Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zahynul stratég Kalbfell. Zachránil Mini i Royce, na Alfu nestačil

  15:12
Na co sáhl, to se mu dařilo. Karl-Heinz Kalbfell strávil většinu své kariéry ve službách mnichovské značky BMW a od svých kolegů si vysloužil přezdívku "machr". Když se však před devíti lety nechal zlákat do Itálie, aby tu vedl Alfu Romeo, štěstí jej opustilo.
Karl-Hienz Kalbfell na tiskové konferenci u příležitosti představení Roll-Royce...

Karl-Hienz Kalbfell na tiskové konferenci u příležitosti představení Roll-Royce Phantom na pařížském autosalonu v roce 2004 | foto: Profimedia.cz

Především však u něj nestálo minulou sobotu, když nezvládl svou motorku na závodě veteránů.

"V první řadě bych se chtěl věnovat svému koníčku. Jako jediný Němec jezdím se strojem Matchless G50 britské mistrovství historických motocyklů," pochlubil se Kalbfell před třemi lety německému listu Motor Sport Aktuell. Jeho vášeň pro staré motorky jej minulou sobotu stála život. Tragicky zahynul při závodě na okruhu Brands Hatch jihovýchodně od Londýna, bylo mu třiašedesát let.

Jak si získat entuziasty

Kalbfellova kariéra je ukázkovým příkladem talentu, který jej nakonec vynesl do nejvyšších pater automobilového světa. Když v roce 1975 absolvoval školu se zaměřením na marketing a práci s médii, trvalo mu jen dva roky, než si jeho práce u výrobce obytných aut Hymer všimla mnichovská značka BMW.  Napříště měl prodejní strategii vymýšlet právě pro ni. Hvězdná příležitost pro Kalbfella přišla ovšem až s rokem 1994, kdy BMW koupilo britskou značku Mini.

Jeho úkol byl na první pohled neřešitelný. Vysvětlit zákazníkům, že "auto pana Beana", onen britský symbol levného cestování se ze dne na den promění v luxusní hračku pro dobře zajištěné mladé dámy. Kalbfell se ve své strategii nezaměřil na samotné auto, ale začal usilovně budovat kult značky. Brýle Mini, kabelky Mini, hodinky Mini, prostě vše, co člověk nutně potřebuje, pokud se chcete stát členem komunity úspěšných lidí. Když v roce 2001 nový model konečně vyjíždí mezi zákazníky, nikdo se už nepozastavuje nad tím, že vlastně stojí dost peněz.

Mini jako životní styl. Kalbfellova obchodní strategie slavila v tomto případě úspěch.

Kromě Mini má v té době Kalbfell na starosti ještě další britskou legendu. Firma jej pověří vedením projektu Rolls-Royce, když BMW v roce 1998 získá práva na užívání loga a značky nejprestižnější automobilky světa. V tomto případě nemusí Kalbfell nikomu vysvětlovat, že automobily Rolls-Royce jsou drahé. Musí však přesvědčit tradiční zákazníky značky, že v německých rukou nepřijdou rollsy o své zvláštní kouzlo.

Byl to těžký úkol, zvláště když Volkswagen, přechodný majitel Rolls-Royce, vyrukoval s modelem Silver Seraph. Vůz s historizující karosérií byl jen převlečeným BMW řady 7, a to se britským entuziastům ani trochu nelíbilo. "Byli jsme zpočátku skeptičtí, stejně jako možná 99,9 procenta lidí v této zemi. Ale s odstupem času musím konstatovat, že na nás udělalo dojem, jak BMW značku Rolls-Royce vede," prohlásil později Philip Hall, původně velmi kritický člen Klubu entuziastů.

Rolls-Royce Phantom rozptýlil u Britů obavy, že Němci nemohou vystihnout duch značky.

Kalbfell, který měl pro britské značky odjakživa slabost, dokázal na rozdíl od Volkswagenu vystihnout atmosféru, která rollsy obklopuje. Pochopil, že nestačí, že auto jako rolls-royce vypadá, ale že musí přinést i tradiční ingredience, kterými jsou třeba tenký volant, anachronické ovládání klimatizace nebo podvozek, který nedovolí řidiči rychle projet zatáčkou. Model Phantom, první rolls-royce z dílen BMW, se od svého uvedení v roce 2003 jen s malými změnami vyrábí dodnes.

Když je šedesát alf příliš

Kromě britských značek však Kalbfell miloval také dobrodružství. A tak v roce 2004 opouští klidné místo šéfa značky Rolls-Royce a nechá se zlákat představou, že se mu podaří vyvést značku Alfa Romeo z krize. Jako její nový šéf chce během několika let prodávat 300 000 aut ročně, tedy zhruba dvojnásobek stavu, který panoval při jeho nástupu do čela automobilky.

Kalbfell do své šéfovské kanceláře v italské Arese nedaleko Milána přichází právě ve chvílií, kdy se automobilka chystá na premiéru sedanu střední třídy s číslem 159. Auta, které je pro Kalbfella "hlavním důvodem, proč ještě věřit na značku Alfa Romeo", protože novinka "stojí na roveň vozům Audi a BMW".

Jenže novinářská premiéra, která bývá pro každou novinku mimořádně důležitá, se Kalbfellovi nepovedla. Po svých podřízených chce, aby na předváděcí akci přistavili 60 aut, zatímco vedoucí oddělení kvality Ketter jich nabízí jen čtyřicet.

Alfa Romeo 159 přinesla Kalbfellovi rychlý konec kariéry u této značky.

Kalbfell si nakonec prosadí svou, a tak například časopis Der Spiegel píše v roce 2005 o Alfě 159 toto: "Detaily jsou špatně zpracované. U testovaného auta není vycentrován volant, lišty nejsou čistě zapasované, obložení ruční brzdy vyskočilo z úchytů a schránka v palubní desce je namontována křivě. Těžké je i ovládání klimatizace s hlučným větrákem, který neudrží navolenou teplotu."

Po jedenácti měsících je Kalbfell zbaven funkce, stále však zůstává šéfem značky Maserati, která stejně jako Alfa Romeo patří pod koncern Fiat. Hodinová výpověď od koncernového šéfa Sergia Marchionneho však přistane na Kalbfellově stole už v září 2006, zrovna když se chystá odjet na pařížský autosalon. Oficiálním důvodem jsou slabé prodejní výsledky a prodělek 85 milionů eur za rok 2005.

Po hořkém italském angažmá se Kalbfell stává nezávislým konzultantem. Radí britské automobilce Lotus, ale i ruskému GAZu. "Úspěch se dá naplánovat, když víte, jak na to," bylo motto muže, který dokázal britským automobilovým legendám vrátit jejich zašlou slávu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...