Zastaví vysoké náklady projekt Jaguaru F?

  10:08aktualizováno  10:08
Konec září byl stanoven jako konečný termín, do kdy musí tým odpovědný za vývoj supersportu předložit kalkulaci ziskovosti. Pokud se do té doby nepodaří snížit náklady na přijatelnou mez, nadějná i obdivovaná studie se na silnicích neobjeví.

Jaguar F byl poprvé představen na loňském autosalonu v Detroitu. Nejenom u americké veřejnosti tehdy vzbudil velkou pozornost, a proto se vedení firmy začalo vážně zabývat myšlenkou přetvoření studie v sériový model. Vývoj se dle informací z Británie podařilo úspěšně nastartovat i urychlit, problémem se však staly finanční komplikace mateřské společnosti Jaguaru - amerického Fordu.

Dle šéfa koncernu Billa Forda musí každý jednotlivý model přinášet zisk. Časy, kdy byly sportovní malosériové modely dotovány ziskem z masové produkce běžných vozů, jsou prý již minulostí. "Zatím pro F-type neexistuje žádná konkrétní kalkulace, chystáme se ji teprve provést," prozradil jeden z šéfů Jaguaru Mike Beasley. "Už jsme hodně pokročili v samotném vývoji, který však není nejzávažnějším problémem. Nyní musíme více počítat."

Diskuse se vedou hlavně o prodejnosti nového modelu a jeho konstrukci. Zvažuje se totiž použití lehkých hliníkových materiálů, které by z Jaguaru F udělaly pravý sporťák, ale výrazně by výrobu prodražily. Alternativně se mluví o využití klasických slitin. V tomto případě by se ale znatelně zvedla hmotnost vozu. Konstruktéři pak navrhují vývoj nového silného motoru, aby zůstal zachován poměr výkon/váha. I tato varianta však finanční experty z automobilky odrazuje.

Řešením se může stát kompromisní kombinace materiálů. "Některé díly by měly být z hliníkových slitin, jiné však z důvodu redukce nákladů můžeme nahradit ocelí," vysvětluje situaci výkonný manažer Jaguaru.

Jasno nemá britský výrobce ani ve výbavě interiéru. Připravovaný model F by totiž měl historicky navázat na úspěšný sporťák E z let sedmdesátých, který byl uvnitř velmi spartánský. V současnosti by ale podobně odlehčený automobil - ač ryze sportovní - u zákazníků neuspěl. "Nyní kupující vyžadují kožené doplňky, nadstandartní audiosoustavu a spoustu dalších technických vymožeností," popisuje rozdíl Mike Beasley. "Plánovaný vůz by tedy měl být jakýmsi luxusním, moderním typem E."

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Najdete na iDNES.cz