

Už pátá generace populárních elektrických koloběžek Xiaomi vozí jezdce především v městském provozu. Model Electric Scooter 5 Max stojí téměř na špičce aktuální nabídky a my jsme se na něm projeli a zhodnotili jeho výhody i nevýhody.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Xiaomi uvedlo letos na trh celou sérii koloběžek pětkové řady, která čítá modely 5, 5 Pro a 5 Max. Pětka je základní model s nižším výkonem a standardním odpružením, 5 Pro přidává vyšší výkon a 5 Max pak k vyššímu výkonu nabídne ještě lepší tlumiče. A právě na něm jsme se mohli projet.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Koloběžka spadá do kategorie elektrických vozítek, na které nepotřebujete řidičský průkaz, pojištění ani jinou výbavu, splňuje totiž limit předepsaný zákonem o maximálním výkonu a rychlosti. To znamená nominální výkon 400 W (1 000 W ve špičce) a omezovač na 25 km/h.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Koloběžka je tedy vhodná především do města, kde je rychlost 25 km/h na kratší vzdálenosti a v místech s hustším okolním provozem či častějším vyhýbáním se překážkám dostatečná. Na dlouhé výlety je to ale celkem pomalé a počítejte s tím, že vás budou pohodlně předjíždět i cyklisté.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Koloběžka má dobrou dynamiku díky umístění elektromotoru v zadním kole, lépe tedy táhne do kopce a subjektivně má i trochu lepší odpich než modely s motorem v předním kole.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Zde je dobře vidět hlavní výhoda modelu Max: zadní pružinové tlumiče. Ty základní model ani varianta Pro nemá a v kombinaci s přední hydraulicky odpruženou vidlicí umí model Max docela obstojně pohltit i větší nerovnosti v cestě a poradí si i s kamennou dlažbou, kde z vás jinak neodpružené koloběžky vyklepou duši.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Koloběžka je samozřejmě propojitelná se smartphonem (aplikace Xiaomi Home), kde vidíte o něco podrobnější údaje: stav baterie, odhadovaný dojezd a režim jízdy.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Koloběžka se pro přenášení v ruce dá složit, ovšem pryč jsou doby, kdy „xiaomky“ byly považovány za jedny z nejlehčích modelů. Model Max má hmotnost 22,3 kilogramu, takže se vám koloběžku bude chtít brát do ruky spíše jen v opravdu nezbytných situacích.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Vyšší hmotnost je dána nejenom celkově robustnější konstrukcí, ale také větší baterií, která má kapacitu 477 Wh a měla by stačit na ujetí 60 kilometrů v optimálních podmínkách. Realita s těžším jezdcem a cestou s občasným stoupáním však bude někde mezi 40 a 50 kilometry.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Líbí se nám, že i tyto městské modely už mají výrazně širší řídítka, než kdysi. Jejich šířka je 586 mm. Přispívá to k lepší stabilitě jízdy.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Displej s ukazatelem základních informací se však za ty roky prakticky nezměnil. Stále ukazuje (shora) jízdní režim, aktuální rychlost v km/h, stav nabití a indikátory (rozsvícení světel, připojení k mobilu a další).
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Celá pětková série je vybavena jednak zvonečkem a také směrovkami, které jsou umístěny na krajích řídítek.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Ačkoliv jsou světla indikátorů docela jasná, je otázkou, nakolik jsou třeba řidiči okolních vozidel zvyklí sledovat právě toto místo. Teprve v noci a za šera září natolik jasně, že je nejde přehlédnout.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Oceňujeme také širší stupátko, což rovněž přispívá k pohodlnější jízdě. V žádném případě však na koloběžce nejezděte ve dvou. Maximální nosnost tohoto modelu je 120 kilogramů.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Xiaomi Electric Scooter 5 Max je vybaven jednou bubnovou brzdou, dále E-ABS systémem a umí i bržděním rekuperovat energii. Je tu i zadní brzdové světlo.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Koloběžka dokonce díky novému systému zvládne parkování do kopce se systémem inteligentního parkování. Funkci je třeba nejprve zapnout v aplikaci.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Nabíjecí port je schovaný v boku řídící tyče a s přibaleným adaptérem bude nabíjení trvat asi 9 hodin. Xiaomi však nabízí také rychlonabíječku s výkonem 210 W, která koloběžku nabije už za tři hodiny.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Tento model je vybavený desetipalcovými bezdušovými pneumatikami značky CST s šířkou 60 mm.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Xiaomi dále uvádí jako výhodu modelu Max jednak stupeň krytí IPX5, tedy odolnost proti stříkající vodě, ale také vylepšený systém kontroly trakce, který koloběžce dodává stabilitu i při jízdě na mokrém povrchu.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Z výbavy moderních modelů se nicméně kamsi vytratil i tempomat, dříve přitom býval standardem. Počítejte tedy s tím, že na dalších trasách, kdy není třeba moc často upravovat rychlost, budete muset palcem neustále držet stisknutou akcelerační páčku. Po nějaké době to přestane být pohodlné.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Koloběžka stojí 15 499 korun a je tedy druhou nejdražší v nabídce Xiaomi, hned po předloňském modelu 4 Ultra, která nabízí ještě sportovnější režim jízdy (byť také omezený na 25 km/h).
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz
Oproti sourozencům z pětkové série je model Max o něco dražší, základní pětka je za 11 tisíc a verze Pro za 13,5 tisíce. Především oproti modelu Pro má v podstatě jen o trochu lepší odpružení a je tedy na vás, zda dvoutisícový příplatek stojí za lepší tlumiče.
Autor: Ondřej Martinů, Mobil.iDNES.cz