Zdeněk Troška: Jsem technické trdlo

  11:24aktualizováno  11:24
Technické trdlo. Tak sám sebe označuje režisér Zdeněk Troška. „Zatímco můj bratr v osmi letech dokázal řídit snad už i auto, já dodnes skoro ani nevím, kam nalít benzin,“ přiznává Zdeněk Troška, který v současné době připravuje režii opery Faust a Markétka ve Státní opeře v Košicích.

VOLVO S40 Režisér Zdeněk Troška při výběru auta trval jen na stříbrné barvě a madlu nad sedadlem spolujezdce | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Režisér Zdeněk Troška má Volvo S40. Přesto už od roku 1993 až na jedinou výjimku automobil neřídil.

Podle čeho jste si vybíral vaše volvo?
Auto je moje, ale o výběru rozhodoval můj asistent, jenž mě i vozí.

Vy jste do výběru vůbec nezasahoval?
Když se mě zeptal, řekl jsem jen, že bych chtěl, aby bylo stříbrné. A pak ještě chci mít v autě madlo nad sedadlem spolujezdce. To byla veškerá moje přání.

Proč to madlo?
Jsem zvyklý, že se ho při jízdě držím. Když si sednu do vozu, který ho nemá, jsem nervózní.

Jak často měníte vůz?
Od roku 1993 je to třetí auto.

Jaká auta jste tedy vystřídal?
Úplně první byl Fiat 850. Toho jsem ještě řídil. Pak jsem si koupil Hondu Civic, Opela Vectru a teď Volvo S40.

Máte řidičský průkaz i auto. Proč neřídíte?
Auta mě vůbec nevzrušují a řízení mi nic nepřináší. Je mi jedno, v čem jedu. Důležité je, že mě to dopraví tam, kam potřebuji.

Kdy jste si udělal řidičský průkaz?
Až v pětadvaceti letech víceméně na nátlak Veroniky Freimanové, která se ho rozhodla získat, a aby tam nešla sama, dohodli jsme se, že to zkusíme spolu.

Jak jste to zvládal?
Testové otázky jsem se učil vyloženě zpaměti. Problémy mi nedělalo řízení. Na závěr zkoušky ale přišel problém. Jak došlo na otevření kapoty, bylo zle. Příslušník Veřejné bezpečnosti se mě zeptal, co vidím.

Řekl jsem mu, že vidím červené a modré kabely, které vedou odněkud někam, a nějaké krabičky. A on začal křičet, že si z něho dělám srandu. Situaci zachraňoval pan učitel Špaček, který se ho snažil uchlácholit tím, že jsem jen kumštýř, který si auto stejně nikdy opravovat nebude.

Udělal jste si řidičák, řídil jste a pak jste přestal. Co bylo příčinou toho, že jste si trvale přesedl na místo spolujezdce?
Zahájení spolupráce s mým asistentem. Jeho řízení baví, takže jsem mu volant velice rád přenechal. Od roku 1993 jsem ani jednou neřídil. (Do rozhovoru vstupuje Troškův asistent Marek Kališ: "To není pravda. Jednou jsem ho donutil, aby na chalupě zkusil zajet alespoň do dvora. Zdeněk se rozjel takovým způsobem, že od kol začal létat štěrk, auto se vřítilo na dvůr a zastavilo asi tři centimetry před dřevěnými vraty. Zatímco já tam stál zpocený, on vypnul motor, vystoupil, řekl ,dobrý, ne?‘ a odešel.“)

Pane Troško, nechybí vám řízení, když chcete někam jet? Pokaždé musíte někoho prosit...
S tím problém nemám. Po Praze se pohybuju metrem, tramvají a pěšky. Je to rychlejší než se posouvat v zácpách a pak ještě složitě hledat místo na zaparkování. Z toho jsem dávno vyrostl. A když chci jet mimo Prahu, odveze mě Marek.

Jak jako neřidič hodnotíte změny, které nastaly po červencovém zpřísnění dopravních předpisů?
Bodový systém tu měl být daleko dřív. Jak to ale pozoruji, řidičům otrnulo a už zase jezdí jako prasata. Jízda na červenou, předjíždění přes plnou čáru... Je vidět, že tu bezohlednost z lidí hned tak vyhnat nejde.

Zažil jste nějakou bouračku?
Celkem tři a jedna byla dost ošklivá. Předjížděli jsme avii, její řidič se nepodíval do zrcátka a začal předjíždět taky. Přišel náraz a my jsme se několikrát přetočili přes střechu. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Život mi zachránil bezpečnostní pás.

Volvo S40 2,0D v číslech
Objem motoru 1997 cm3
Max. výkon 100 kW/136 koní
Nejvyšší rychlost 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,5 s
Prům. spotřeba 5,6 l/100 km
Délka vozu 4468 mm
Objem kufru 404 l

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Najdete na iDNES.cz