Horká voda ne! Na namrzlé sklo je karton, škrabka a chytrá chemie

  15:30aktualizováno  15:30
Obal na CD, malý techničák, platební karta. Do povinné výbavy nepatří, ale někteří řidiči je v těchto dnech používají na škrábání ledu z namrzlého čelního okna. Na první benzince pak shánějí plastovou škrabku. Výbava proti zamrznutí oken může být ale mnohem bohatší.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Škrábání čelního okna je jedna z nejotravnějších ranních rozcviček, hlavně když spěcháte s dětmi do školy nebo třeba na pracovní schůzku.

V nouzi pomůže cokoliv rovného, ideálně plastového. A hned pak si koupit pořádnou škrabku. Dobré jsou ty se zatepleným nepromokavým rukávem.

Ilustrační snímek

Úplně nejlepší je mosazná škrabka. Osvědčuje se motoristům, vyhrává i testy autoklubů. Do plastového madla má vsazený tenký proužek mosazi. Musíte si ale dát pozor, aby vám třeba neupadla na zem. Když jsou v ní ostré zuby, poškrábete si pak okno, ostrá čepel také může rozříznout gumová těsnění skel nebo poškodit lak karoserie.

Na mechanickém poškození skla, tedy i poškrábání od škrabky nebo jiného nástroje, se podle Moniky Pernerové z firmy AGC Automotive Replacement Glass Czech nevztahuje záruka.

Horká voda ne!

Odvážlivci polévají zamrzlé okno horkou vodou. Koledují si tak ale o prasklé okno. „Rozhodně to nedělejte!“ varuje Pernerová. Sklo může kvůli pnutí zapřičiněném skokovým rozdílem teplot prasknout, obzvlášť když je třeba někde poškozené od kamínku. Navíc se stává, že voda na čelním skle naopak zamrzne a vytvoří ještě silnější ledovou vrstvu.

Když si takto sklo někdo poničí, nikdo se podle Pernerové, která vyřizuje ve firmě vyměňující autoskla reklamace, nepřizná.

Velké nebezpečí je právě v malých poškozeních, která často ani nepostřehnete. Takto narušené okno pak umí prasknout třeba i bez vnějšího zásahu, stačí, aby na promrzlé sklo zasvítilo ostré jarní slunce.

Chemie, špunty, karton

Rozhodně omrzlé sklo neškrábejte stěrači. Tím si poničíte gumičky, které potom špatně stírají. Jednoduchým řešením je stěrače podložit třeba korkovými zátkami od vína, aby neležely na čelním skle a nepřimrzly k němu.

S uvolňováním zamrzlého okna může pomoci chemie, kterou koupíte v autopotřebách a na benzinkách. Pod speciálním sprejem led povolí. Různé unikátní přípravky se dají pořídit i jako prevence - čelní okno má po ošetření méně omrzat a také má být jednodušší případné odstraňování ledového povlaku. Pokud s nimi máte zkušenosti, podělte se o ně v diskuzi pod článkem.

Elegantním řešením je také speciální termoplachta, kterou zachytíte pod stěračem a zavřete do dveří. Čelní okno překryje a máte po starostech. V nouzi lze použít i karton, hadr, deku nebo třeba „potravinářskou folii“.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz