Autopojištění zdraží, rostou totiž ceny oprav stále složitějších aut

aktualizováno 
Moderní asistenční systémy sice dokážou snižovat počet nehod, ovšem náklady na opravy těch aut, která přesto nabourají, jsou čím dál dražší. Pojišťovny rozhodně nechtějí být ve ztrátě a chystají se na to reagovat. Pojištění bude dražší.
Ceny za čelní skla strmě narůstají. Některá podražila až o sto procent.

Ceny za čelní skla strmě narůstají. Některá podražila až o sto procent. | foto: Profimedia.cz

O zdražení povinného ručení a havarijního pojištění se mluví už delší dobu, ale velká konkurence na trhu stále drží ceny na uzdě. Slova ze strany pojišťoven o tom, že tato situace je dlouhodobě neudržitelná, by tak mnozí mohli brát jen jako planý poplach. Je ale pravdou, že pojišťovny na automobilovém segmentu prodělávají a hledají cestu, jak to změnit. Velké plošné zdražení nejspíš nehrozí. Ovšem ti, kdo bourají, si připlatí víc než dnes. Klidně o desítky procent.

Podle výroční zprávy České asociace pojišťoven za rok 2017 je patrný vzrůstající rozdíl mezi objemem pojistného a příslušnými náklady na vzniklé škody. Již šestý rok vychází celkový technický výsledek tohoto odvětví vyšší než pojistné. Zejména v segmentech nákladních vozidel, leasingových společností a flotilového pojištění.

Důvodů je víc, tím hlavním jsou rostoucí náklady na servis. Moderní auta jsou sice bezpečnější a nejnovější asistenční systémy dokážou účinně snížit počet nehod, ale zároveň jsou auta kvůli tomu složitější a jejich opravy nákladnější. Takže počet nehod sice klesá, ale účet za opravy těch zbylých rychle roste.

Německá společnost Car Garantier, nezávislý poskytovatel pojištění, například spočítala, že průměrná cena za opravu auta loni narostla o 12 eur na 514 eur. Zdánlivě to sice není mnoho, ale jde o největší posun za poslední roky.

Rovněž z čísel publikovaných německou pojišťovnou GDV plyne, že ceny oprav začaly v posledních letech strmě stoupat. GDV sledovala 22 vybraných modelů aut od minivozů po sporťáky a u nich ceny dvanácti nejčastěji opravovaných komponentů, a zjistila, že v roce 2013 stála průměrná oprava 2400 eur, loni to bylo už 2700 eur. Celá pětina oprav se týkala pohonného ústrojí. V počtu oprav motorům a převodovkám sice patřila až desátá příčka, ale připadla na ně celá čtvrtina vynaložených nákladů. Nejčastěji šlo o opravy palivového systému, turbodmychadla a automatických převodovek.

Čím dál dražší skla

Velmi dobrým příkladem jsou čelní skla. „Náklady na opravu vozidel rostou. Významně se to projevuje třeba u čelních skel, která za posledních dvacet let zdražila v některých případech o více než 100 procent. Důvodem jsou zejména nové technologie jako vyhřívání skel nebo instalace dešťových čidel, systémů pro sledování jízdy v pruzích a podobně,“ tvrdí Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

KVÍZ

„Můžeme tak očekávat stoupající tendenci cen povinného ručení,“ potvrzuje mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. „A to z důvodu, aby mohly pojišťovny vzhledem k nárůstu výše plnění zejména u škod na zdraví dostát všem svým závazkům. Opomenout ale nelze ani další z efektů, které k růstu cen pojištění povedou, a tím je právě zvyšování cen náhradních dílů a práce v autoservisech.“

Ale nejde jen o čelní skla, příkladů může být mnohem více. „Nejsnáze to lze demonstrovat na rozšíření pasivních bezpečnostních prvků, kdy jestliže dříve mělo vozidlo dva nebo čtyři airbagy, dnes je standardem šest až deset airbagů,“ popisuje Milan Káňa z Kooperativy. „Aktivní systémy (udržování jízdního pruhu, bezpečnostní vzdálenosti apod.) zatím nejsou tak masivně rozšířené, aby výrazně ovlivnily celý objem oprav.“ Ale to se brzy změní, protože Evropská unie plánuje, že od roku 2021 budou muset být všechna nová auta vybavena 12 bezpečnostními prvky, například právě systémem udržování v jízdním pruhu, detekcí únavy nebo vylepšeným asistentem nouzového brzdění. O bezpečnostních systémech, které chce EU zavést jako povinné, čtěte více zde.

Na další aspekt upozorňuje Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA. Nejenže rostou ceny náhradních dílů, do nichž se promítají vyšší náklady na mzdy výrobců a na dopravu, ale rostou i mzdy mechaniků a techniků v servisech. A v neposlední řadě si lidé díky příznivé situaci častěji kupují lépe vybavené a silnější vozy s vyšším podílem elektroniky a náročných dílů. „K tomu je na silnicích vyšší škodní frekvence - aut přibývá (za posledních 5 let o 13 procent více registrovaných a pojištěných aut v ČR), roste vybavenost domácností vozidly, nicméně kapacita komunikací zůstává na relativně stejné úrovni,“ říká Eva Svobodová. „Větší provoz zákonitě generuje více nehod, více oprav, více pojistných plnění. UNIQA registruje letos meziročně růst cen oprav v servisech cca 8 až 10 procent. Přitom platí, že ceny rostou už několik let za sebou.“

Zdraží autopojištění?

Pojišťovny vesměs tvrdí, že budou muset zdražit, ale neřeknou o kolik a kdy. „I když se o tom už několik let mluví, nyní už je situace opravdu taková, že pojišťovny neunesou další zátěž,“ tvrdí Eva Svobodová.

Spíš než velké plošné zdražení se dá čekat, že pojišťovny budou své klienty tlačit do individuálních smluv, které zohlední nejen jízdní styl daného řidiče, ale i počet najetých kilometrů.

„UNIQA postupuje diferencovaně; pojistné aktuálně určujeme podle 16 parametrů každého motoristy, aby bylo co nejspravedlivější. Bezeškodním klientům bonus nárůst ceny pravděpodobně vykompenzuje, nebo alespoň z velké části. Řidičům se škodami z předchozích období pojistné poroste, a to v řádu od několika až po desítky procent. Také nabízíme možnost zvolit si pojistné podle najetých kilometrů a používaných komunikací. Motoristé s nájezdem do 20 tisíc kilometrů ročně ušetří na pojistném až 25 procent,“ říká Eva Svobodová.

„Snížit cenu povinného ručení můžete tehdy, pokud se vám sníží i počet škod,“ dodává Kateřina Ikráthová z Allianz pojišťovny. „Pak jsou spokojení motoristé, kteří platí méně, ale i pojišťovna. Toho lze docílit pouze důmyslnější segmentací klientů. Tedy jejich dělením do různě rizikových skupin.“

Co hybridy a elektromobily?

Co udělají s cenou pojištění do budoucna hybridy a elektromobily, jejichž podíl na vozovém parku bude vzrůstat? Budou jejich opravy dražší, nebo ne?

Pohledem do ceníku jednoho z dealerů Toyoty jsme zjistili, že u pravidelných servisních oprav u modelu Auris stojí hodina práce v případě motorizace 1.6 diesel 678 korun, zatímco u hybridu 956 korun.

„Havarijních oprav hrazených pojišťovnou se to ale netýká. Hodinové sazby za servis jsou stejné pro vozy se spalovacím motorem i pro vozy hybridní,“ vysvětluje mluvčí české Toyoty Jitka Kořánová a dodává: „Každá havárie vozidla je z hlediska poškození specifická a větší vliv na cenu opravy má výbava vozidla (například radar, LED světla, atd.) než typ pohonu,“ vysvětluje.

Další prodejce elektromobilů, značka BMW, zatím nemá k dispozici žádnou statistiku, ze které by se dal odhadnout nějaký trend. „Záleží na velikosti nehody. Ale dovedu si představit, že běžné ťukance by mohly být naopak levnější - elektroauta totiž nemají třeba chladiče,“ odhaduje mluvčí českého BMW David Haidinger.

„Obecné trendy, o kterých víme, nejsou ani tak o elektromobilech a hybridech, jako spíše o autonomních autech. Mají velké množství čidel a systémů, které jsou rozmístěné na citlivých místech a při haváriích se musí měnit a programovat. Například radary v náraznících vyžadují při poškození výměnu celého nárazníku. Nelze je přelakovat kvůli dodržení přesné tloušťky laku a funkci radaru. Nebo laserové světla s automatickým řízením dálkových světel jsou například násobně dražší, než běžné světlomety,“ vysvětluje David Haidinger.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Seat je mazánkem VW, vyvine nový elektrovůz. Škoda zaspí, nebo vyhraje

Seat el-Born

Před pár lety to vypadalo, že se koncern VW své španělské značky buď zbaví, nebo ji zavře....

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

Nový Nissan Leaf

VIDEO Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Hybridní superb dorazí na hokej oslavit 85. výročí. Dostane chytrá světla

Faceliftovaná Škoda Superb se začíná odhalovat

Mladoboleslavská značka představí na mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě přepracovanou verzi svého...

Najdete na iDNES.cz