Úterý 5. července 2022, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 5. července 2022 Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje

Emisní norma Euro 7 způsobí katastrofu, varuje šéf sdružení autoprůmyslu

Vysíláme   11:00
Evropský parlament odhlasoval definitivní konec výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Je to jeden z kroků, který má Evropskou unii dovést až ke klimatické neutralitě po roce 2050. O dalších krocích a důsledcích tohoto převratu mluví v Rozstřelu ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Diskuzní pořad iDNES.cz moderuje Vladimír Vokál.

„Je třeba říct, že rozhodnutí v tuto chvíli ještě není úplně definitivní,“ uklidňuje Zdeněk Petzl. „Nyní čekáme na rozhodnutí Rady, ve které jsou zastoupeny všechny členské státy, což by mělo přijít do konce tohoto měsíce.“ Petzl ovšem neočekává dramatickou změnu v rozhodnutí, spalovací motory to tedy v Evropě mají podle všeho spočítané.

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

České firmy působící v autoprůmyslu jsou na tuto změnu podle něj velmi dobře připravené. Deset procent aut vyráběných v Česku má nyní elektrický pohon. Petzl připomíná, že v naší republice působí tři největší světové automobilové koncerny: Volkswagen, který vlastní Škodu, Toyota, vyrábějící v Kolíně, a Hyundai v Nošovicích. Ty všechny na transformaci k elektromobilitě mohutně pracují a investují do ní.

Zdeněk Petzl, šéf Sdružení automobilového průmyslu hostem pořadu Rozstřel.

Zdeněk Petzl ovšem připomíná, že do transformace autoprůmyslu bude v následujících třinácti letech třeba mohutně investovat. „Je třeba si přiznat, že rok 2035 je relativně blízko,“ připomíná. Automobilový průmysl má přitom velkou setrvačnost. Petzl upozorňuje, že se v přechodovém období mohou projevit problémy. Především se dá očekávat nedostatek trakčních baterií pro elektrovozidla. „S tímto přijatý návrh nepočítá. Varovali jsme před tím,“ dodává.

Petzl uvádí, že přijatá podoba rozhodnutí Europarlamentu je nakonec přísnější, než jak byla navrhována. Například vypadla možnost nabízet a prodávat plug-in hybridní vozidla. Všímá si ovšem, že se Itálii podařilo prolobbovat měkčí pravidla pro maloobjemové automobilky, což pomůže mimo jiné Ferrari.

Mnohem větším problémem může být ovšem podle šéfa sdružení českého autoprůmyslu připravovaná emisní norma Euro 7, která má přijít ještě dřív. Má se o ní rozhodovat v červenci a stále se neví, jak její návrh vypadá. Její původně načrtnutá podoba by podle automobilek byla velmi výrazným zásahem do celého trhu. V návrhu je snížení emisí CO2 na 30 gramů na kilometr, aktuální norma Euro 6 přitom předepisuje 95 gramů. „To jsou nereálná čísla,“ komentuje Petzl a upozorňuje na problematickou proveditelnost standardizovaného měření takto nízkých úrovní emisí. V podstatě na zjišťování tak nízkých hladin emisí neexistují měřicí zařízení.

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

„Dopad na životní prostředí bude nulový, ovšem pro automobilky a zákazníky to bude extrémní zásah,“ varuje Petzl. „Byla by to naprostá katastrofa pro zákazníka i pro celý trh, a to ve velmi krátkém horizontu.“ Nejoblíbenější, nejprodávanější modely v nižších cenových kategoriích (přibližně do půl milionu korun), typicky velikosti Fabie, to podle něj nepřežijí. „Musely by skončit výrazně dřív než v roce 2035,“ upozorňuje. „Taková auta by se stala ekonomicky nedostupná,“ vysvětluje, „jejich motory by totiž musely dostat tak složitou a drahou techniku, že by nárůst ceny byl neúnosný.“

Souhlasíte se zákazem spalovacích aut?

To by mohlo nastat už během druhé poloviny současné dekády. Jednoduše hrozí, že za tři roky už si nekoupíme novou fabii, souhlasí se shrnutím moderátora Vladimíra Vokála šéf sdružení autoprůmyslu. „Signály z poslední doby bohužel příliš pozitivní nejsou,“ odhaluje Petzl informace ze zákulisí rozhodování o Euro 7.

Zástupci autoprůmyslu se tuto problematiku snaží podle Petzla vysvětlovat Evropské komisi a také zástupcům české státní správy. „Doufejme, že rozum převáží,“ komentuje.

Rozhovor se věnoval také rozvoji elektromobility. V druhé polovině dekády by měla bateriová auta podle předpovědí zlevňovat. Podle Petzla je důležité, že je na tu dobu plánováno uvedení menších, cenově dostupných modelů. Vyvinout auto a dovést ho do výroby trvá přibližně pět let. Petzl ovšem upozorňuje, že nelze předpovědět, jak se bude vyvíjet cena baterií. Kvůli aktuálním událostem s globálním dopadem (čínský lockdown, válka na Ukrajině, nedostatek čipů) se pokles cen výrazně zpomalil.

Petzl proto zdůrazňuje nutnost mít v Česku továrnu na baterie pro elektromobily.

