1951 ALFA ROMEO MATTA
Alfa Romeo vyvinula začátkem 50. let praktické vojenské SUV. Vzniklo na popud armády, která chtěla nahradit dosluhující Jeepy Willis. Model Matta ohromil schopností brodit se až 70 centimetrů hlubokou vodou a překonat svah skloněný pod úhlem až 50 stupňů. Do roku 1955 vzniklo ale jen něco přes 2 000 kusů. Armáda se totiž nakonec rozhodla pro vozy Fiat Campagnola.
1966 ŠKODA TREKKA
I česká Škodovka vytvořila prototyp malého teréňáku pro vojenské účely. Dál se ale nedostala, protože vojáci museli nakoupit vozy sovětské výroby. Prototyp zvaný Agromobil se ale aspoň objevil ve filmu Kdyby tisíc klarinetů. Do sériové výroby se tak podařilo dotáhnout jen čtyřkolky na druhém konci světa. Na přelomu 60. a 70. let se na základě zkráceného podvozku Octavie vyráběly na Novém Zélandu terénní vozy Trekka a v Pákistánu Skopak. Zajímavé je, že Trekka je dodnes jediným automobilem, který byl kdy v ostrovní zemi na opačné straně planety zkonstruován a vyráběn.