Xiaomi nejsou jen mobilní telefony. I když si jimi slušně vydělává, je třetím největším výrobcem chytrých telefonů na světě, není to její jediný obor. Čínská společnost, s ročním výnosem 270 miliard dolarů, která platí za významného poskytovatele telekomunikačních řešení, vyniká i v široké oblasti spotřební elektroniky, počítačů, robotiky a elektrických skútrů. A k nemalému překvapení Evropanů se nově profiluje i jako automobilka.
To, co vnímáme jako překvapení, je ale jen přirozeným vyústěním obchodní strategie Xiaomi. Za patnáct let od svého založení nenechala snad žádnou slibnou cestu dalšího rozvoje nevyužitou, a příležitost v oblasti automotive se jí vyloženě nabízela. Čínská vláda tento sektor štědře podporovala státními příspěvky a šéfmanažer společnosti, Lei Jun, neváhal dotovat vývoj elektromobilu zisky z podnikání též.
V roce 2021 přislíbil deset miliard dolarů, rozpočítaných na deset let vývoje elektromobilů. A jen o dvě léta později vyprodukovala divize Xiaomi Auto (ve spolupráci s BAIC Group) svůj první model. Elektrický sedan SU7.
Ten byl loni v březnu uveden na čínský trh, kde zabodoval. Odhady předpokládaly prodeje až do sumy 100 000 kusů. Ale prodalo se jich hned 152 000. Ten úspěch Xiaomi navnadil, a proto od července 2024 začalo SU7 vyrábět ve vlastní licenci.
Letos počítají se zvyšováním výroby, a do konce letošního roku chtějí zákazníkům dodat 350 000 vozů. Přesněji řečeno, chtějí prodat čínským zákazníkům víc svých SU7, než kolik se povedlo značkám BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen a Audi na čínském trhu prodat elektromobilů společně za uplynulý rok.
Otázka, jestli na něco takového v Xiaomi skutečně mají, se dá odpovědět různě.
Pokud jde o finanční zdroje, celoroční upravený zisk navýšili o více než 41 procent a tržby oproti předloňskému roku jim narostly o 35 procent, akcie společnosti za poslední rok svou hodnotu zčtyřnásobily. Nouzí o peníze netrpí. A pokud jde o výrobní kapacity?
Automobilka Xiaomi v Pekingu je díky inovativnímu integrovanému systému tlakového lití schopná při plném provozu vyrábět jedno SU7 každých 76 vteřin. Tedy v podobném tempu, v jakém vyrábí desítky milionů chytrých telefonů ročně.
Cena není podstatná, prodeje ano
Že finanční zdroje a kapacita nejsou všechno, a konkurence na čínském trhu s elektromobilitou je doslova vražedná? Lei Jun už loni ukázal, že se divokého marketingu a souboje o zákazníka nebojí.
Při vůbec první oficiální prezentaci vrcholné trojmotorové verze SU7 Ultra si trochu zahrál na Horsta Fuchse, a svůj elektromobil, s katalogovou cenou v přepočtu 2,6 milionu korun, přímo na jevišti „přečíslil“ na 1,7 milionu. Do čtyřiadvaceti hodin po tomto gestu měla Xiaomi 15 000 závazných objednávek.
Superkára Xiaomi v Praze. Prosvištěli jsme jí menu, i když mluví čínsky![]() |
S jídlem pochopitelně roste chuť. Záměr prorazit na zahraniční trhy Xiaomi nikdy neskrývala, ale úspěchy ji posilují. Strategie expanze elektromobilů byla původně rozplánována na rok 2030. Ale Lei Jun ji už stačil přehodnotit, přiblížit. K roku 2027. A po malých krůčcích už vlastně probíhá.
Ve formátu individuálních vývozů se SU7 už objevuje v Rusku, Dubaji a Bulharsku. V Rusku ale zatím Xiaomi dotovat prodeje nehodlá. SU7 je tam k dostání za „víc než plnou cenu“. V přepočtu 3,12 milionů korun. To v Bulharsku jsou verze Founders Edition či Max k dostání za 1,2 milionu korun, a v Dubaji pak za milionové kapesné.
Hodí se přitom zmínit, že modelovým konkurentem je v těchto zemích vůz Porsche Taycan. Proti němuž SU7 Ultra nastupuje s třetinovou cenou. Pokud by v takové cenové relaci zamířil do Evropy, bude ji mít na talíři.
Signály, že se něco takového blíží, zesilují.
Automobilka Xiaomi už vstoupila do evropského prostoru, když si vybrala Mnichov jako „přibližnou“ novou lokaci pro vytvoření nového výzkumného a vývojového centra. Současně také zahájila nábor techniků a specialistů. Podle magazínu Quattroruotte už najala minimálně pět ex-manažerů z BMW. Xiaomi hledá ještě senior designéra, designéra pro exteriér a inženýry specializované na dynamiku vozidel. Dává dohromady tým, který pokoří Evropu.
K té chystané zteči přitom neposlouží jen zavedené SU7, ale též YU7. Tedy nové SUV, jejichž výroba se právě rozbíhá. Xiaomi v nich vidí efektivní alternativu k Tesle Model Y. A právě drastický propad poptávky „čehokoliv od Elona Muska“ možná přiměje společnost Xiaomi, aby svůj vstup na evropský trh ještě uspíšila.