Čeští europoslanci byli proti, přesto už zákaz spalovacích motorů nikdo nezvrátí

Další důležitou otázkou je, zda Evropa stihne vybudovat nabíjecí infrastrukturu. „V programech z evropských peněz je tu šest miliard korun na rozvoj dobíjecí infrastruktury v České republice,“ uvádí expert na autoprůmysl. Upozorňuje ovšem, že to nebude stačit. Existuje řada problémů na straně energetiky, ale též v požadavcích na stavební řízení. V Česku je nyní asi patnáct set dobíjecích stanic na přibližně třináct tisíc bateriových vozidel. „To je relativně optimální stav, ovšem už dnes uživatelé naráží na to, že v kritických místech stanice nejsou a není dostatečný nabíjecí výkon,“ vysvětluje.

Podle připravovaných evropských předpisů by v Česku musely vznikat tisíce nabíjecích míst měsíčně, což je nereálné.

Podle odhadů, se kterými se v oficiálních dokumentech pracuje, má být v Česku kolem roku 2030 přes dvě stě tisíc bateriových aut. Tou dobou by mělo být v republice přes šest milionů vozidel. Velký nárůst rozmachu elektroaut má v tuzemsku nastat až ve třetí dekádě. To je odlišná situace než v bohatých zemích západní Evropy nebo Skandinávie (v Norsku už dnes mají elektrická auta v prodejích výraznou převahu).

Konec spalovacích motorů přinese Česku potíže, experti radí se nebránit

Petzl nepředpokládá, že by po roce 2035 přišel plošný zákaz provozu aut se spalovacím motorem. Podle aktuálního rozhodnutí Europarlamentu má přijít zákaz prodeje nových aut s touto technologií. Nová auta v nabídce pak už budou muset být výhradně bezemisní, tedy elektrická. Dá se tedy čekat nárůst důležitosti obchodu s ojetými vozy. A také to, že motoristé budou na poslední chvíli skupovat auta se spalovacími motory. Petzl ovšem připomíná, že už dnes jsou v Evropě města a oblasti, která omezují vjezd starších vozidel splňujících méně přísné emisní limity. „Německo, Dánsko, Švédsko a další země budou mít tou dobou určitě mnoho oblastí, do kterých nebude možný vjezd s vozem se spalovacím motorem,“ myslí si Zdeněk Petzl.

Tato rozhodnutí směřují společnost ke změnám v konceptu mobility. Auto už nebude samozřejmostí, jakou je dnes. Je otázkou, zda je na to společnost připravená. Mimo jiné to bude mít velký dopad na ekonomiku. „Některé státy jsou možná v této otázce ve veřejné diskuzi dál a firmy se na to nepochybně připravují,“ komentuje Petzl a popisuje posun v obchodním modelu automobilek, jejichž hlavní disciplinou nebude prodej samotného vozu, ale prodej služeb mobility a věcí s tím spojených.

Automobilky jsou připravené

Alexej Kiriakovský za český Svaz dovozců automobilů pro iDNES.cz uvádí, že automobilky s rokem 2035 pracovaly už před jednáním europarlamentu na základě předchozího usnesení Evropské komise. „Všichni mají plány, aby požadavky splnili. I přesto, že doufali, že konečná podoba bude mírnější.“

„Byly tři varianty. Kromě té, která byla schválena, byl ještě návrh skandinávských zemí a Nizozemska na zkrácení lhůty a pak protinávrh východoevropského bloku naopak na její prodloužení,“ popisuje manažer, který je také šéfem českého zastoupení značky Mazda.

Opakuje ovšem, že vesměs všechny značky jsou připravené na scénář odpovídající schválené variantě. „Otázkou je, zda vše nebude ještě po následných jednáních zrychlovat,“ upozorňuje Kiriakovský s odkazem na hlasování o ekonormě Euro 7, které je naplánované na 20. července. To je z pohledu automobilek ještě důležitější. Stanovení limitů emisí spalovacích motorů na období do roku 2035 totiž může ještě výrazněji ovlivnit situaci. Pokud projde velmi přísné snížení emisí (podobu návrhu aktuálně neznají v detailu ani samy automobilky), může se stát, že odklon od spalovacích motorů bude ještě rychlejší. „Záleží na rychlosti jak se k roku 2035 budeme se snižováním emisí pohybovat,“ shrnuje Kiriakovský.

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Nový šéf Škody nastoupí v pátek, bude pokračovat v elektrifikaci značky

Klaus Zellmer oficiálně přebírá pozici předsedy představenstva Škody Auto. Doposud působil jako člen představenstva...

Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz

Premium S Thomasem Schäferem jsme mluvili poprvé, když Škodovku vedl měsíc. A toto je úplně poslední rozhovor ve zmíněné...

Britská klasika v čínském podání. MG v Česku zabojuje cenou

Na český a slovenský trh naplno vstoupila čínská automobilka MG. Dva modely značky v podobě malého a středně velkého...

Autofotka týdne: Milionové volvo, se kterým si jeho řidič povídá

Jaroslav Hlobil a jeho Volvo V70 D5 z roku 2003 jsou hrdinové tohoto týdne. Hranatý kombík najel milion kilometrů, do...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Mohlo by vás zajímat