Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

  • 46
Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti ovšem (pseudo)teréňáky nebyly zaručeným receptem na úspěch. Přinášíme 10 SUV, která u zákazníků propadla.

1951 ALFA ROMEO MATTA

Alfa Romeo Matta

Alfa Romeo vyvinula začátkem 50. let praktické vojenské SUV. Vzniklo na popud armády, která chtěla nahradit dosluhující Jeepy Willis. Model Matta ohromil schopností brodit se až 70 centimetrů hlubokou vodou a překonat svah skloněný pod úhlem až 50 stupňů. Do roku 1955 vzniklo ale jen něco přes 2 000 kusů. Armáda se totiž nakonec rozhodla pro vozy Fiat Campagnola.

1966 ŠKODA TREKKA

Škoda Trekka

I česká Škodovka vytvořila prototyp malého teréňáku pro vojenské účely. Dál se ale nedostala, protože vojáci museli nakoupit vozy sovětské výroby. Prototyp zvaný Agromobil se ale aspoň objevil ve filmu Kdyby tisíc klarinetů. Do sériové výroby se tak podařilo dotáhnout jen čtyřkolky na druhém konci světa. Na přelomu 60. a 70. let se na základě zkráceného podvozku Octavie vyráběly na Novém Zélandu terénní vozy Trekka a v Pákistánu Skopak. Zajímavé je, že Trekka je dodnes jediným automobilem, který byl kdy v ostrovní zemi na opačné straně planety zkonstruován a vyráběn.

1989 BERTONE FREECLIMBER

Bertone Freeclimber

80. léta by se dala brát jako prapočátek dnešní módy SUV. Vozy s pohonem všech kol přestaly být ryze pracovními stroji pro armády, bezpečnostní sbory nebo zemědělce a začaly se stávat symbolem určitého společenského statusu. Toho chtěl využít italský výrobce Bertone a uvedl na trh model Freeclimber. Jeho technickým základem byl japonský vůz Daihatsu Rocky, který ale dostal italskou karoserii a německý motor z BMW. Mezi lety 1989 a 1995 se však vyrobilo ve dvou generacích jen něco přes 5 500 kusů.

1990 MAZDA NAVAJO

Mazda Navajo

Na začátku 90. let Mazda úzce spolupracovala s Fordem a pro americký trh se rozhodla převzít jeho model Explorer Sport pro vlastní SUV Navajo. Kromě log změnila v podstatě jen vzhled přední masky. Zpočátku se obě auta dokonce i vyráběla společně v továrně Fordu v Kentucky. Navajo ale mělo krátký život. Bylo k dispozici jen v méně praktické dvoudveřové variantě (čtyřdveřovou si Ford vyhradil pro sebe) a prodeje vázly. Výroba proto v roce 1994 skončila. S dalším SUV značka přišla až v roce 2001 – byl to model Tribute a také vycházel ze spolupráce s Fordem.

1993 HONDA CROSSROAD

Honda Crossroad

Honda je dnes přeborníkem mezi výrobci SUV – model CRV je hlavním pilířem prodejů značky, i japonská hvězda ale v minulém století v této oblasti klopýtla. Propadákem byl model Crossroad s osmiválcovým motorem, který vznikl ze spolupráce se značkou Rover. Auto se prodávalo pouze v Japonsku, ale nepříliš dobrá spolehlivost a velká spotřeba paliva znamenaly ukončení jeho výroby v roce 1998.

1995 SUZUKI X-9

Suzuki X-90

Dvoumístné dvoudveřové malinké SUV s odnímatelnou hardtop střechou, kufrem à la sedan plus volitelným pohonem všech kol... Zní to trochu šíleně, přesto takové auto nabídl terénní specialista Suzuki. Bylo výrazné, extravagantní, ale naprosto nepraktické. Auto se prodávalo jen v Americe, našlo si asi 7 000 zákazníků. Nebylo to ani pořádné terénní auto, ani pořádný kabriolet, takže upadlo v zapomnění, aniž lidé pochopili, co tím vlastně Suzuki chtělo říct.

1996 INFINITI QX4

Infinity QX4

Ve druhé polovině 90. let už SUV začalo být nezbytností ve třídě prémiových značek. To si uvědomila i značka Infinity, odnož Nissanu. Designéři proto upravili model Nissan Pathfinder, kterému změnili přední masku a provedli úpravy v interiéru dodáním luxusnějších materiálů a doplňků. Vůz, určený primárně pro americký trh, se tam ale v konkurenci BMW a Mercedesu nechytil a jeho výroba v roce 2002 skončila.

1997 MITSUBISHI PAJERO EVOLUTION

Mitsubishi Pajero Evolution

Značka Mitsubishi offroady a SUV umí už dlouho, v jednom případě ale také měla špatný odhad. Pajero je králem Rally Dakar s přestávkami už od roku 1985 a také civilní provedení tohoto modelu má dlouhou tradici na mnoha trzích. V roce 1997 se ale výrobce pokusil prodávat verzi bližší závodnímu speciálu pod označením Pajero Evolution nebo Pajero Evo. Třídveřová karoserie skrývala pod kapotou šestiválec o výkonu 194 kW. Takto vysoce výkonná SUV byla v tehdejší době vzácností a nenašel se dostatek kupců, takže do roku 1999 vzniklo jen 2 500 kusů, všechny s pravostranným řízením.

2007 IVECO MASSIF

Iveco Massif

Pokus proniknout do zcela nového segmentu se úplně nepovedl výrobci užitkových vozidel Iveco. Nepomohlo ani to, že vzhled navrhl věhlasný Giorgetto Giugiaro a jeho studio Ital design. Vůz vzešel ze spolupráce s anglickým výrobcem vozů 4x4 Santana, konkrétně jeho modelu PS 10, který měl zase technický základ v Land Roveru. Vozu s mimořádnou průchodností terénem se ale vyrobilo jen něco kolem 4 500 kusů, výroba skončila, když firma Santana v roce 2011 zbankrotovala.

2009 KIA BORREGO

Kia Borrego

Jen jeden rok se na trhu ohřál model Borrego. To byl název pro USA, v Koreji se vůz prodával pod jménem Mohave. Problém luxusního sedmimístného SUV s šesti- a osmiválcovými motory bylo především nešťastné načasování. Přišlo do prodeje na začátku ekonomické krize. Zákazníci si mohli koupit řadu lepších, ale i cenově dostupnějších konkurenčních vozů.