Záruky na auta se prodlužují

  9:10aktualizováno  9:10
Výrobci nových aut lákají až na sedmiletou záruku. Chtějí přebít ojetiny, kterých se prodá víc.

MÉNĚ LIDÍ, DELŠÍ ZÁRUKA. V továrně Kia v Žilině pracuje méně lidí než ve starších závodech, většinu práce obstarají roboti. | foto: Profimedia.cz

Některé světové automobilky vyjely do boje o českého zákazníka nabídkou, která dosud nebyla na tuzemském trhu obvyklá. Namísto běžných dvou až tří let prodlužují záruky na vozidlo až na sedm roků.

Hlavním důvodem je snaha získat větší kus trhu a postavit se rostoucímu zájmu o dovoz ojetin. Jen od ledna do září se u nás prodalo přes 170 tisíc ojetých aut, těch nových bylo jen 99 tisíc.

Bonusy v podobě akčních cen zabírají míň, nastupuje právě přesvědčování prodloužením záruky.

Se sedmiletou zárukou přišla koncem loňského roku Kia na model Cee'd vyráběný v Žilině. Teď už nabízejí prodlouženou záruku na vybrané modely také například Chevrolet nebo Mitsubishi.

"Zákonnou dvouletou záruku už skoro nikdo nemá, čím dál více značek záruku prodlužuje,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

odle něj jde hlavně o reklamní tah, který dokáže přilákat nové zákazníky.

To potvrzují i zkušenosti samotných značek, které s takovou nabídkou přišly, částečně i statistiky dovozců.

"Reakce je na to velmi silná, ostatně se prodlužení záruky chytli i ostatní,“ říká Patric Fanc z Kia Motors.

Firma vysvětluje záruku, která platí na celé auto pět let a další dva na motor a pohonné ústrojí, svojí novou automobilkou v Žilině, kde je valná většina vozu vyráběna zcela automaticky bez zásahu člověka.

Nově s nabídkou na prodlouženou záruku přišlo například Mitsubishi. Pět let platí na vozy řady Colt. "Výrazně se oživila návštěvnost autosalonů, to je velice pozitivní. Přineslo nám to i řadu objednávek jiných modelů,“ říká Martin Krob ze společnosti M Motors, dovozce aut Mitsubishi. Delší záruku nabízí Mitsubishi jen v Česku.

Chevrolet má záruku pět let na všechny vozy kromě modelu Captiva. "Týká se to nejzatěžovanějších dílů na autě,“ uvedl Sales and Marketing manager Chevroletu Pavel Baštář.

Delší záruky jsou na modely vyráběné v nejmodernějších závodech, kde mají výrobci jistotu, že nebude příliš reklamací a na tak dlouhé záruce nakonec neprodělají. Zavádějí je také spíše automobilky, které mají v Česku menší podíl na trhu.

Největší prodejce aut v Česku, Škoda Auto, zatím prodloužení garance nechystá a drží se zpátky. "Máme dva roky standardní záruku na celé auto, tři roky na lak a dvanáct let na prorezivění plechů u nových modelů Octavia, Roomster a Fabia,“ vypočítává mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Byznys pro opravny
Nabídka dlouhé záruky je však také dobrým způsobem na stálé příjmy od majitelů nových aut. Každý totiž musí jednou ročně nebo po určitém počtu najetých kilometrů na garanční prohlídku.

A ta něco stojí. Například u dieselového modelu Kia cee'd kolem pěti tisíc korun. Pokud majitel vozu na prohlídku nepřijde, o záruku přichází.

Aut s delší zárukou bude přibývat. "Přizpůsobí se i další značky,“ věří ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Trh s novými vozy jde u nás nahoru. Meziroční nárůst od ledna do konce září je u nových osobních aut 6,5 procenta, celkem se zatím prodalo 98 709 nových vozů. V prodejích vede Škoda Auto, ale postupně ztrácí – její podíl na trhu klesl pod 40 procent.

Prodej aut v ČR
počet za leden až září 07
2006 2007 nárůst
S prodlouženou zárukou
Kia 1898 3195 68 %
Mitsubishi 544 648 19 %
Chevrolet 1818 2125 17 %
Ostatní značky
Škoda 38 216 35 676 - 7 %
Ford 3883 6295 62 %
Renault 6311 5921 - 6 %
VW 5606 5287 - 6 %
Peugeot 4216 4947 17 %
Hyundai 4852 4859 0,1 %
Citroën 4052 4787 18 %
Toyota 3387 3925 16 %
Fiat 2214 2615 18 %
Celkem prodáno
nových aut 98 709
ojetých aut z dovozu 162 979
ojetých aut z Česka 7 599

Pramen: SDA, Sdružení autom. průmyslu

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz