Ačkoliv značka Xpeng nepatří mezi největší automobilky v Číně (což jsou obvykle velké a zavedené konglomeráty jako SAIC, BYD a FAW), je klíčovým hráčem v sektoru elektromobilů a zaznamenala v poslední době významný růst. Také v Evropě se jedná o jednu z mála značek, která nenabízí spalovací ani hybridní vozy a věnuje se výhradně elektromobilům.
Firma byla založena v roce 2014 v Kantonu a její evropské ústředí se nachází v Amsterdamu. Od roku 2023 drží 4,99 procenta akcií Xpengu německý koncern Volkswagen, který využívá jejího know-how pro své modely určené pro čínský trh.
Čínská antitesla se prodává rychlostí blesku, pomáhají jí influenceři![]() |
Xpeng je známý svým zaměřením na mobilitu řízenou umělou inteligencí a špičkové technologie, včetně vlastního komplexního pokročilého systému asistence řidiče (ADAS) a inteligentního palubního operačního systému. Značné prostředky investuje do budoucnosti mobility, včetně projektů elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL).
Do České republiky Xpeng přichází prostřednictvím společnosti Hedin Distribution CZ, která je součástí renomované švédské skupiny Hedin Mobility Group s ročním objemem prodeje 259 000 vozidel v Evropě. Působí v 14 zemích, distribuuje 15 značek a prostřednictvím sítě 330 vlastních dealerství prodává a servisuje více než 50 automobilových značek. V České republice je skupina v současnosti známa především díky akvizici společnosti Hošek Motor v Brně.
Startuje se ve stověžaté
Prvním autorizovaným prodejcem se stalo dealerství Mach Motors v Praze 5, kde si zákazníci už mohou nové elektromobily Xpeng prohlédnout a rezervovat. Během následujících měsíců plánuje značka otevřít další showroomy a servisní místa v krajských městech.
„Naším cílem je rychle vybudovat síť šesti prodejních a servisních center a do konce roku 2026 dodat zákazníkům minimálně 1000 vozů. Věříme, že máme potenciál získat až deset procent českého trhu s elektromobily,“ uvedl při uvedení značky na tuzemský trh ředitel Xpengu v ČR Petr Lehký.
V Číně se nedovoláte, na maily nereagují. Čech domluvil dovoz aut díky čínštině![]() |
Českým zákazníkům nyní Xpeng nabízí trojici čistě elektrických modelů: sportovní sedan P7, SUV kupé G6 a luxusní SUV G9. Model G6, který je přímým konkurentem Tesly Model Y, se prodává za ceny od 1 119 900 Kč. Verze Long Range disponuje baterií o kapacitě 87,5 kilowatthodiny, která mu umožňuje dojezd až 550 kilometrů.
Výkonná varianta sedanu P7 (ceny od 1 229 900 Kč) s označením AWD Performance dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů za hodinu už za 4,1 sekundy a umožní dojezd až 576 kilometrů podle metodiky WLTP. Vrchol nabídky, SUV G9 (ceny od 1 499 900 Kč) ve verzi RWD Long Range, pak zvládne urazit až 570 kilometrů na jedno nabití.
Není bez zajímavosti, že na modelech G6 a G9 se podílel český designér Vojtěch Stránský, který dnes již působí u jiné čínské automobilky Changan. Novou akvizicí u Xpengu je od loňska Juanma Lopez, který předtím pracoval pro BYD a v minulosti působil u Lamborghini jako vedoucí oddělení interiérového designu a v letech 2010 až 2018 byl vedoucím exteriérového designu u Ferrari, kde se podílel se na návrhu 25 modelů včetně LaFerrari, SF90 Stradale a Ferrari Monza SP.
Jak je obvyklé u čínských značek, je výbava nabízených modelů Xpengu bohatá, řešení interiéru podobné, jako u u jiných vozů asijské provenience. Nabízené barvy byly údajně inspirované vesmírem.
Jedním z nejvýraznějších technologických prvků značky je asistenční systém XPILOT. Ten pomocí kamer, radarů a ultrazvukových senzorů nepřetržitě mapuje okolí vozu a umožňuje například navigovanou jízdu po dálnici, automatické předjíždění nebo inteligentní parkování. K poskytovaným funkcím patří i tzv. Memory Parking, díky němuž si vůz pamatuje trasu a zvládne ji příště samostatně projet.