náhledy
Prostor pod kapotou svého nového luxusního SUV Gravity pojala americká značka Lucid jako jakousi lavičku.
Autor: Lucid Motors
Jako by to nestačilo, že elektromobilita dokáže mnohé strašit již sama o sobě, tak američtí majitelé fordů u příležitosti Halloweenu představili různé děsivé kreace. Využili při tom elektromobilů s tzv. frunkem, tedy úložným prostorem pod kapotou. Pod názvem Dr. Frunkenstein se tak představil například Ford F-150 Lightning se svítí „tlamou“ s ostrými zuby.
Autor: Ford
Bayerische Motoren Werke, tedy BMW, již v Bavorsku, ale ani jinde v Německu nevyrábí spalovací motory. Tím posledním, který sestavili v pátek 10. listopadu v mnichovské motorárně, byl osmiválcový agregát. Spalovací motory již tato značka bude nově vyrábět jen v Rakousku a Velké Británii. Nemělo by se tedy BMW přejmenovat, a to i vzhledem k elektrické budoucnosti? Třeba na EMW, tedy Elektrische Motoren Werke?
Autor: BMW
Cybertruck-mánie jede na plné obrátky. Nový model Tesly, jehož výroba byla spuštěna, plní internet. Objevují se různé napodobeniny, ale i související produkty, jako například CyberBeer, Cyberquad či Cyberspoon. Zručný vietnamský stavitel dřevěných modelů Truong Van Dao si dokonce Cybertruck postavil vlastníma rukama. Stejně jako originál, i tato replika má elektrický pohon. Základem je prostorový rám z trubek, na němž jsou připevněny dřevěné panely. Ze dřeva je i vše v kabině, výtvor je tedy veskrze ekologický. Vietnamci trvala stavba 100 dnů a svůj výtvor prý chce navíc darovat Elonu Muskovi. Není divu, že na Youtube má jeho video přes 70 milionů shlédnutí.
Autor: ND Woodworking Art
Bugatti rozšířilo nabídku o exkluzivní kopačky. Speciální kolekce vychází z modelové řady Adidasu X Crazyfast a jejich vzhled je odvozen od vozu Bugatti Chiron. Vzniklo jich jen 99 párů a nebylo si je možné koupit, ale jen vydražit na speciální platformě. Jako první je na hřišti obléknou Rafael Leao, portugalský fotbalista AC Milán, a Karim Benzema, francouzský útočník klubu Al-Ittihad Jeddah. Zda si je koupil i Cristiano Ronaldo není známo. Ten každopádně dal nově „kopačky“ svému Bugatti Centodieci. Auto z desetikusové série, za které dal v roce 2020 téměř 10 milionů eur, musí z garáže, neboť prý má podle Ronalda „příliš vysokou spotřebu“…
Autor: Bugatti
Poláci nasypali přibližně 110 milionů eur do projektu státní značky Izera pro výrobu elektromobilů, jehož název byl inspirován Jizerskými horami na česko-polském pohraničí a řekou Jizerou. V roce 2016 vznikla společnost ElectroMobility Poland, jejími akcionáři se staly čtyři polské energetické firmy. Elektromobily Izera měly využívat platformu SEA společnosti Geely, přičemž vzhled vozů obstarala italská karosárna Torino Design. Nyní to vypadá, že projekt skončí stejně jako řada jiných elektromobilních projektů. Ostatně v zemi, kde naprostá většina elektrické energie pochází z uhelných elektráren, nedává sypání státních peněz do této černé díry smysl.
Autor: Izera
Mazda oslavila významné výročí. Vyrobila totiž dvoumiliontý motor s rotačním pístem Wankel, trvalo jí to ale 56 let... První vozidlo, ve kterém Mazda použila tento speciální pohon, byla Mazda Cosmo Sport 110 S, která byla představena v roce 1967. Už to vypadalo, že k tomu nedojde, neboť přibližně před jedenácti lety byla ukončena výroby Mazdy RX-8. Rotační motor se ale nově objevil ve funkci prodlužovače dojedu v modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV. Japonská značka vyráží vstříc třetímu milionu. Dočkáme se ho rychleji, nebo nikdy?
Autor: Mazda
Americký kutil Dan Hryhorcoff z Pensylvánie během covidových uzávěr neseděl s rukama v klíně, ale ve své garáži pilně pracoval. Již měl zkušenosti se zvětšeným šlapacím autíčkem, nyní se rozhodl pro zvětšené autíčko z pouťového autodromu. Obrátil se na jeden zábavní park a zaměřil se na exemplář z roku 1953 od firmy Lusse. Líbilo se mu, že má „vzhled pick-upu Chevrolet“ z 50. let. Stroj měří na délku skoro 4 metry, široký je 2,1 metru a vysoký téměř 1,7 metru. K pohonu zadních kol slouží motor z Chevroletu Aveo, a vpředu je kolo od motocyklu. Vůz je homologovaný jako tříkolka a má silniční licenci. Dan s ním tedy může vyrazit na sraz seniorů a cítit se opět jako malé dítě.
Autor: Newspress
Projekt překonání pozemského rychlostního rekordu bohužel narušil covid a vše se trochu posunulo. Nový majitel projektu Bloodhound Land Speed Record (LSR) tak hledá nejen finance, ale i nového pilota vozidla na raketový pohon. Uchazeče bude vybírat Andy Green, který byl prvním člověkem, který ve speciálu Thrust SSC v roce 1997 prolomil zvukovou bariéru na zemi na cestě k vytvoření současného rekordu 763,035 mph. Spíše než řidičák skupiny A či B se ale hodí zkušenost s pilotováním stíhaček a také zrovna volných alespoň 14,8 milionu dolarů (cca 330 milionů korun). Řídit pozemskou raketu, to je zkrátka raketa…
Autor: Bloodhound
Dalším automobilovým designérem, který se rozhodl vyrábět své vlastní auto, se po Japonci Kenu Okuyamovi, stal Brit Ian Callum. Chystaný model tvůrce modelů značek Aston Martin či Jaguar nese označení Callum Skye a jedná se o elektrickou buginu s konfigurací interiéru 2+2. Čtyřmetrové auto o hmotnosti pouhých 1 150 kg si vozí skromnou baterii o kapacitě 42 kWh, která má poskytnout dojezd 273 km. Callum Skye má pohon všech čtyř kol a z 0 na 100 km/h by měl zrychlit za méně než 4 sekundy. Výroba padesátikusové série by se měla rozeběhnout v příštím roce.
Autor: Callum Designs
Když se značka Mini rozhodla vytvořit vzrušující barevné schéma pro jeden ze svých vozů, neobrátilo se na odborníky z oboru, ale na britské školáky. A výsledky ukazují, že to byl dobrý nápad. Z řady návrhů byl nakonec vybrán ten od devítiletého Olivera Gorroda z Didcotu. Ten naštěstí nemusel pomalovat celé auto, ale podle jeho návrhu vznikl polep. Zajímavý nápad, jak snadno oživit všechna ta nudně bílá a šedivá auta!
Autor: Mini
Dílem slavné italské karosárny Pininfarina je dlouhá řada automobilových skvostů včetně předlouhé řady automobilů Ferrari. Věnuje se ale i lecčemu dalšímu. Jejím dílem je například traktor od Zetoru či olympijská pochodeň. Dnes je ale Pininfarina již jen svým vlastním stínem. Jedná se v podstatě již jen o výprodej známého jména. Nejnovějšími počinem je rolba pro úpravu ledu od firmy Zamboni. Na modelu ZX 5 ale při vší úctě k tomuto slavnému designérskému domu není co ocenit. Přes designovou péči je to stále jen taková krabice od bot na kolech. Určitě to Italům netrvalo déle, než pět minut. Jméno Pininfarina ale prodává, a to se musí využít. Dokud to jde.
Autor: Zamboni
Hyundai představil nový koncept hnacího ústrojí elektromobilů. Systém Universal Wheel Drive, nebo zkráceně „Uni Wheel“, přesouvá hlavní komponenty do náboje kola, což je prostorově úspornější. Využívá speciální konfiguraci planetového soukolí skládající se z centrálního kola, čtyř pastorků na každé straně a prstencového kola, které vše obklopuje. Technicky to však není motor v náboji kola, kde by zvyšoval neodpružené hmoty, ale je umístěný v blízkosti kola tak, aby mohl být hnací hřídel co nejkratší. Kdy se toto řešení objeví v sériové produkci, není známé.
Autor: Hyundai
V letošním roce oslavuje sté výročí bývalá továrna Fiatu Lingotto, ale i společnost Disney. V Turíně si tato výročí připomněli naráz pěti speciálně pomalovanými Fiaty Topolino Mickey Mouse, který navíc letos slaví 95. narozeniny. Podíleli se na tom celé dva designérské týmy. Myšák Miky je v Itálii známý jako „Topolino“, má tedy stejné označení jako někdejší i současný lidový model od Fiatu. Jeho nové vydání je sourozencem elektrických miniaut Citroën Ami a Opel Rocks-e a tato akce ho měla pomoci zpropagovat.
Autor: Fiat
Vietnamská automobilka VinFast se v minulosti snažila zaujmout zájemce o nový vůz nabídkou bonusu v podobě dovolené v této zemi. Nově zase přichází v USA s nápadem platit zákazníkům, pokud se v jejich autech objeví závady z výroby. Podle závažnosti to má být prý 100 až 300 dolarů za den. Na své vozy navíc VinFast poskytuje záruku na 10 let nebo 200 000 kilometrů. To vypadá na WIn-Win, tedy spíše Vin-Win, situaci!
Autor: VinFast
Fanoušci někdejší závodní série DTM zaplesali. Zakladatel AMG Hans-Werner Aufrecht totiž prostřednictvím své společnosti HWA plánuje postavit restomod 190 E 2.5-16 Evo II. Zatím jsou známy jen skici a také cena. Podobně jako v případě vozů Singer založených na Porsche 911 nebo BMW M3 E30 od Reduxu, i tento restomod nebude z laciného kraje. HWA EVO prý vyjede koncem roku 2025, přičemž každý ze sto kusů má stát 714 000 eur, tedy v přepočtu více než 17 milionů korun. To je tedy pěkná pálka!
Autor: HWA
Sbohem, a šáTTeček! Po 25 letech výroby skončila produkce Audi TT, auta, které ve své době vzbudilo senzaci svým stylem inspirovaným německou školou Bauhaus. Během tří generací v maďarské továrně Audi v Györu smontovali celkem 662 762 exemplářů. Posledním z nich bylo kupé TTS s přeplňovaným zážehovým motorem 2,0 l a pohonem všech kol quattro. V automobilovém světě, kterému dominují crossovery a SUV, se Audi TT dokázalo držet docela dlouho. Prý by se tétéčko jednou mohlo vrátit jako elektromobil. Kdo ví, ale stejně by to již nebylo ono. Nechte ho spát.
Autor: Audi
Specialista na chytré telefony Xiaomi uvedl na domácí čínský trh elektrický sedan. Druhý největší světový výrobce smartphonů, jehož jedinou zkušeností s mobilitou byly elektrické koloběžky, těží ze spolupráce s automobilkou BAIC, která zajistí výrobu. První dodávky jsou naplánovány na února 2024. Sedan některými svými detaily připomíná Porsche Taycan, BMW i4 či McLaren 750S. Operační systém infotainmentu Xiaomi HyperOS si společnost sama vyvinula a používá ho ve svých chytrých zařízeních. Ostatně i jednotlivé verze auta nesou označení SU7, SU7 Pro a SU7 Max, čímž připomínají značení telefonů.
Autor: Xiaomi
Prezentace německé společnosti ZF v Číně ukazuje význam tamního trhu pro inovace. Na svém Dni mobility nové generace v Šanghaji poprvé představila nový, čistě elektromechanický brzdový systém. Brzdná síla je generována na každém kole elektromotorem, tj. bez hydraulického systému a brzdové kapaliny. Při automatickém nouzovém brzdění může být brzdná dráha při rychlosti 100 km/h až o devět metrů kratší než u konvenčních brzdových systémů. Kromě toho prý mohou elektromobily dosáhnout až o 17 % delšího dojezdu díky ještě lepší rekuperaci brzdné energie.
Autor: ZF
Listopad a Aurora patří historicky neodmyslitelně k sobě. Dánská značka Zenvo Automotive využila výstavy LA Auto Show k pomyslnému „výstřelu z Aurory“ - představení svého nového hypersportu Aurora, který pohání 6,6litrový motor V12 se čtyřmi turbodmychadly s výkonem nejméně 1250 koní. Zenvo Automotive se zaměřuje na limitované edice hyperaut, které jsou k dispozici zájemcům o zakázkovou výrobu. Současně s premiérou Zenvo oznámilo i dva nové severoamerické prodejce. Zda Aurora způsobí v Severní Americe revoluci, nebo je jen výstřelem do tmy, ukáže až budoucnost.
Autor: Zenvo
Čínská Antitesla roztahuje křídla. Čínská automobilová značka Aion představila elektrické SUV s racčími dveřmi Aion Hyper HT, které by chtěl prodávat i v Evropě. Vypadá jako spojení Tesly Model Y a X. Má ale má pouze 80kWh baterii a pohon zadních kol. K dispozici bude verze s výkonem 245 koní a výkonná varianta s výkonem 340 koní. Nejrychlejší varianta zrychlí na 100 km/h za 5,8 sekundy. V Číně Aion Hyper HT stojí třetinu toho, co Tesla Model X, v Evropě ale bude určitě mnohem dražší.
Autor: Aion