Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Zelená je tráva a teď už i Ford Focus. Do roka vyjede čistě na elektřinu

aktualizováno 
Ford se pouští do souboje čistých elektromobilů. Do boje vysílá nový focus, který bude prodávat v Americe i v Evropě. Auto ujede na jedno nabití až 160 kilometrů, baterie se pak nabije za tři hodiny. O jejím stavu informuje majitele chytrý telefon.

Ford Focus Electric | foto: Ford

Soupeři nového elektro focusu budou Nissan Leaf a dlouho očekávaný Chevrolet Volt. Leaf se chlubí čerstvým titulem Auto roku 2011 a o voltu se mluví už několik let. Všechna tři auta se utkají o ekologicky smýšlející zákazníky již v tomto roce, ale jen na trhu v USA. Focus Electric do Evropy zamíří asi až o rok později a to je i termín, kdy by se měl začít prodávat Opel Ampera, neboli evropský Chevrolet Volt. Ford se navíc zatím nerozhodl, která jeho evropská továrna bude novinku vyrábět. Americká verze bude vznikat ve městě Wayne ve státě Michigan.¨

Zájem zákazníků lze jen těžko předvídat, cena elektromobilů bude dost vysoká a v přepočtu se pravděpodobně jen stěží dostane výrazněji pod milion korun. Ford ji zatím ani neuvádí. V ceně by ale u Fordu měla být domácí dobíjecí stanice a také aplikace do smartphonu, která bude mimo jiné hlásit, nakolik jsou již baterie auta dobité. Smartphone ale majitel musí mít vlastní.

Autosalon Ženeva 2011

Focus Electric se od obyčejného nového focusu moc neliší. Drobně upravená je příď a auto má lehce pozměněné aerodynamické prvky karoserie. Překvapivě velká sedmnáctipalcová kola s novým designem ráfků výrobce osadil úspornými pneumatikami. A asi největší zvláštností elektrofocusu je nabíjecí zdířka vlevo u dveří řidiče.

Motor auta slyšet nebude, přitom poskytne solidní výkon 90 kW a točivý moment 245 Nm. Maximální rychlost ovšem závratná rozhodně není, elektrický focus se totiž rozjede jen na přibližně 135 kilometrů za hodinu. To ale při jeho používání postačí, déle jak hodinu by na plný výkon stejně jet nevydržel. Což omezuje použití na městské aglomerace, a tam se zase nedá jezdit tak rychle. V USA a ani v Evropě.

Motor bude pohánět sada akumulátorů, o kterých ale Ford mlčí a prozradil jen jejich kapacitu 24 kWh. V ideálním případě tak focus dojede na jedno jejich nabití až 160 kilometrů. V praxi ale bude dosah pravděpodobně kratší. Pro cesty do práce, na nákupy nebo po okolí by ale tento dojezd měl bohatě stačit.

Bohužel, třeba z Brna do Prahy se vydat s takovým autem na výlet nedá, leda se zastávkou v Humpolci či okolí. Když tam bude elektrická zásuvka na 240 V, a to by být měla, podaří se auto nabít za tři hodiny. Což dává čas na solidní opulentní oběd i kávu na závěr. Mnohem horší jsou nabíjecí časy u amerických 120V zásuvek, v nich potrvá nabíjení nekonečných 20 hodin. I proto budou speciální domácí zásuvky na americkém trhu poskytovat evropské napětí.

Jen malou útěchou při dlouhém nabíjení bude speciální aplikace pro smartphony, informující o stavu nabíjení přes mobilní síť. Aplikace se jmenuje MyFord Mobile a zatím je připravena pro operační systémy Android a BlackBerry, později bude k mání i pro iPhony a posléze i pro nový operační systém Windows Phone 7. Na první pohled se může zdát tato podpůrná aplikace marginální, jenomže Ford pro představení svého prvního elektromobilu využil veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Čisté elektromobily budou mít význam buď po výrazném prodloužení jejich dojezdu, nebo bude nutné vybudovat dostatek veřejných nabíjecích stanic. Ale tou největší překážkou masového rozšíření zůstane i nadále cena aut. Jestliže hybridy se již pomalu dostávají na akceptovatelnou cenovou úroveň, tak čisté elektromobily včetně Fordu Focus Electric budou ještě dlouho nad možnosti peněženek běžných zákazníků. Korporace si pár aut koupí, někde možná stát přihodí pár tisíc jak dotaci, ale převažující bzučení elektromotorů asi na silnicích neuslyšíme v masovém měřítku ještě hodně dlouho.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Jak se míchá lithium s kobaltem. Baterie pro elektroauta jsou velká věda

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

Co pro běžná auta znamená motor, je pro elektromobily baterie. Ta má zcela zásadní vliv na výkon,...

Zájem o auta poháněná elektromotory v Evropě raketově roste

Elektromobil

Elektrická auta posilují a každý rok zvyšují v Evropě své prodeje. Rostoucí popularita těchto typů...

Pro VW jsou elektroauta nutnost. Bez dotací se pořádně nerozjedou

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Exkluzivně Koncern Volkswagen mohutně naskakuje na vlnu elektromobility. Značka začíná prodávat svůj první...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Praha pro nabíjení elektromobilů upraví tři tisíce lamp, každou na dvě auta

Na A8 v Irschenbergu jsme chtěli koupit rakouskou dálniční známku, na absolutně...

VIDEO Praha chce mít do šesti let připravených až tři tisíce lamp veřejného osvětlení, které by zároveň...

První úkol nového šéfa Daimleru. Nasadit Mercedesu dietu a probrat nabídku

Současný šéf vývoje a od května 2019 nový šéf koncernu Daimler Ola Källenius na...

VIDEO Ola Källenius, od letošního léta nový šéf společnosti Daimler, čelí velkým výzvám. Aby se z...

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Po českých silnicích jezdí téměř šest milionů aut. Jejich počet roste

Na českých silnicích to v loňském roce opět zhoustlo. Jezdí po nich už 5,99 milionu osobních aut, jejich počet se...

Zkontrolujte si řidičák, letos propadne přes 850 tisíc průkazů

V roce 2020 končí platnost více než 850 tisíc řidičských průkazů, informovalo ministerstvo dopravy. Navíc z loňského...

Premium

Není to jen BMW. Přední český sběratel prozradil, do jakých aut investovat

Investování do starých aut je už nějakou dobu oblíbená možnost, jak lidé zhodnocují své finance. Ovšem pokud nejste...

Zetor chce s Indy vyvinout nový traktor, nabídnou ho i v Africe

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors bude spolupracovat s indickou firmou VST Tillers Tractors na vývoji nového...

Jak přežít období růstu zubů u dětí? S těmito tipy to zvládnete levou zadní
Jak přežít období růstu zubů u dětí? S těmito tipy to zvládnete levou zadní

Když miminku začnou růst zoubky, jste na začátku těžkého období, kdy se z něj stává nešťastný slintající uzlíček. Máme tipy, jak mu můžete co nejvíce ulevit.

Najdete na iDNES.cz