Zpřísnění emisních testů by mohlo zastavit výrobu dieselů

  8:00aktualizováno  8:00
Některé osobní vozy s naftovým motorem by kvůli uspěchanému zpřísnění emisních testů mohly natolik zdražit, že by se staly pro zákazníky finančně nedostupnými a výrobci by je museli přestat vyrábět. Upozornilo na to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Nepřímo tím přiznalo, že řada dieselových aut není v běžném provozu schopna plnit normy pro emise toxických oxidů dusíku. O nadměrných emisích z naftových vozů se dosud mluvilo hlavně v souvislosti se skandálem německé automobilky Volkswagen, která přiznala, že manipulovala s měřením emisí.

„Automobilový průmysl se shoduje na tom, že by testy emisí měly odrážet podmínky ve skutečném provozu, a volá po tom léta. Je ale důležité postupovat tak, aby se výrobcům umožnilo naplánovat a zavést nezbytné změny a aby nebyla ohrožena role naftových motorů jako jednoho z klíčových pilířů plnění budoucích cílů pro emise oxidu uhličitého,“ uvedla ACEA.

Aféra dieselgate

Naftové osobní vozy mají na evropském automobilovém trhu zhruba poloviční podíl a Evropa je jedinou vyspělou oblastí světa, kde mají tak silné zastoupení. Vedle vysokých daní na benzin k jejich rozšíření přispívala od přelomu tisíciletí politická podpora výroby aut s nižší spotřebou a tím i nižšími emisemi oxidu uhličitého. Podle expertů však tyto vozy s nižší spotřebou a menšími uhlíkovými emisemi nevyhnutelně vypouštějí mnohem více zdraví škodlivých oxidů dusíku.

Evropská komise po skandálu Volkswagenu zvyšuje tlak na automobilky, aby urychleně zařídily snížení emisí u naftových automobilů při běžném provozu, nikoli jen v testovacích zařízeních. Minulý týden se na zasedání ministrů zemí EU objevily hlasy požadující zavedení testů emisí v reálném provozu už od roku 2016.

Takový požadavek označili jiní, včetně českého ministra dopravy Dana Ťoka, za nerealistický a nedosažitelný. Český ministr také připustil, že automobilky mohou být do obcházení emisních limitů „vyprovokovány“ tlakem nejrůznějších norem a předpisů.

„ACEA nadále zdůrazňuje potřebu takového harmonogramu zavádění nových podmínek testování, který bude brát ohled na dnešní technickou a ekonomickou realitu,“ uvedlo sdružení. „Bez realistického časového rámce by se některé dieselové modely mohly stát nedostupnými, což by výrobce donutilo stáhnout je z prodeje,“ uvedla ACEA. To by podle ní zasáhlo jak spotřebitele, tak zaměstnance.

Skandál kolem Volkswagenu vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) německý koncern obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen poté přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě. Má jej i zhruba 1,2 milionu vozů českého výrobce Škoda Auto.

Největší evropský autoklub ADAC počátkem října oznámil, že auta s naftovými motory značek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a dalších vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí, než ukazují standardní testy. Podobné výsledky ukázal i výzkum naftových motorů, který uskutečnila univerzita v Manchesteru.

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Mitsubishi ASX  1,6 i...
Mitsubishi ASX 1,6 i...

r.v. 2016, naj. 17 007 km, benzín
349 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz