Autofotka týdne: Závodní volant Porsche

aktualizováno 
Porsche 919 Hybrid jezdí vytrvalostní závody včetně legendárních 24 hodin Le Mans. Pro letošní sezonu dostalo volant, který fascinuje i ty, kteří se o závody nezajímají.

Na závodním volantu Porsche najdete celkem třicet různých knoflíků a páček. | foto: Porsche

Ruce pilotů závodních vozů toho musí zvládnout více než nohy, a to často v rychlostech až 340 km/h. Ovládají vlastně složitý počítač. V případě Porsche 919 Hybrid jim k tomu slouží 24 tlačítek a přepínačů na čelní straně volantu a dalších šest páček na té zadní. Tam pilotovy prsty operují nejčastěji: ovládají řazení. Pravým jdou nahoru, levým podřazují.

Další často používaná tlačítka jsou umístěna podél vnějšího okraje horní části volantu, takže na ně piloti snadno dosáhnou palcem. V permanenci je zejména modré tlačítko. Ovládá světelnou houkačku, kterou rychlé vozy používají pro upozornění pomalejších soupeřů na trati před předjetím.

Piloti ovšem milují hlavně červené tlačítko na levé rukojeti. Ovládá tzv. „boost“ neboli dávku dodatečné elektrické energie z akumulátoru, která pomáhá k okamžité akceleraci. Jezdci mohou použít energii k předjetí, ale musí s ní hospodařit chytře, protože objem energie na jedno kolo je přesně daný.

Rádio a lahev s pitím

Co ovládají další tlačítka? Zajímavá jsou například ta zelená. Knoflíkem vlevo se ovládá rádio (RAD) a tím vpravo (OK) pilot potvrzuje, že provedl změnu nastavení, kterou po něm žádali z boxů.

Jelikož systém dvousměrného přenosu dat je zakázán a inženýrům není dovoleno aktivně zasahovat do managementu pohonného ústrojí, pilotovi pouze posílají shromážděné informace a data.

Oranžová tlačítka na nižší úrovni ovládají lahev s pitím (vlevo) a režim jízdy setrvačností (vpravo), což je jízdní režim jízdy bez využití spalovacího motoru, při kterém se šetří palivo.

Zlatě zbarvené tlačítko PIT na levé straně aktivuje omezovač rychlosti při průjezdu boxy (60 km/h). Jeho protějšek na pravé straně s označením FCY plní funkci omezovače rychlosti v momentech, kdy je žlutou vlajkou signalizováno nebezpečí na trati a jezdci musí zpomalit na 80 km/h.

V nejnižší části volantu je přímo uprostřed černé tlačítko k vypínání a zapínání spalovacího motoru (Start/Kill). Další dva ovladače v centrální části volantu mají také své jasné funkce – ten vlevo definuje množství energie při využití „boostu“ (B – zlatý) a tím vpravo pilot volí strategii účinnosti spalovacího motoru (S – modrý).

Uprostřed volantu je velký displej, zobrazující řadu informací: aktuální rychlost, zařazený rychlostní stupeň nebo stav nabití akumulátoru, který určuje, kolik elektrické energie lze použít pro pohon přední nápravy elektromotorem. Benzinový dvoulitrový čtyřválec pak pohání zadní kola. Zobrazené informace se vybírají otočným ovladačem vlevo (DISP).

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Najdete na iDNES.cz