a na konci cílové rovinky jel rychlostí 260 kilometrů v hodině.

Pozornost zaslouží také jeho ilustrátorská činnost. Od padesátých let pravidelně uveřejňovaly jeho kresby závodních automobilů motoristické časopisy (první skicu pro Svět motorů nakreslil v 16 letech v roce roce 1952).

Václav Král se stal předsedou Asociace průmyslových designérů ČR, studenti pražského ČVUT si jej pamatují jako vedoucího ateliéru designu na strojní a dopravní fakultě, kde mu přirozený respekt zajišťovaly jeho nepopiratelné pracovní výsledky. Jeho studenti dostávali vždy dostatek šancí ke kvalitnímu uplatnění. Nevyhýbal se kontaktu s médii, o čemž svědčí jeho glosy pro auto.idnes.cz.

Ostravský rodák Václav Král absolvoval v roce 1956 Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi, kde se specializoval na stavbu automobilových karoserií. Do roku 1969 pracoval v konstrukci karoserií AZNP Mladá Boleslav, později ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl ve svobodném povolání. Od počátku 90. let spolupracoval se synem Jiřím, v roce 1994 začal vyučovat v rámci oboru Design dopravních prostředků na Českém vysokém učení technickém.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz