Každý, kdo prožil nějaký čas v socialistickém Československu, má pevně zaznamenanou vzpomínku na značku Tesla, se kterou se setkával doslova všude.
S Teslou jsme sledovali večerníčky na televizorech, poslouchali hudbu z magnetofonu při prvním rande, svítili si doma i v autě a v neposlední řadě i vypátrali nevypátratelné americké bombardéry F - 117 Stealth.
***
Zrychlení na stovku lepší, než Porsche 911 – takové je heslo, se kterým představil šéf společnosti Tesla Motors Elon Musk nový supersport přímo v samotné Mekce ekologického smýšlení – kalifornské Santa Monice.
350 pozvaných hostí, včetně guvernéra Arnolda Schwarzeneggera, s úžasem přihlíželo, jak tichá síla pokořila stovku za 4 vteřiny a pokračovala až za hranice 200 kilometrů v hodině, aniž by k tomu byl potřeba nějaký výfuk či víčko palivové nádrže.
Elektrický supersport, dlouhý těsně pod čtyři metry, dostal karoserii z uhlíkových vláken, nádherné lité disky a jen tu nejnutnější výbavu, vyvedenou navíc ve značně spartánské podobě.
Kola rozměrů 175/55 R16 a 225/45 R17 přenášejí na vozovku sílu, pocházející z třífázového, čtyřpólového, elektronicky řízeného elektromotoru o výkonu 185 kW se schopností rekuperace.
Jako každý elektromobil nabízí extrémně příznivý průběh kroutícího momentu – od nuly poskytuje impozantních 245 Nm, při 6.000 otáčkách ještě 204 Nm. Bez zajímavosti nejsou ani jmenovité otáčky motoru – 13.500/min., což hrdě zdůrazňuje otáčkoměr, kalibrovaný do 15 tisíc.
Zrychlení na 100 km/h trvá cca 4 s, na 160 km/h cca 11 s, nejvyšší rychlost přesahuje 210 km/h. To nejsou špatné hodnoty na elektromobil, zvlášť když dokáže při klidnější jízdě ujet na jedno nabití až 400 km, což je dojezd, srovnatelný s benzínovým autem.
Energie se pomocí domácího nabíjecího systému EVSE (Electric Vehicle Service Equipment) ukládá do ESS (Energy Storage System), tvořeného 6.831 Li-Ion článkem. Ve výbavě nechybí úsporné a přitom účinné xenonové světlomety a koncovky z LED-diod.
Zajímavostí je dvoustupňová mechanická převodovka – její určení je však malinko odlišné, než u běžného auta. Silný elektromotor se pochopitelně dokáže bez problémů rozjet i na dvojku a také to tak běžně funguje, jednička se používá při požadavku na skutečně raketovou akceleraci – když je zkrátka nutné předjet z křižovatky nějaké to Porsche.
Vůz na jedničku dosahuje cca 115 km/h a také lépe "brzdí motorem" a rekuperuje více energie do akumulátorů. Další pozice voliče – "R" – jen obrací smysl otáčení elektromotoru kvůli couvání.
Tesla bude zanedlouho na americkém trhu k mání za 80 – 120 tisíc dolarů, tedy za podobné peníze, jako pomalejší Porsche 911. Do prodeje se Tesly dostanou příští rok a prvních 100 kusů bude podepsaných. Pokud půjdou věci tak jak mají, dočkáme se v roce 2008 dokonce dalšího modelu.
Ale to je zatím hudba ekologické budoucnosti, která záleží na prodaných kusech. Je nanejvýš nepravděpodobné, že by se v Evropě našel dostatek zájemců o třímilionový elektromobil, aby se firmě Tesla vůbec vyplatilo budovat zázemí.
Americko-britsko-tchajwanskou společnost Tesla Motors založili v roce 2003 pánové Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Zaměstnává celkem 70 lidí ve všech třech zemích, dosud bylo proinvestováno 60 milionů dolarů. Jejím cílem je vyrábět a především prodávat špičkově zkonstruované i tvarované elektromobily pro čistou radost z jízdy, nabízející jízdní vlastnosti i výkony, srovnatelné s nejlepšími benzínovými sporťáky. Tesly odpovídají všem bezpečnostním standardům a na americký trh se dostanou teprve po získání certifikátu Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS).