Za volantem do Chorvatska: nové dálnice, vyšší pokuty

  14:09aktualizováno  14:09
Na chorvatské pobřeží se letos chystají tisíce českých řidičů. Redaktor MF DNES se vydal na cerstu k Jaderskému moři. Na cestě k Jadranu přibyly úseky nových dálnic, ale čekají i nástrahy: zpřísnění předpisů a zvýšení pokut. Rakušané kontrolují, zda je v autě povinná reflexní vesta, pokuty ve Slovinsku a Itálii mohou odčerpat z peněženky stovky euro...

Pobřeží Jaderského moře je cílem, kam každoročně míří více než půl milionu českých turistů. Jedním z důvodů je i snadná přístupnost.

"Pokud se nedostanete do žádných problémů, z České republiky můžete být u moře už za deset hodin," říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK.

Redakce přílohy vyzkoušela dvě trasy, jimiž občané Česka k chorvatskému pobřeží jezdí nejčastěji. Jedna cesta vedla do letoviska Umag na severu Istrijského poloostrova, cílem druhé trasy byl jižně položený Dubrovník.

Zatímco Umag byl zvolen kvůli nejrychlejšímu přístupu, druhá cesta měla za cíl prozkoumat, v jakém stavu je budovaná dálnice mezi Záhřebem a Splitem, která slibuje snadné dopravní spojení prakticky na celé jižněji položené pobřeží Chorvatska.

Dovolená začíná v autě

K cestování po EU, ale i do Chorvatska, nemusíte mít ani pas, stačí občanský průkaz ve formátu karty, jak je v ČR vydáván od května 1993. V ostatních evropských zemích mimo EU je nutný pas. Téměř nikam však už nejsou nutná víza. Kromě Ruska.
Ze všech zákazů a omezení dovozu do jednotlivých zemí jsou pro řidiče nejdůležitější omezení na dovoz pohonných hmot mimo nádrž. Vrámci zemí EU lze převážet v kanystru 20 l, z nečlenských zemí lze do EU vézt 10 l.
Různé země mají různé podmínky pro dovoz domácích mazlíčků. Vždy je nutný pas zvířete vydaný veterinárním lékařem. Do řady zemí je ale nutná i identifikace zvířete mikročipem, očkování i vyšetření. Poradí veterinář.
4Nechcete komplikace na chorvatských hranicích? Dovoz nápojů a potravin je omezen na "přiměřené množství vzhledem k délce cesty a počtu cestujících", přičemž určení "přiměřenosti" je v kompetenci celníků. Doporučuje se v tomto ohledu střídmost zásob.
Některé země mimo EU (např. i Chorvatsko) požadují, aby osobní šperky a zvlášť hodnotné předměty (drahé fotoaparáty, videa apod.) byly na hranicích deklarovány - jsou zapsány do deklarace, dovoz je potvrzen celnicí.
V Rakousku s vestou
Do Umagu odjíždíme v pátek ve 22 hodin nejprve směrem k přechodu Dolní Dvořiště. Následuje koupě nafty na poslední čerpací stanici, zároveň v regálech hledáme reflexní vestu, která je v Rakousku povinnou součástí výbavy automobilu. "Stojí sto sedmdesát korun," odpovídá na náš dotaz obsluha čerpací stanice.

Míříme na dálnici směr Linz. Předtím ještě stavíme u rakouské čerpací stanice a za necelých osm eur kupujeme desetidenní dálniční známku.

Je půl třetí ráno a před sebou máme nejdelší úsek - průjezd celým Rakouskem. Volíme nejrychlejší trasu přes Linz, Salcburk a Villach. Jízdu však znepříjemňuje časté zúžení provozu do jednoho pruhu a s tím související snížení maximální povolené rychlosti na 80 kilometrů za hodinu.

S přibývajícími kilometry zjišťujeme, že povolená rychlost 130 km/h je v Rakousku zřejmě jen "za odměnu". Z nejasných důvodů je prakticky neustále upravena na 100 km/h i na úsecích, kde žádné opravy neprobíhají.

Řídíme se podle itineráře a cesta zdárně ubývá. Tápeme jen před Salcburkem, kde z dálnice špatně sjíždíme na Villach a dostáváme se přímo do města. Obsluha jedné z čerpacích stanic nás posílá správným směrem.

Na další překážky už v Rakousku nenarážíme a před sedmou hodinou ranní přijíždíme do Slovinska. Kromě dálniční známky jsme v Rakousku platili 9,50 eura za průjezd jedním tunelem.

Na rakousko-slovinském přechodu policisté pouze pohledem kontrolují, zda počet občanských průkazů odpovídá počtu pasažérů.

Směřujeme na Lublaň, kde kvůli nepřehlednému značení ale nabíráme zpoždění. Po chvíli bloudění už však míříme na přímořský Koper. Odtud je to do Umagu jen kousek. V Koperu jsme v půl deváté ráno a konečně vidíme moře. Doplňujeme naftu. Stejně jako při výběru mýtného na dálnici není ani na čerpací stanici problém zaplatit v eurech. Za poplatky na slovinské dálnici jsme zaplatili 300 korun.

Pokračujeme do Chorvatska. Na hranicích opět stačí občanské průkazy. Po dobře značené silnici jedeme do nedalekého Umagu. Jsme v cíli. Za námi je 11 hodin cesty a 830 kilometrů. Náklady na cestu tam i zpět nás vyšly na 5000 korun.

Průjezdnější dálnice
Cesta do jižně situovaného Splitu, případně vzdálenějšího Dubrovníku je oproti Istrii náročnější. Z Česka vede přes Vídeň, Graz, Maribor, Záhřeb a po dálnici až do Splitu. Zásadní novinkou je zprovoznění tunelu Mala Kapela, který byl otevřen na konci června. Během víkendových špiček se řidiči kolon zřejmě nezbaví ani po otevření tunelu. Provoz totiž nejméně jeden rok povede pouze v jednom směru.

Čtěte přílohu CHORVATSKO.IDNES.CZ

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz