Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Autopojištění zdraží, rostou totiž ceny oprav stále složitějších aut

Moderní asistenční systémy sice dokážou snižovat počet nehod, ovšem náklady na opravy těch aut, která přesto nabourají, jsou čím dál dražší. Pojišťovny rozhodně nechtějí být ve ztrátě a chystají se na to reagovat. Pojištění bude dražší.
Ceny za čelní skla strmě narůstají. Některá podražila až o sto procent.

Ceny za čelní skla strmě narůstají. Některá podražila až o sto procent. | foto: Profimedia.cz

O zdražení povinného ručení a havarijního pojištění se mluví už delší dobu, ale velká konkurence na trhu stále drží ceny na uzdě. Slova ze strany pojišťoven o tom, že tato situace je dlouhodobě neudržitelná, by tak mnozí mohli brát jen jako planý poplach. Je ale pravdou, že pojišťovny na automobilovém segmentu prodělávají a hledají cestu, jak to změnit. Velké plošné zdražení nejspíš nehrozí. Ovšem ti, kdo bourají, si připlatí víc než dnes. Klidně o desítky procent.

Podle výroční zprávy České asociace pojišťoven za rok 2017 je patrný vzrůstající rozdíl mezi objemem pojistného a příslušnými náklady na vzniklé škody. Již šestý rok vychází celkový technický výsledek tohoto odvětví vyšší než pojistné. Zejména v segmentech nákladních vozidel, leasingových společností a flotilového pojištění.

Důvodů je víc, tím hlavním jsou rostoucí náklady na servis. Moderní auta jsou sice bezpečnější a nejnovější asistenční systémy dokážou účinně snížit počet nehod, ale zároveň jsou auta kvůli tomu složitější a jejich opravy nákladnější. Takže počet nehod sice klesá, ale účet za opravy těch zbylých rychle roste.

Německá společnost Car Garantier, nezávislý poskytovatel pojištění, například spočítala, že průměrná cena za opravu auta loni narostla o 12 eur na 514 eur. Zdánlivě to sice není mnoho, ale jde o největší posun za poslední roky.

Rovněž z čísel publikovaných německou pojišťovnou GDV plyne, že ceny oprav začaly v posledních letech strmě stoupat. GDV sledovala 22 vybraných modelů aut od minivozů po sporťáky a u nich ceny dvanácti nejčastěji opravovaných komponentů, a zjistila, že v roce 2013 stála průměrná oprava 2400 eur, loni to bylo už 2700 eur. Celá pětina oprav se týkala pohonného ústrojí. V počtu oprav motorům a převodovkám sice patřila až desátá příčka, ale připadla na ně celá čtvrtina vynaložených nákladů. Nejčastěji šlo o opravy palivového systému, turbodmychadla a automatických převodovek.

Čím dál dražší skla

Velmi dobrým příkladem jsou čelní skla. „Náklady na opravu vozidel rostou. Významně se to projevuje třeba u čelních skel, která za posledních dvacet let zdražila v některých případech o více než 100 procent. Důvodem jsou zejména nové technologie jako vyhřívání skel nebo instalace dešťových čidel, systémů pro sledování jízdy v pruzích a podobně,“ tvrdí Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

KVÍZ

„Můžeme tak očekávat stoupající tendenci cen povinného ručení,“ potvrzuje mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. „A to z důvodu, aby mohly pojišťovny vzhledem k nárůstu výše plnění zejména u škod na zdraví dostát všem svým závazkům. Opomenout ale nelze ani další z efektů, které k růstu cen pojištění povedou, a tím je právě zvyšování cen náhradních dílů a práce v autoservisech.“

Ale nejde jen o čelní skla, příkladů může být mnohem více. „Nejsnáze to lze demonstrovat na rozšíření pasivních bezpečnostních prvků, kdy jestliže dříve mělo vozidlo dva nebo čtyři airbagy, dnes je standardem šest až deset airbagů,“ popisuje Milan Káňa z Kooperativy. „Aktivní systémy (udržování jízdního pruhu, bezpečnostní vzdálenosti apod.) zatím nejsou tak masivně rozšířené, aby výrazně ovlivnily celý objem oprav.“ Ale to se brzy změní, protože Evropská unie plánuje, že od roku 2021 budou muset být všechna nová auta vybavena 12 bezpečnostními prvky, například právě systémem udržování v jízdním pruhu, detekcí únavy nebo vylepšeným asistentem nouzového brzdění. O bezpečnostních systémech, které chce EU zavést jako povinné, čtěte více zde.

Na další aspekt upozorňuje Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA. Nejenže rostou ceny náhradních dílů, do nichž se promítají vyšší náklady na mzdy výrobců a na dopravu, ale rostou i mzdy mechaniků a techniků v servisech. A v neposlední řadě si lidé díky příznivé situaci častěji kupují lépe vybavené a silnější vozy s vyšším podílem elektroniky a náročných dílů. „K tomu je na silnicích vyšší škodní frekvence - aut přibývá (za posledních 5 let o 13 procent více registrovaných a pojištěných aut v ČR), roste vybavenost domácností vozidly, nicméně kapacita komunikací zůstává na relativně stejné úrovni,“ říká Eva Svobodová. „Větší provoz zákonitě generuje více nehod, více oprav, více pojistných plnění. UNIQA registruje letos meziročně růst cen oprav v servisech cca 8 až 10 procent. Přitom platí, že ceny rostou už několik let za sebou.“

Zdraží autopojištění?

Pojišťovny vesměs tvrdí, že budou muset zdražit, ale neřeknou o kolik a kdy. „I když se o tom už několik let mluví, nyní už je situace opravdu taková, že pojišťovny neunesou další zátěž,“ tvrdí Eva Svobodová.

Spíš než velké plošné zdražení se dá čekat, že pojišťovny budou své klienty tlačit do individuálních smluv, které zohlední nejen jízdní styl daného řidiče, ale i počet najetých kilometrů.

„UNIQA postupuje diferencovaně; pojistné aktuálně určujeme podle 16 parametrů každého motoristy, aby bylo co nejspravedlivější. Bezeškodním klientům bonus nárůst ceny pravděpodobně vykompenzuje, nebo alespoň z velké části. Řidičům se škodami z předchozích období pojistné poroste, a to v řádu od několika až po desítky procent. Také nabízíme možnost zvolit si pojistné podle najetých kilometrů a používaných komunikací. Motoristé s nájezdem do 20 tisíc kilometrů ročně ušetří na pojistném až 25 procent,“ říká Eva Svobodová.

„Snížit cenu povinného ručení můžete tehdy, pokud se vám sníží i počet škod,“ dodává Kateřina Ikráthová z Allianz pojišťovny. „Pak jsou spokojení motoristé, kteří platí méně, ale i pojišťovna. Toho lze docílit pouze důmyslnější segmentací klientů. Tedy jejich dělením do různě rizikových skupin.“

Co hybridy a elektromobily?

Co udělají s cenou pojištění do budoucna hybridy a elektromobily, jejichž podíl na vozovém parku bude vzrůstat? Budou jejich opravy dražší, nebo ne?

Pohledem do ceníku jednoho z dealerů Toyoty jsme zjistili, že u pravidelných servisních oprav u modelu Auris stojí hodina práce v případě motorizace 1.6 diesel 678 korun, zatímco u hybridu 956 korun.

„Havarijních oprav hrazených pojišťovnou se to ale netýká. Hodinové sazby za servis jsou stejné pro vozy se spalovacím motorem i pro vozy hybridní,“ vysvětluje mluvčí české Toyoty Jitka Kořánová a dodává: „Každá havárie vozidla je z hlediska poškození specifická a větší vliv na cenu opravy má výbava vozidla (například radar, LED světla, atd.) než typ pohonu,“ vysvětluje.

Další prodejce elektromobilů, značka BMW, zatím nemá k dispozici žádnou statistiku, ze které by se dal odhadnout nějaký trend. „Záleží na velikosti nehody. Ale dovedu si představit, že běžné ťukance by mohly být naopak levnější - elektroauta totiž nemají třeba chladiče,“ odhaduje mluvčí českého BMW David Haidinger.

„Obecné trendy, o kterých víme, nejsou ani tak o elektromobilech a hybridech, jako spíše o autonomních autech. Mají velké množství čidel a systémů, které jsou rozmístěné na citlivých místech a při haváriích se musí měnit a programovat. Například radary v náraznících vyžadují při poškození výměnu celého nárazníku. Nelze je přelakovat kvůli dodržení přesné tloušťky laku a funkci radaru. Nebo laserové světla s automatickým řízením dálkových světel jsou například násobně dražší, než běžné světlomety,“ vysvětluje David Haidinger.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Těžkotonážní Lotus z Číny je obří elektrické SUV nabité špičkovou technikou

Lotus Eletre

Lotus, britský specialista na sportovní vozy, představil auto, které by od něj ještě před pár lety...

Kam zmizela normální auta? Chtějte právo volby!

Peugeot 308

Pročítáte motoristický časopis a nacházíte jen elektromobily, hybridy, první pokusy s vodíkovým...

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Mondeo mají nahradit neuvěřitelné elektrofordy a digitální zážitky

Attila Szabo, šéf českého zastoupení automobilky Ford

Exkluzivně Další značkou, která vsadila v podstatě vše na elektromobilitu, je Ford. Do roku 2024 plánuje...

První tesly Made in Germany předá Musk na mejdanu příští úterý

Tesla v Grünheide chystá výrobu svých elektromobilů.

První elektromobily Tesla vyrobené v závodě automobilky Gigafactory 4 u Berlína mají být předané v...

Volvo XC40 Recharge Twin. Elektromobil, který strhne i zaryté petrolheady

Elektrická verze Volva XC40 je na svezení nejlepší ze své modelové řady. A to...

Při pohledu na elektrické Volvo XC40 Recharge se může zdát, jako by Volvo šlo proti sobě samému....

  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

24 centimetrů od smrti. Francouzi zveřejnili mrazivé video o práci silničářů

Francouzi spustili osvětovou kampaň, která má lidi donutit dívat se na silnici a ne do mobilů. Ukazují v ní okamžiky ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Zloději obrali auto k nepoznání

Vykuchané BMW v německém Hildenu, tak sama policie uvedla snímky auta, které zničili zloději. Fotky jsou hitem...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Matchbox v životní velikosti v podání české firmy

Je to sen všech kluků schovaných v každém chlapovi – mít co nejvěrnějšího „angličáka“. V Berlíně to splní Driverama....

V polském městě ignorují kruhový objezd. Řidiči jezdí, jako by tam nebyl

Podle jednoho španělského výzkumu dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a bezpečně projet kruhovým objezdem. V polském...

Měnila kola, ladila motory. Královna Alžběta opravovala auta, má i výuční list

Premium Je dokladem důstojného stárnutí, bezbřehé vitality, elegance, klidného rozumu. Královna Alžběta II., která spravuje...

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Recenze 100% přírodního Bi-Oilu: Stojí za to si ho pořídit?
Recenze 100% přírodního Bi-Oilu: Stojí za to si ho pořídit?

6 redaktorek, žen různého věku, s rozdílnými zkušenostmi i pokožkou, otestovalo Bi-Oil Pečující olej (Přírodní). Každou z nich trápí něco jiného –...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Žena vyrůstala mezi mormony, má dvě stě sourozenců

Nicole Mafi z Utahu se rozmluvila o životě v komunitě mormonů. Od narození jí prý „vymývali“ mozek a věřila všemu, co...