1989 BERTONE FREECLIMBER
80. léta by se dala brát jako prapočátek dnešní módy SUV. Vozy s pohonem všech kol přestaly být ryze pracovními stroji pro armády, bezpečnostní sbory nebo zemědělce a začaly se stávat symbolem určitého společenského statusu. Toho chtěl využít italský výrobce Bertone a uvedl na trh model Freeclimber. Jeho technickým základem byl japonský vůz Daihatsu Rocky, který ale dostal italskou karoserii a německý motor z BMW. Mezi lety 1989 a 1995 se však vyrobilo ve dvou generacích jen něco přes 5 500 kusů.
1990 MAZDA NAVAJO
Na začátku 90. let Mazda úzce spolupracovala s Fordem a pro americký trh se rozhodla převzít jeho model Explorer Sport pro vlastní SUV Navajo. Kromě log změnila v podstatě jen vzhled přední masky. Zpočátku se obě auta dokonce i vyráběla společně v továrně Fordu v Kentucky. Navajo ale mělo krátký život. Bylo k dispozici jen v méně praktické dvoudveřové variantě (čtyřdveřovou si Ford vyhradil pro sebe) a prodeje vázly. Výroba proto v roce 1994 skončila. S dalším SUV značka přišla až v roce 2001 – byl to model Tribute a také vycházel ze spolupráce s Fordem.